fbpx

Svenska förlaget Fria Ligan når läsare över hela världen via Kickstarter

Bild från Ur Varselklotet av Simon Stålenhag.

Förlaget Fria Ligan kickstartar utgivningar och når tusentals läsare över hela världen. 5000 personer bidrog i juli med över 3 Mkr till Simon Stålenhags nya bok.

Nyligen avslutade förlaget Fria Ligan en crowdfundingkampanj på Kickstarter för konstboken The Electric State av Simon Stålenhag. Den stöttades av 5008 backers med sammanlagt 3,1 miljoner kronor. En riktig succé. Nu var det inte första gången som Fria Ligan använde sig av Kickstarter – i december 2016 drog de in 3,75 miljoner kronor till Stålenhags bok Tales from the Loop – Roleplaying in the ’80s That Never Was. De har ytterligare en handfull lyckade Kickstarterkampanjer bakom sig.

Vi blev givetvis nyfikna på hur ett litet svenskt förlag lyckats nå ut till läsare över hela världen.

Tomas Härenstam på förlaget Fria Ligan.
Tomas Härenstam på förlaget Fria Ligan.

När kom ni i kontakt med och testade Kickstarter första gången?
– Det var våren 2013, inför lanseringen av rollspelet Mutant: År Noll. För vår första crowdfunding använde vi oss av den svenska plattformen FundedByMe, eftersom Kickstarter inte var tillgängligt för svenska företag då. Vår första användning av Kickstarter var våren 2015, inför den engelska lanseringen av Simon Stålenhags konstbok Ur varseklotet / Tales from the Loop och dess uppföljare, säger Tomas Härenstam på Fria Ligan.

ANNONS

Fria Ligan är ett förlag som ger ut fantastik i olika former.

– Vi publicerar skönlitteratur, konstböcker och spel som öppnar dörrar till främmande världar och lockar läsaren att utforska dem. Vår första titel var rollspelet Svavelvinter, baserat på Erik Granströms fantasy-epos Krönikan om den femte konfluxen. I dag ger vi ut rollspel, skönlitteratur och konstböcker, både i Sverige och internationellt.

Försäljningsmässigt är kanske Simon Stålenhags böcker den största succén för förlaget. Även på Kickstarter.

ANNONS

– Simon hade redan börjat lägga ut sina bilder på internet när vi kontaktade honom om att göra bok av dem, och hans namn och illustrationer hade redan blivit uppmärksammade. Det fanns därmed redan en grund att stå på inför kickstartern. Kickstarter var en bra plattform eftersom den är internet-baserad och internationell, precis som många av Simons fans världen över, säger Tomas Härenstam.

Ur Electric State av Simon Stålenhag.
Ur Electric State av Simon Stålenhag.

– En annan anledning är att vi i Fria Ligan kan fantastik-publiken väl, både i Sverige och internationellt, eftersom vi själva är en del av den. Vår rollspelspublik matchar helt enkelt väldigt väl den grupp människor som gillar Simons bilder.

Ur varselklotet : rollspelet av Simon Stålenhag Format: Inbunden ISBN: 9789187222443 Förlag: Fria Ligan Utgivningsdatum: 2017-04-07 [ Köp på Adlibris ] | [ Köp på Bokus ]
Ur varselklotet : rollspelet
av Simon Stålenhag
Format: Inbunden
ISBN: 9789187222443
Förlag: Fria Ligan
Utgivningsdatum: 2017-04-07

ANNONS

[ Köp på Adlibris ] | [ Köp på Bokus ]Hur mycket säljer era böcker – och hur stor del går via direktförsäljning som Kickstarter?
– Det varierar mellan projekten. En tumregel är att vi säljer ungefär lika många exemplar efter kickstartern som vi gjorde under den, men det gäller inte alla projekt. Ur varselklotet / Tales from the Loop som är vår bäst säljande titel har sålt uppåt 20 000 exemplar (totalt på båda språken), och hade cirka 3 900 backers.

Om försäljningen på nätet når långt utanför Sveriges gränser så är det inte lika enkelt att övertyga de fysiska bokhandlarna här hemma.

– Det har ärlig talat varit lite trögt att sälja in våra titlar till de stora bokkedjorna i Sverige, vi är ju ett litet och okänt förlag. Akademibokhandeln har gjort några centrala inköp av Simons böcker men i små volymer, annars har det mest varit små inköp från enskilda butiker. Men vi jobbar på det, säger Tomas.

Förlaget Fria Ligan växer också. Omsättningen 4,7 Mkr 2015 ökade till 7,1 Mkr 2016 och i år ser tillväxten ut att fortsätta.

Handlar crowdfunding för er mest om finansiering eller marknadsföring?
– Både och. Genom crowdfunding får vi i förväg en tydlig bild av hur populärt projektet är, vilket är oerhört nyttigt för oss som litet förlag för att kunna planera utgivningen, men kickstarter fungerar också väldigt bra för oss som ett pr-verktyg på gräsrotsnivå.

Tomas 3 tips till den som vill testa crowdfunding

1. Crowdfunda en författare eller ett verk som redan har en publik i någon form, helst online.
2. Var mycket aktiv före, under och efter kampanjen – kickstarters står och faller med kommunikation till backers.
3. Lova inte för mycket. Och glöm inte att räkna på tryck- och fraktkostnader!

 

Stora bilden är hämtad från Ur varselklotet / Tales from the Loop av Simon Stålenhag.



❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Stäng meny