Historiska Media bakom nya podcasten Historia Nu med Urban Lindstedt

Programledaren för podcasten Historia Nu, Urban Lindstedt, intervjuar Bengt Liljegren.

Idag är det premiär för podcasten Historia Nu, en satsning av förlaget Historiska Media som nu breddar sin verksamhet för att nå ut till både befintliga och nya målgrupper. Programledare är Urban Lindstedt, historiekunnig journalist.

– Det är oerhört stimulerande att jobba med Historia Nu. Nu får jag kombinera min erfarenhet från podcastproduktion med ett starkt intresse för historia, säger programledaren Urban Lindstedt som även driver podcasten eHandelstrender och har tidigare medverkat i podcasten Tur & Retur.

Podcasten Historia Nu produceras i samarbete mellan Historiska Media och Urban Lindstedt, som har lång erfarenhet från både tryckta och digitala medier. Formatet för Historia Nu är 30-40 minuter långa samtal om ett intressant tema. Varje vecka släpps nya avsnitt där lyssnaren får möta historiker, journalister och författare eller experter från landets museer. I podcastens första avsnitt, som alltså släpps i dag, intervjuas vetenskapsjournalisten Kristina Ekero Eriksson som berättar om det Gamla Uppsala. Därefter väntar samtal med bland andra Magnus Västerbro om pestens år 1710 samt Åke Jönsson om fotbollens historia.

Historiska Media tar genom podcasten steget in i ytterligare en digital kanal och tänker använda sitt breda nätverk inom ämnet historia för att skapa en spännande och förhoppningsvis berikande podcast.

– Vår ambition är att göra historien levande för lyssnarna och att förmedla aktuell forskning. Vi är övertygade om att vi med det här formatet når en ny och allt större publik med intresse för historia. Det är viktigt att framhålla att satsningen inte är en kanal för förlagets böcker, utan en ny röst med ett varierat innehåll, säger Historiska Medias förlagschef Erik Osvalds i ett pressmeddelande.

Idag den 16 maj 2018 är det alltså premiär och det första avsnittet kan du lyssna till på podcastens hemsida. Det går även att lyssna på podcasten Historia Nu via Acast, iTunes, Podcaster, Soundcloud.

Kommer ni att släppa podcasten via streamingtjänsterna (BookBeat, Nextory och Storytel) eller ”bara” de mer traditionella podcast-kanalerna?
– I första hand släpper vi podcasten via Acast, iTunes, Podcaster och Soundcloud. Men i nästa steg kan vi även tänka oss att lägga upp avsnitten på till exempel Storytel, Nextory eller Bookbeat. Målet är ju att nå alla de lyssnare som är intresserade, säger Erik Osvalds till Boktugg.

En filosofisk fråga – var går gränsen mellan podcast och ljudbok?
– En intressant fråga. En podcast, på det sätt vi kommer att arbeta med den, är en tydlig journalistisk produkt, ett samtal mellan en eller två programledare och inbjudna gäster. Formatet innebär att det finns utrymme för att kunna vara aktuella och relatera till händelser i vår omvärld, samtidigt som vi kan gå på djupet och borra ner oss i ämnen som vi av olika skäl tycker är intressanta. En ljudbok är någonting helt annat, som baseras på en text snarare än ett samtal.

Hur hittade ni Urban Lindstedt, har ni jobbat med honom tidigare?
– Urban och jag känner varandra sedan flera år. Då och då har vi träffats för att diskutera allt från dagsaktuell journalistik till den digitala omvandling vi nu står mitt uppe i. Och eftersom Urban är både kunnig och mycket intresserad av historia blev det naturligt att vi började tänka i samma banor och utveckla Historia Nu.

Hur drar förlaget nytta av podcasten, kommer ni att låta era författare vara gäster eller tipsa om böcker?
– I första hand tror jag att det är podcasten som kommer att ha stor nytta av förlaget, av den interna kompetensen och vårt kontaktnät. Sedan kan det givetvis vara så att våra författare får ytterligare en plattform, en möjlighet att nå ut till en större publik. Men vi kommer inte att begränsa oss till Historiska Medias författare utan föredrar att välja medverkande fritt efter de ämnen vi fokuserar.

Hur många lyssnare hoppas ni på?
– Vi har ambitiösa planer, men jag vill i dagsläget inte gå ut med några siffror. Men det är en viktig satsning för oss.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL