Oro i USA över försäljning av billigare nya böcker på Amazon

Amazon på väg in i Sverige. Men faktum är att de redan säljer böcker för tiotals miljoner varje år till svenska kunder. Foto: iStock.

Amazon låter andra återförsäljare konkurrera om placeringen i sina köplänkar och sälja nya böcker. Förlag i USA är oroliga och undrar över var dessa billiga ”nya böcker” kommer ifrån.

Det är organisationen Independent Book Publishers Association (IBPA) som slagit larm om förändringen som Amazon smugit in i sin nätbokhandel och som IBPA menar kommer att skada förlagen ekonomiskt.

Förutom att Amazon själva säljer böcker som kommer direkt från förlagen erbjuder de sedan länge andra återförsäljare att sälja begagnade versioner av samma bok – även om den inte är out of print. Detta är en stor skillnad mot hur de svenska nätbokhandlarna jobbar idag, här är Antikvariat.net och Bokbörsen helt fristående sajter som förmedlar köp av begagnade böcker.

De återförsäljare som vill sälja genom Amazon konkurrerar med pris, lägst pris kommer högst upp. Det Amazon nu har gjort är att man tillåter även andra återförsäljare att konkurrera om placeringen även för nya böcker. Det kan alltså hända att en annan återförsäljare säljer boken billigare än Amazon.

Låt oss ta bästsäljaren A man called Ove som exempel. Vi går in på Amazon och tittar på vad den kostar inbunden. Amazon säljer den till rejält rabatterat pris (eftersom den trots allt kom ut för två år sedan och funnits länge i paperback) så kan man köpa den för 17,21 dollar jämfört med listpris 26 dollar. Där finns en tydlig knapp för ”Add to cart” och fraktalternativ från Amazon.

Men strax under denna ruta finns en lista med ”Other sellers on Amazon”. Där hittar vi tre återförsäljare som har priser mellan 13,10 och 16,50 dollar. För dem tillkommer visserligen fraktkostnad som gör att Amazon blir billigare på just denna titel. Men om någon av dessa bedöms ha ett lägre pris än Amazons eget så hamnar detta erbjudande istället allra högst upp som förvalt alternativ.

Amazon-buttons-Man-called-Ove

För förlagen går den här kalkylen inte ihop.

Amazon-more-sellers-buttons”Standard-köp-boxen har alltid tillhört förlaget. När du köper en bok betalar Amazon förlaget 45% av listpriset. Det här innebär att ditt köp stödjer den som gett ut boken, nämligen förlaget, och författare tjänar pengar (om än lite) varje gång du köper eftersom förlaget betalar författaren royalty för varje försäljning”, skriver IBPA i ett inlägg där de menar att Amazons nya regler skadar både förlag och författare.

Framför allt ifrågasätter de var dessa nya böcker kommer ifrån och om de verkligen är nya. Amazon har bättre rabatter än de flesta om inte alla återförsäljare och för många andra innebär det att bokhandeln betalar uppåt 60 procent av listpriset till förlaget. Enligt IBPA är det sannolikt så att dessa tredjepartsåterförsäljare köper upp exempelvis skadade och returnerade böcker billigt från distributörer och kallar dem för nya. Eller köper böcker billigt av bokrecensenter som kanske inte ens läst böckerna innan de säljer dem vidare. I vissa fall handlar det om bokhandlare som säljer både nytt och begagnat och som därmed köper begagnade böcker av kunder. I vissa fall kan en oseriös handlar lockas att klassa en oläst bok som ny, även om det strider mot Amazons policy där det tydligt framgår att en ny bok måste vara helt ny, oanvänd, oläst och i perfekt skick.

I en kommentar till Publishers Weekly skriver Amazon:

”Vi har listat och sålt böcker, både nya och begagnade, från tredjepartsåterförsäljare i många år. Förändringarna nyligen tillåter säljare av nya böcker att bli ’utvalt erbjudande’ på en boks detaljsida, vilket betyder att vår bokhandel fungerar precis som resten av Amazon, där tredjepartsåterförsäljare tävlar med Amazon om försäljning av nya produkter. Endast erbjudanden om nya böcker kvalificerar sig för att bli utvalt erbjudande.”

IBPA konstaterar syrligt i sitt inlägg ”Amazon försöker, ännu en gång, att driva ner värdet på böcker och därmed intellektuellt kapital och kreativt arbete i allmänhet”.

Läs gärna även vår intervju med E-handelsexperten Peter Höjman som föreslår att den svenska bokbranschen borde ge sig in på ett liknande experiment och tillåta inbyte av lästa böcker. Men då med tanken att även förlagen ska få del av intäkten från försäljning av inbytesböcker eller ”pantböcker” som Hans-Olov Öberg på Kalla Kulor benämner dem.

Bilden, foto: NoDerog, iStockphoto.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL