I skräddarsydda barnböcker väljer köparen själv huvudkaraktärens namn. Flera sajter erbjuder anpassningsbara barnböcker där barnet själv blir hjälten i boken. Vi jämför några olika tjänster och pratar med VD:n för en av producenterna, Min bästa bok.
Barnboksutgivningen är stark i Sverige, enligt Svenska barnboksinstitutet ökade antalet barn- och ungdomstitlar under 2015 med 12 % jämfört med året innan. Någon brist på barnböcker torde det med andra ord inte finnas. Men detta verkar inte sätta käppar i hjulet för en sorts barnböcker som faller utanför ramarna av vad som kan räknas som traditionell bokutgivning. Flera olika sajter säljer vad som bäst beskrivs som personliga eller skräddarsydda barnböcker, det vill säga böcker som trycks på beställning och där köparen delvis styr över innehållet.
Konceptet förekommer i flera olika varianter, men gemensamt verkar vara att beställaren väljer namn/kön på barnet som är bokens huvudkaraktär, ofta hemort, ett par andra karaktärer och skriver en personlig hälsning som trycks längst fram i boken. Böckerna är oftast mellan 24 och 36 sidor, rikt illustrerade, och vanliga teman är djur, äventyr, sport och sagofigurer. De ges inte ut av vanliga bokförlag utan säljs ofta online i presentshoppar som även säljer leksaker och fotoböcker. Flera av återförsäljarna trycker på att personliga böcker är populära doppresenter eller julklappar, men även att de kan stimulera läslusten eftersom det är häftigt att läsa en bok om sig själv och sina vänner.

Henrik Højgaard Jensen, VD och grundare för Min bästa bok, berättar att idén bakom företaget kom från att de såg hur låg kvalitet andra personliga barnböcker hade, både vad gällde illustrationer, berättelser och hantverk.
– Vi ville att det skulle vara mer än en rolig grej där barnets namn nämns så många gånger som möjligt. Vi ville att det skulle vara ärliga, roliga och varma berättelser, som barnen kan relatera till.
Min bästa bok har funnits i Sverige i bara några månader, men de kan redan se ett mycket starkare mottagande än vad de upplevde i Danmark, även om mottagandet där också var väldigt bra. Henrik säger att de i framtiden funderar på att ta fram en del titlar specifikt för den svenska marknaden, riktade direkt mot den svenska kulturen och läsarna. Nyligen lanserade Min Bästa Bok även i Norge, där de också har blivit överväldigade av mottagandet.
Är julhandeln en säljtopp för er?
– Julen är definitivt en topp för oss. I november och december levererar vi lika många personliga berättelser som vi gör under hela resten av året sammanräknat.
Hur går julhandeln för er i år?
– Med våra nya marknader i Sverige och Norge har vi mer att göra än någonsin. Vårt produktionsteam jobbar för fullt för att kunna möta efterfrågan. Exakt hur affärerna har gått får vi se efter jul.


Hos Favoritboken finns tre personliga böcker, också de med möjlighet till personlig hälsning. Speciellt med denna sajt är att antalet bikaraktärer varierar, mellan till fem och nio stycken. Så kanske lämpar det sig bra för den som har stor familj?
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
 
				








 
											




















