Ljudboken allt större i UK – fyra av tio lyssnare har en prenumeration

Den brittiska marknaden för ljudböcker växer och lockar nya konsumenter till böcker. Foto: Fotolia.

Ljudboksmarknaden i Storbritannien växte 15 procent jan-juli 2019 jämfört med samma period 2018. Allt tyder på att 2019 blir sjätte året i rad med tillväxt för ljudboken och även prenumerationsmodellen vinner mark.

Det är The Bookseller som rapporterar om ny statistik från Nielsen som gjort en enkät bland 3000 bokköpare.

Audio står hittills under 2019 för 5,5 procent av den totala bokmarknaden i UK, en liten ökning från 4,7 procent helåret 2018. Och en kraftig tillväxt jämfört med 2012 då ljudböcker endast stod för 2,2 procent av bokmarknaden.

CD-marknaden är inte död, en tredjedel av ljudbokskonsumenterna lyssnade på CD-böcker men endast en av fem lyssnade enbart på CD.

Det är fortfarande styckförsäljning som dominerar på den brittiska bokmarknaden. Men prenumerationer växer. 38 procent av konsumenterna har ett abonnemang 2019 jämfört med 31 procent 2018.

De som konsumerar mest ljudböcker är också de som främst lockas av abonnemang. Hela 81 procent av storkonsumenterna prenumererar.

Vad är då största hindret för dem som inte blir frälsta av ljudboken? Jo, uppläsarens röst visar det sig. 22 procent svarade att de inte köper fler ljudböcker på grund av att de inte gillade uppläsarna.

I undersökningen konstateras att de som lyssnar på ljudböcker lyssnar mycket på podcasts och tvärtom, vilket de ser som ett tecken på att de som vänjer sig vid att lyssna också lyssnar mer. Podcasts och ljudböcker drar snarare varandra än att konkurrera om lyssnarnas tid.

De fem mest populära genrerna de senaste 12 månaderna:

  • Krim/thriller/spänning 27 procent
  • Sci-fi/fantasy/skräck 22 procent
  • Skönlitteratur 21 procent
  • Historiska biografier 14 procent
  • Historiska romaner 14 procent

Andel lyssning senaste 12 månaderna:

  • Skönlitteratur vuxen 70 procent
  • Facklitteratur vuxen 57 procent
  • Barnböcker 19 procent
  • YA skönlitteratur 11 procent
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL