USA: Bokhandlare protesterar mot förlagens direktförsäljning

Foto: iStock

Direktförsäljning via förlagens egna hemsidor skadar bokhandelns verksamhet och minskar bokhandlarens roll, menar en amerikansk bokhandelsorganisation.

New Atlantic Independent Booksellers Association (NAIBA) skriver i ett uttalande riktat till förlag att direktförsäljning via förlagen bidrar till att underminera bokhandelns arbete och gör att bokhandeln går miste om potentiella intäkter, rapporterar Publishers Weekly.

NAIBA menar att rabatter som förlagen erbjuder online tar död på bokhandelns försäljning och försvagar relationen till kunderna. De skriver: ”NAIBA förväntar sig att alla förlag respekterar relationen mellan den lokala bokhandeln och kunderna. NAIBA motsätter sig alla beslut från förlagen att erbjuda böcker direkt till konsumenten till ett lägre pris än standard.”

Problemen har byggts på under flera år, menar Todd Dickinson, ordförande för NAIBA och delägare till bokhandeln Aaron’s Books i Lititz, Pennsylvania. Men ett par händelser den senaste tiden där bokhandlare har gått miste om försäljning direkt kopplat till att förlag har erbjudit böcker till kraftigt rabatterade priser på sina egna hemsidor gjorde att organisationen fick nog.

NAIBA har nu delat sitt uttalande med andra bokhandelsföreningar och uppmanar dem att själva göra egna upprop mot förlagens direktförsäljning.

Även i Sverige är det inte helt ovanligt med direktförsäljning via förlagens egna hemsidor. Senast i september 2017 skrev vi om att Norstedts börjar sälja böcker via den egna webben. Det handlar än så länge om backlisttitlar som är slut på lager och inte längre finns i bokhandeln – Norstedts trycker upp dem som POD (print on demand) genom Publit när en beställning görs – men det finns planer på att även tillgängliggöra nyare titlar (dock till ett pris som är jämförbart med övriga återförsäljares).

Ännu har vi inte hört några protester från den svenska bokhandeln, men frågan är vad reaktionerna kommer att bli om Norstedts direktförsäljning blir mer omfattande och om andra förlag följer efter. Och kanske framförallt vad som händer om bokförlagen börjar erbjuda rabatter som utklassar vad bokhandeln klarar av.

Läs också: Svenska förlag om försäljning via egna hemsidor

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL