Bokfabriken släpper James Pattersons Bookshots exklusivt på Nextory

James Patterson. Foto: Sue Patterson

Bokfabriken lanserar James Pattersons kortromaner, Bookshots, på den svenska marknaden. De första veckorna exklusivt som ebok och ljudbok på Nextory.

Boktugg skrev om James Patterson och hans bookshots när de lanserades i USA förra sommaren. De beskrevs som intrigdrivna böcker på under 150 sidor som skulle kosta under 5 dollar (40 kronor).

– Min kollega Mattias Lundgren var på semester på Hawai och sprang på böckerna strax efter releasen, berättar Lasse Brahme på Bokfabriken.

Under varumärket Bookshots finns det Crime, Romance och Non Fiction. Störst är Crime där det på den amerikanska marknaden har det kommit 44 titlar och Romance med 17 titlar. Däremot bara en non fiction så här långt.

– Vi kommer publicera tolv stycken i år, varav de första sex släpps nu, säger Lasse Brahme.

Stöld

Stöld

  • Förlag: Bokfabriken
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska
  • Utgiven: 2017-06-13
  • ISBN: 9789176294567

De sex första titlarna som finns tillgängliga är Gisslan, Stöld, Rättegången, Jagad, Dödligt motstånd och Korseld. De finns nu som ebok (ca 130 sidor) och ljudbok (2-3 timmars speltid). Den 1 juni släpps de som pappersböcker, i mjukband till ett pris som landar under den klassisk pocketen. På Bokus kostar de 38 kr och Adlibris 39 kr.

Men titlarna släpps först exklusivt på Nextory genom ett nytt samarbete.

– Vi fick en förfrågan av Bokfabriken om vi var intresserade av att satsa lite extra på de här titlarna mot att vi fick tillgång till dem exklusivt. Vi tyckte det var kul med ett kort format som passar bra för digital läsning eller lyssning, säger Camilla Silfvenius som är Content Manager på Nextory.

Titlarna släpptes faktiskt igår och de första läsarna har redan varit inne och börjat läsa.

– Det är väl lite tidigt att dra slutsatser efter mindre än ett dygn, men det är verkligen spännande med streamingtjänster där man kan se hur läsarna agerar när det släpps något nytt, säger Camilla.

Det här samarbetet ska dock inte tolkas som att även Nextory vill följa i Storytels fotspår och satsa på exklusivt eget innehåll.

– Nej, det här är en digital kampanj under en kort tid. Vi önskar fortfarande att alla förlag vill släppa allt sitt innehåll till alla aktörer, precis som det varit traditionellt i bokhandeln, säger Camilla Silfvenius.

Bokfabriken fortsätter alltså att testa nya format. Nyligen berättade vi att de satsar på ljudboksserier. Kortare format är något som kan ses som en trend för digital läsning.

– Absolut. Bra att kunna sluka något helt på väg till jobbet eller på kortresan. Vi försöker hitta det optimal snabbformatet för böcker. Just nu testar vi Originalserier och Bookshots, sen får vi se vad vi kan komma på härnäst, säger Lasse Brahme.

– Bokfabriken är väldigt framåt och de vågar tänka på olika sätt, säger Camilla Silfvenius på Nextory.

Det återstår alltså att se om Bookshots blir James Pattersons genombrott på den svenska marknaden. Kommer Bokfabriken att ge ut något annat av honom, som exempelvis den thriller som han skriver tillsammans med Bill Clinton?

– Inte som det ser ut i dagsläget, säger Lasse Brahme.

Bilden: Författaren James Patterson har sålt mer än 350 miljoner böcker – nu kommer hans kortromaner i serien BookShots på svenska. Foto: Sue Patterson

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL