Söndagstuggare: Simon Beyer om den digitala omställningen i bokbranschen

Simon Beyer. Foto: Pressbild

De bokhandlar som finns kvar om tio år kommer antagligen även erbjuda en rad andra tjänster och produkter, tror Simon Beyer, gästbloggare denna söndag.

Text: Simon Beyer

Nyligen blev jag pappa för andra gången vilket blev en tydlig påminnelse för mig dels om vad som är viktigt i livet och dels hur jag behöver tänka för att få balans i livet. Det påminde mig också om vad företag och verksamheter behöver göra för att även i framtiden skapa värde för sina kunder, medlemmar, medarbetare och användare.

På det personliga planet insåg jag snabbt efter att son nummer två kommit till världen att min omgivning och mina förutsättningar att agera hade förändrats ganska drastiskt. Jag kunde inte längre använda mig av de lösningar jag gjort med ett barn för att hantera ett liv med två barn. För att mitt liv skulle funka på ett bra sätt var jag tvungen att anpassa mig till de nya förutsättningar som fanns. Givetvis kunde jag försöka att fortsätta leva som tidigare men det hade knappast blivit särskilt framgångsrikt.

Vikten av anpassning var något som Darwin upptäckte redan på 1800-talet – de som är bäst på att acklimatisera sig till nya förutsättningar är vanligtvis de som har störst chans att klara sig. Darwin undersökte djur och växter men hans slutsatser är relevanta för mig som tvåbarnspappa och alldeles särskilt relevanta för dagens verksamheter och företag.

Människors beteenden utvecklas och förändras i en takt som vi är ovana att se. Beteendeförändringen är en effekt av globalisering tillsammans med digitalisering vilket skapat helt nya förutsättningar för, och förväntningar från, företags kunder och användare. Resultatet är att vi betalar våra räkningar på ett nytt sätt, köper skor via nya kanaler, läser tidningen på mobilen och köper böcker på det sätt som passar den enskilda kunden bäst.

Oavsett om man är Skatteverket, PwC, Synsam eller Eniro krävs en anpassning till den värld vi lever i för att de tjänster eller produkter man erbjuder ska uppfattas som relevanta. Anpassningen behöver göras med användaren i fokus men för att förstå, och i bästa fall förutse, vilka beteendeförändringar som blir avgörande krävs att vi stannar upp och förstår den globala värld som formar dagens användare.

I en värld som globaliseras, där transparensen når nya höjder och innovationstakten gör det omöjligt att hänga med tror jag att vi behöver stanna upp för att försöka förstå vad som verkligen händer. Inte bara vad som händer i branschpress utan vad som händer i världen och hur den egna organisationen ska anpassa sig till en värld i ständig förändring.  

Vid en snabb överblick kan det framstå som att digitaliseringens och globaliseringens effekter bara påverkar vissa branscher men så är inte fallet – alla påverkas men i varierande hastighet. Mediebransch och detaljhandel har påverkats tidigt just eftersom båda är branscher som var relativt enkla att digitalisera och skapade ett tydligt värde för användaren. Effekterna har tills nu därför varit tydligast för aktörer som MQ och Bonnier men det slutar inte med dessa två.

I takt med att användare vänjer sig vid att smidigt deklarera via SMS, köpa Alvedon som levereras hem samma kväll och kan läsa intressanta artiklar helt kostnadsfritt på mobilen – då förskjuts användarens förväntningar. Det finns inte längre någon acceptans för halvbra tjänster eller funktioner inom någon bransch, av den enkla anledningen att förutsättningar har förändrats. Utvecklingen kommer inte att innebära slutet för den värld vi känner till men det kommer innebära att de aktörer som inte hittar ett sätt att anpassa den egna verksamheten kommer få problem med att vara konkurrenskraftig.

Anpassningen börjar med människan, med dig och dina medarbetare. Det krävs en kultur där så många som möjligt verkligen vill skapa nytt kundvärde genom smarta lösningar. Anpassning är däremot inte att köpa en läsplatta till alla medarbetare i tron att företaget då ska ”bli digitalt”. Teknik är bara ett verktyg, ett verktyg som ibland kan addera värde och då ska användas men teknik är inte lösningen på någons utmaningar.

Affärsmodeller kan behöva utmanas, processer och flöden kanske kan anpassas för att bättre passa dagens behov och kanske krävs det en ny struktur av organisationen för att kunna skapa värde. På samma sätt som att tekniken inte är lösningen finns det inte heller en enskild insats som kan anpassa en verksamhet till användarens förväntningar. Det krävs en rad nya initiativ, en kontinuerlig utveckling och ett mod att testa sig fram.   

Framtiden kommer med stor sannolikhet innebära att företags erbjudanden skiljer sig markant från de tjänster och produkter som man historiskt erbjudit marknaden. Mobiloperatörer säljer idag inte mobiler, de säljer data som kunden kan surfa med. Tidningshus anordnar numera otaliga konferenser och utbildningar för att skapa intäkter baserat på deras starka varumärken. Utvecklingen för bokbranschen kan antas gå en liknande väg till mötes. När den fysiska handeln minskar och marginalerna inom e-handel är knappa kommer det krävas nya lösningar som skapar värde för användarna och genererar intäkter.

Det finns ingen slutgiltig lösning för bokbranschen, eller någon annan bransch, utan anpassningen behöver ske genom att ständigt utvärdera och förstå sin omvärld. Resultaten av den förståelsen bör sedan ligga till grund för de initiativ som startas för att göra verksamheten mer relevant. Den enda trygghet som finns är vetskapen om en ständig förändring, en förändring som kräver nya lösningar, funktioner, tjänster och intäktsben.

Om tio år, 2029, är min äldsta son Bill tolv år gammal. Jag hoppas, och tror, att han kommer gå och köpa böcker tillsammans med mig i en bokaffär. De butiker som vi kommer köpa böckerna i kommer antagligen även erbjuda en rad andra tjänster och produkter. De butiker som finns kvar om tio år kommer vara de som bäst förstår kunden och har lyckats skapa en organisation samt affärsmodell som är anpassad till det sätt som Bill och jag vill köpa böcker på.

Om gästbloggaren:
Simon Beyer har en bakgrund från såväl multinationella företag som start-ups. Idag är Simon Partner samt Chief Strategy Officer på Ingager, en byrå som hjälper några av världens största varumärken med digitala frågor. Simon är även kursansvarig på Berghs School of Communication och en flitigt anlitad föreläsare inom digital omställning. 2018 utsågs Simon till en av Sveriges populäraste föreläsare och han medverkar ofta som expert i media. Tidigt under 2019 släppte Simon boken Den digitala omställningen – strategier och perspektiv som fått ett varmt mottagande.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

info@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL