Äntligen integreras bokhandel och nätbokhandel – vad gör övriga bokhandlare nu?

Dagens stora nyhet är förstås att Akademibokhandeln lanserar e-handel. Reaktionen från e-handelsbranschen: vad har ni väntat på?

Det är alltså ingen skräll att Akademibokhandeln skulle erbjuda e-handel. Det har alla väntat på ända sedan Bokus placerades i samma bolag. Istället har spekulationerna handlat om hur man skulle hantera de båda varumärkena – skulle man döpa om butikerna till Bokus eller byta namn på Bokus.com till Akademibokhandeln.se?

Svaret blir att de båda varumärkena tillåts leva vidare. Bokus kommer att sköta e-handeln även åt Akademibokhandeln.se bakom kulisserna. Beställningar från förlagen görs av Bokus. Däremot ska man införa ett system där det blir möjligt att returnera böcker som köpts på nätet i sin lokala butik.

Integrationsarbetet mellan Bokus och Akademibokhandeln har pågått ända sedan sammanslagningen av de båda i ett bolag. När den nya sajten lanserades i februari där det sedan en tid är möjligt att reservera böcker som finns i butiken så kändes det som om man inte nådde hela vägen fram. Men det var ett steg på vägen och idag meddelade alltså Akademibokhandeln att nu tar man nästa steg och lanserar en fullskalig e-handel på hemsidan.

Sortimentet i nätbutiken blir alltså detsamma som i Akademibokhandelns beställningssortiment – alltså i princip de miljontals titlar som Bokus idag erbjuder. Frågan är om och hur detta i förlängningen kommer att påverka de centrala inköpen? Det blir i alla fall mer uppenbart för Akademibokhandeln (även om de i viss mån haft informationen via Bokus) vilka titlar som efterfrågas av vilka kunder och var.

Det öppnar för möjligheter att jobba ännu mer med lokalt utbud – eller att centralstyra och krympa det ännu hårdare eftersom man ändå har ett beställningssortiment. Båda möjligheterna finns. Ett logiskt nästa steg är förstås att sätta ut terminaler i butikerna som kunderna kan söka böcker för att se om de finns i en hylla i just den butiken, eller en annan butik – eller välja att klicka och beställa hem böckerna.

Intressant blir också att se ifall Akademibokhandeln.se kommer att ta kunder från Bokus, Adlibris och CDON? Hur förskjuts maktkampen om den svenska nätbokhandeln med detta grepp? Tydligen ska priset vara detsamma i butik och på nätet och man kan då dra slutsatsen att Akademibokhandeln.se inte kommer att locka de priskänsliga. Å andra sidan – trots lägre priser tog CDON inte marknadsandelar utan valde istället att överlåta till Adlibris att sköta distribution och fakturering åt dem. För många köpare är bekvämlighet det viktigaste, man vill köpa en viss bok snabbt. Nätbokhandeln har dessutom höjt sina priser de senaste åren.

JB-gruppen och Ugglan tappar nu ytterligare mark mot Akademibokhandeln. Att bygga nätbokhandel och kundklubbar är något som kräver en viss storskalighet. Ett första logiskt steg vore förstås att slå samman dessa både frivilligkedjor under ett gemensamt varumärke. Jag tror inte att JB-Ugglan är det allra bästa valet, utan kanske snarare något i stil med Oberoende svenska bokhandlare. Eller varför inte OBS – Oberoende Bokhandlare i Sverige?

En möjlighet är förstås att dessa bokhandlare söker ett samarbete med den andra jätten – Adlibris. De sistnämnda har redan öppnat en egen butik och indikerat att det kan öppnas fler framöver. Adlibris ägare Bonniers sitter dessutom redan på en egen butikskedja – Pocketshop. Värt att tänka på i sammanhanget – Adlibris har redan erfarenhet av att driva nätbokhandel åt andra, exempelvis vissa förlag. De skulle förmodligen ganska snabbt och enkelt kunna skapa en white label-lösning för bokhandlare. JB-gruppen har i alla fall inga sådana planer i dagsläget.

För är det något som de små svenska bokhandlarna desperat behöver så är det att digitalisera kunskapen om sina kunder och att bygga upp rejäla kundregister. Det kostar både tid och pengar att göra var och en på sitt håll. En stor frivilligkedja som marknadsförs som Oberende bokhandlare skulle bli en spännande motpol till Akademibokhandeln.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL