fbpx

USA: Bokhandlare protesterar mot förlagens direktförsäljning

Foto: iStock

Direktförsäljning via förlagens egna hemsidor skadar bokhandelns verksamhet och minskar bokhandlarens roll, menar en amerikansk bokhandelsorganisation.

New Atlantic Independent Booksellers Association (NAIBA) skriver i ett uttalande riktat till förlag att direktförsäljning via förlagen bidrar till att underminera bokhandelns arbete och gör att bokhandeln går miste om potentiella intäkter, rapporterar Publishers Weekly.

NAIBA menar att rabatter som förlagen erbjuder online tar död på bokhandelns försäljning och försvagar relationen till kunderna. De skriver: ”NAIBA förväntar sig att alla förlag respekterar relationen mellan den lokala bokhandeln och kunderna. NAIBA motsätter sig alla beslut från förlagen att erbjuda böcker direkt till konsumenten till ett lägre pris än standard.”

ANNONS

Problemen har byggts på under flera år, menar Todd Dickinson, ordförande för NAIBA och delägare till bokhandeln Aaron’s Books i Lititz, Pennsylvania. Men ett par händelser den senaste tiden där bokhandlare har gått miste om försäljning direkt kopplat till att förlag har erbjudit böcker till kraftigt rabatterade priser på sina egna hemsidor gjorde att organisationen fick nog.

NAIBA har nu delat sitt uttalande med andra bokhandelsföreningar och uppmanar dem att själva göra egna upprop mot förlagens direktförsäljning.

Även i Sverige är det inte helt ovanligt med direktförsäljning via förlagens egna hemsidor. Senast i september 2017 skrev vi om att Norstedts börjar sälja böcker via den egna webben. Det handlar än så länge om backlisttitlar som är slut på lager och inte längre finns i bokhandeln – Norstedts trycker upp dem som POD (print on demand) genom Publit när en beställning görs – men det finns planer på att även tillgängliggöra nyare titlar (dock till ett pris som är jämförbart med övriga återförsäljares).

Ännu har vi inte hört några protester från den svenska bokhandeln, men frågan är vad reaktionerna kommer att bli om Norstedts direktförsäljning blir mer omfattande och om andra förlag följer efter. Och kanske framförallt vad som händer om bokförlagen börjar erbjuda rabatter som utklassar vad bokhandeln klarar av.

Läs också: Svenska förlag om försäljning via egna hemsidor


❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Stäng meny