Tomma sidor hemligheten bakom flera storsäljare i USA

Vita huset. Foto: Fotolia

En bok rekommenderad av Donald Trump klättrade snabbt på topplistorna. Den har följts av flera på samma tema. Böcker med helt blanka sidor är en trend i USA och Boktugg har testat.

Man skulle kunna kalla det för humorböcker. Man kan säga att president Donald Trump hittade en bok som han orkade läsa från pärm till pärm när han twittrade:

A great book for your reading enjoyment: "REASONS TO VOTE FOR DEMOCRATS" by Michael J. Knowles.
Trumps tweet: A great book for your reading enjoyment: ”REASONS TO VOTE FOR DEMOCRATS” by Michael J. Knowles.

Boken är 256 sidor tjock. Men förutom titelsida, innehåll och kapitelrubriker så innehåller den inga tomma ord utan enbart tomma sidor.

Reasons to Vote for Democrats av Michael Knowles Treshold Editions ISBN: 9781501180125 Utgiven: 2014-04-01 [ Köp på Adlibris ] | [ Köp på Bokus ]
Reasons to Vote for Democrats
av Michael Knowles
Treshold Editions
ISBN: 9781501180125
Utgiven: 2014-04-01
[ Köp på Adlibris ] | [ Köp på Bokus ]

Efter Trumps stöd för boken så rusade den uppför topplistorna (den låg ett tag på 85:e plats över Amazons mest sålda titlar totalt och under några timmar rent av högst upp på listan). Oregon-demokraten Oregon Cylvia Hayes ”skrev” redan i december 2016 en egen bok med titeln Surprising Reasons to Think That Trump Will Be a (Bigly) Great President! Lite mer snabbläst, eller snabbläddrad, med sina 150 (blanka) sidor.

Dessa två titlar är inte de enda som är fyllda med tomma sidor. Enligt The Guardian kan läsare (?) välja bland titlar som Why Trump Deserves Trust, Respect and Admiration; Reasons to Vote for Republicans: An Incomprehensible Guide och alltså Reasons to Vote for Democrats. De påpekar också att Ebury Press redan 2014 gav ut boken The Wit and Wisdom of Nigel Farage – som även den är helt blank.

”Men de enda skratt jag hör kring tomma böcker är förläggarnas när de stoppar intäkterna i fickan från böcker som är lika subtila och avslöjande som ett slag i skallen. Kanske det roligaste som kommer fram från allt detta är att Trump fortfarande inte har rekommenderat en bok (förutom sina egna) som innehåller ord.”, skriver Danuta Kean på The Guardian.

Knowles bok är utgiven av Threshold Editions, Simon & Schusters imprint som har en konservativ utgivningsprofil och hade planerat att ge ut Milo Yiannopoulos bok Dangerous men sedan ångrade sig och bestämde sig för att inte ge ut den.

Innehållet i de här blanka böckerna är inte lika kontroversiellt. Eller, juristerna (?) har sett till att beskrivningen av Knowles bok avslutas med friskrivningen ”Vänsteradvokater kräver att vi deklarerar att boken är mestadels blank och innehåller exakt 1235 ord”.

Den har till och med gett upphov till en hel bok som handlar om vad andra författare kan lära sig av Knowles. Bill Platt har skrivit Reverse Engineering Book Marketing Success: The Tale of the Best Seller ”Reasons to Vote for Democrats”.

Anledningar att inte läsa böcker av Sölve Dahlgren Dahlgrens Förlag ISBN: 9789186913069 Utgiven: 2017-05-11 [ Köp på Adlibris ] | [ Köp på Bokus ]
Anledningar att inte läsa böcker
av Sölve Dahlgren
Dahlgrens Förlag
ISBN: 9789186913069
Utgiven: 2017-05-11
[ Köp på Adlibris ] | [ Köp på Bokus ]

Jag blev så inspirerad av den här nya trenden att jag bestämde mig för att testa den på den svenska marknaden. Så jag ägnade flera (eller två) timmar åt att skriva en ny bok på rekordtid. Formgivning och korrekturläsning av inlagan gick snabbt. Beställde provtryck och fick vänta några dagar på den. Lite orolig över att någon konkurrent skulle hinna före – både med den här artikeln och själva bokidén.

Men nu är den lanserad. Den bör gå att köpa hos alla nätbokhandlare och givetvis i välsorterade bokhandlare inom kort även om den av förklarliga skäl inte är centralt insåld. Men redan nu finns den här nedan i världens minsta nätbokhandel som jag också passade på att starta igår kväll när boken publicerades.

Här nedan finns boken Anledningar att inte läsa böcker.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL