Idag kom statistiken över svenska förlags försäljning under 2017

Årets statistik är här! Nyfiken på hur det står till i branschen? Läs mer i artikeln ...

Som vanligt presenterar Svenska Förläggareföreningen statistik över utgivning och försäljning och krasst kan man konstatera att försäljningen 2017 ökar, men att vinsten inte följer med i kurvan på grund av en ökad andel digital utgivning. 

Idag kom det helt ny statistik från Svenska Förläggareföreningen, som bekräftar att både förlagens utgivning och försäljning ökade under 2017. Statistiken utgår från föreningens medlemmar, cirka 70 förlag.

Om man tittar på försäljningen så syns en liten ökning på 3 procent och den blir mindre relevant om man räknar med att nya medlemmar tillkommit. Utan dem blir ökningen blygsamma 1 procent.

Som vanligt är det ett litet antal titlar som bidragit till ökningen och namnen på författarna är bekanta. Vi ser till exempel David Lagercrantz, Camilla Läckberg och Dan Brown i spetsen, som alla varit aktuella under året. På samma sätt är det tydligt att det är just nya böcker som ligger i fronten för försäljningen, och att titlar snabbt åldras när de hamnar i kölvattnet.

Precis som väntat är också trenden där digital utgivning tar mark fortsatt stark och efterhand tappar tryckt litteratur, men trots det ser vi också att den digitala marknaden genererar mindre pengar till förlagen. Sammantaget ökade all försäljning med tre miljoner exemplar, men eftersom en stor del av dem var digitala, så ökar inte vinsten proportionerligt mot förra året. Intäkterna från de digitala formaten gick bara upp med 40 procent, trots att försäljningen ökade med hela 120 procent.

Fortsatt starkt gick precis som många bokhandlare väntat barn- och ungdomsböckerna. Inom just den genren ser man tydligt att ljudboken är på frammarsch igen och dubblar sin försäljning, om man jämför med hur det var 2016. Summa summarum visar även att skönlitteraturen ökade, mest digitalt, medan fackböckerna inte nådde upp till tidigare nivåer.

Kristina Ahlinder, som är vd för Svenska Förläggareföreningen, säger i ett uttalande att det är positivt och viktigt att förlagen går bra, även om försäljningsökningen inte var så stor. Hon nämner också att förlagens ekonomi påverkas av förskjutningen från tryckt till digitalt, eftersom vinsten minskar trots ökad försäljning.

På den digitala marknaden ser vi en stor ökning av strömmade titlar och av dem är det många som är publicerade sedan tidigare och alltså kommer från en så kallad backlist. Eböckerna genererar i sig mycket lite i vinst även om de står för nästan 30 procent av de nya titlarna.

Sammanfattningsvis minskar förlagens samlade försäljning mot bokhandeln med 6 procent medan försäljningen till internetbokhandel ökade med 9 procent under samma period 2017. Rean är precis som tidigare en stabil vinstfaktor för branschen, och utgjorde ca 4 procent av den samlade försäljningen.

Vill du läsa mer? Mer statistik finns på http://www.forlaggare.se/faktabank.

 

FAKTARUTA 2017

Omsättning totalt
Bokförsäljning                       + 3 %

Utgivning totalt
Antal nya titlar                     + 23 %

Sålda exemplar, endast nya titlar
Totalt                                    + 12 %
Per titel                                     – 9 %

 

Digitala böcker, endast nya titlar

E-böckerna motsvarar 30 % av antal utgivna titlar och 2 % av försäljningen (kr)
Ljudböckerna motsvarar 21 % av antal utgivna titlar och 11 % av försäljningen (kr)

Digitala böcker totalt (e-böcker och ljudböcker, nyheter och backlist)
Digitala böcker motsvarar 18 % (324 miljoner kr) av den totala försäljningen

Notering
Sedan 1973/74 tar Svenska Förläggareföreningen fram statistik över sina medlemsförlags utgivning och försäljning av allmänlitteratur till olika typer av återförsäljare samt förlagens direktförsäljning.

Eftersom statistiken är begränsad dels till allmänlitteratur, dels till medlemsförlag inom Förläggareföreningen, ger den inte en fullständig bild.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

 

Conny Palmkvist

Conny Palmkvist

Conny Palmkvist är författare, spökskrivare och journalist. Han har skrivit åtta romaner och bland annat tilldelats Helsingborgs Dagblads kulturpris och Umeå novellpris.

conny@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL