Bokrecension: Du blir vuxen den dag du förlåter dina föräldrar av Gérard Salem

En liten bok om trassliga relationer inom familjen, skriven som brevroman. För trogna fans av genren, eller som läromedel för psykologistuderande.

Författare: Gérard Salem
Titel: Du blir vuxen den dag du förlåter dina föräldrar
Förlag: Harpercollins Nordic
Översättning: Fredrika Spindler

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss gärna att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Bli en INSIDER från 96 öre per dag. Du kan också ge ett bidrag på 25 kr eller kanske 500 kr. Eller helt valfritt belopp. Vi tar även Swish

Den så kallade brevromanen har haft ett långt liv, och klassikerna i genren har rönt stora framgångar över hela världen. Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Schaffer var en av de större succéerna under senare år, och som i alla andra fall följde det genast en hel hög romaner som ska återskapa resultatet. I aktuella Du blir vuxen den dag du förlåter dina föräldrar möter vi Boris och hans familj, i ett läge när han är som mest känslig och precis har skiljt sig från sin fru. Barnen får han inte lov att träffa, den psykiska stressen håller på att bryta ner honom långsamt, i en rad fysiska symptom.

Som ett led i tillfrisknandet får han av sin psykolog rådet att skriva till sin familj, som han inte har haft kontakt med på många, många år. Men det finns ett krux med det hela: han måste skriva för hand, inte via mail eller sms. Varför? Långsamhetens lov uppmanar till mer eftertanke och ärligare rader. Och Boris tar rådet, där han nu befinner sig långt ner på livets botten och liksom tittar upp på världen, försöker ta sig samman.

Initiativet sprider sig efter Boris första brev till sin mamma, och plötsligt skriver de många olika familjemedlemmarna till varandra, drar i trådar som legat dolda sedan barndomen och ger varandra både kärlek och problem. På vägen upptäcker de något mer om sig själva, och växer som människor och det mesta sker på ett rätt typiskt franskt manér, där intrigen hela tiden riskerar att slå knut på sig själv utan att egentligen göra det.

Och det finns ett intressant frö här, som ligger och gror hela vägen igenom boken, men det finns också en del problem som blir rätt uppenbara. Författaren ska inte synas, och vad man menar med det är så klart att rösterna i boken ska klinga sant, oförfalskat och äkta, något som Salem bara lyckas delvis med. Jag fastnar ofta i bilden av en författare som skrivit fram personerna i boken, istället för att uppleva dem som riktiga människor.

Dock finns det mycket själ i boken, när både unga som gamla medlemmar av familjen tar pennan till hjälp. Grundidén är riktigt fin, där ett enda brev förvandlas till en lavin av kommunikation, och det finns gott om knutar att engagera sig i, om det här är din typ av bok. Bör förstås tilläggas: brevromaner har en tendens att bli pratiga, så också här.

Har du älskat andra böcker i genren kan du säkert gilla den här lilla opolerade pärlan också – det är en lite ljummen roman om en högst dysfunktionell familj, som långsamt närmar sig varandra igen, men det är också en bok som står märkligt stilla i en ström av ord. Eller: feelgood i fransk tappning, av en författare som till yrket var psykolog. Lite av problemet är väl att det ibland också känns som en roman som skrivits av en psykolog.

Analyserat och klart, där karaktärerna balanserar farligt nära det schematiska, med gott humör och stort hjärta. Tar du det för vad det är har du ett par timmars förströelse.

❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel, via smidig kortbetalning25 kr eller 150 kr eller välj annat belopp. Du kan även swisha till 123-483 18 71klicka här för QR-kod. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på INSIDER Basic eller Business och läsa Skrivtugg och Analysbrevet.
Dela på print

Bolaget bakom appen Bookself går i konkurs

I oktober 2019 berättade Boktugg om appen Bookself som tänkte utmana Amazonägda Goodreads med en social bokapp. På kort tid fick de tusentals användare, men uppenbarligen lyckades de inte få intäkter – eller kanske framför allt riskkapital i väntan på det. Di Digital rapporterar att grundarna lämnat in en konkursansökan förra veckan. 2019 omsatte bolaget endast 72 000 kronor och gjorde en förlust på drygt en miljon kronor. Förebilderna för Bookself var kinesiska sociala läsappar.

Läs hela artikeln »