Söndagstuggare: Lisa Westerlund om att skriva för flera format med det digitala i fokus

Lisa Westerlund. Foto: Pressbild

Författaren och kommunikationschefen Lisa Westerlund tror att det finns nya erbjudanden att utforska genom nya arbetssätt samt samarbeten i och utanför bokbranschen.

Text: Lisa Westerlund

Nyhetsflödet domineras just nu av nyheter kring hur befintliga affärsmodeller utmanas och verksamheter hotas och läggs ned på vägen. Upprop om att handla mer i den lokala bokhandeln eller förortscentrum för att rädda butiker figurerar på sociala medier. Förhandlingar för att lösa marginalproblem i ljudboksbranschen får alla att undra och rättighetskrigföring dyker upp i dess kölvatten.

Det sägs att det var Einstein som sade: ”Galenskap är att göra samma sak om och om igen och vänta sig olika resultat.” Kort sagt, svaret på hur branschen ser ut i framtiden kan omöjligt vara ”som igår”. Vi (författare, bokhandel, distributörer, skådespelare, förlag med flera) måste fortsätta att med kreativa ögon och ett öppet sinne granska hur vi på bästa sätt kan öka värdet på det vi gör: att förmedla berättelser, kunskap och känslor till andra människor. Efterfrågan finns redan. Människor älskar ljudböcker, böcker, bokresor, serier, fotografier, illustrationer samt citat och meningar i form av tatueringar eller instagraminlägg. Frågan är om det vi erbjuder på bästa sätt möter efterfrågan.

Jag tycker att innovation och utveckling, speciellt i kombination med berättande och hållbarhet, är otroligt roligt. Till vardags arbetar jag med marknadsföring, kommunikation och hållbarhet, någonting som ofrånkomligt också blir en del av hur jag arbetar med mitt författarskap. Min första bok valde jag att göra i två versioner, en där huvudpersonen är en kvinna som hämnas på sin misshandlande manliga sambo tillsammans med två vänner (Att slå tillbaka). Och en där handlingen är densamma men jag bytte kön på samtliga personer i boken (Starkare än du, släpps på nytt i sommar). Jag gjorde det för att visa på hur annorlunda innebörden i en historia kan bli beroende på om vi sätter en man eller kvinna i olika situationer. Det blev ett spännande experiment som uppmärksammades i media och av läsare.

I samband med att jag skrev färdigt manuset till min tredje bok, Att slå sig fri, funderade jag mycket på branschens framtid och hur utvecklingen kommer att påverka mig som författare. Jag beslutade mig för att försöka maximera målgruppen genom att skriva ett manus som kunde lyckas i ett större antal format. Jag ville se vad det krävde rent tekniskt i skrivandeprocessen och även vilken effekt det får på bokens räckvidd och mottagande. Dessutom ville jag att den här bokens utgivning skulle vara mer präglad av hållbarhet. Resultatet skulle bli en grundberättelse med det digitala som huvudspår, en som passar som ljudboksserie, vanlig ljudbok, e-bok men också en sammanhållen bok som print-on-demand. Min förhoppning är att den på så vis också har potential att passa bra i form av rörligt material i TV, film eller liknande. Idén togs väl emot av förlaget och med god hjälp från min redaktör gav jag mig in i redigeringsprocessen för att skapa en multiformatberättelse med de digitala formaten som primärt fokus. Så vad har jag lärt mig?

  1. Det krävs en tightare dramaturgisk kurva. Man har inte råd att stanna upp för länge i beskrivningar eller kapitel utan dialog.
  2. Det kräver cliffhangers som både passar i slutet av avsnitt och naturligt kan finna sig mitt i en sammanhållen bok.
  3. Berättelsen behöver karaktärer som tydligare skiljer sig från varandra, naturligtvis med distinkta egna dramaturgiska kurvor.
  4. Framförallt kräver det ett öppet sinne från mig som historieberättare. Jag slutade se min läsare med en bok i knäet, istället funderade jag på vilka budskap och känslor jag ville förmedla.

Samtliga format släpptes den 12 juni och frågan är nu naturligtvis hur det kommer att gå. Jag är rädd att den största puckeln kommer att bli försäljningen i den traditionella bokhandeln. Print-on-demand-formatet är bättre för klimatet då man undviker onödig kassation av böcker men inte helt anpassat till hur marknaden fungerar med returrätt för bokhandlare. Hållbarhetsfrågan är viktig för mig så att använda ett annat format har inte varit aktuellt. Min första bok trycktes upp och lagerhölls men jag har därefter enbart använt print-on-demand och digitala format. Jag hoppas att vi inom kort här på Boktugg får läsa en text om hur branschen har hittat ett system som både minimerar kasserade böcker och resulterar i realistiska marginaler och rimliga risker för alla inblandade aktörer!

Samhället förändras snabbt och vi behöver fortsätta att fundera över vad vår roll faktiskt innebär på den här nya marknaden. Jag tror att det finns nya erbjudanden att utforska genom nya arbetssätt samt samarbeten i och utanför branschen. Målet? Att på ett hållbart sätt ta konsumentens upplevelse av vår berättelse till nya höjder. Att från början tänka större. Mycket händer redan och jag ser fram emot att fortsätta inspireras av företag och författare i branschen.

Om gästbloggaren:
Lisa Westerlund är författare och hennes tredje berättelse Att slå sig fri släpptes 12 juni på förlaget Saga Egmont. När Lisa inte förmedlar historier är hon marknads- och kommunikationschef i innovations- och konsumentproduktbranschen. Lisas bakgrund som bland annat generalsekreterare för en kvinnlig fredsorganisation och hållbarhetschef kan skönjas i hennes böcker som ofta tar avstamp i samhällsfrågor som engagerar henne. www.lisawesterlund.com 

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

info@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter