Akademibokhandeln låter läsarna utse pristagare i Läsarnas val – öppnar för röstfiske och röstfusk

”All makt utgår från dig. Så enkel är tanken bakom Akademibokhandelns nya bokpris.” Akademibokhandeln lanserar Läsarnas val men tar stora risker. Dels för att ingen jury är inblandad och dels för att det är enkelt att rösta tusentals gånger.

Augustpriset och Nobelpriset. Två tunga litterära priser som helt bygger på juryns tycke och smak. Även det skapar diskussioner om det verkligen är rätt böcker som får pris. Det kostar pengar för förlagen att anmäla böcker till medverkan i Augustpriset och de stora förlagen har fått oproportionerligt stor andel av nomineringar och priser, enligt vissa.

Därför dyker det med jämna mellanrum upp alternativa omröstningar som bygger på läsarnas tyckte och smak, fjärran från ”snobbiga litterära klubbar”. Men det brukar sällan fungera eftersom det till skillnad från en folkomröstning får ett lågt valdeltagande eller tävlingsprogram i tv som når miljoner tittare.

I somras lanserade Bonniers Bokklubbar den märkliga omröstningen Årets bok som presenterades med orden ”Vi vill tillsammans med svenska folket hylla boken och lanserar därför utmärkelsen Årets Bok. Priset går till den bok som ”bäst berättar en historia sett till handling, karaktärer och miljö”. Vi kommer genom våra redaktörer på alla fem bokklubbarna nominera tio böcker som presenteras den 2 maj 2016. Då startar också omröstningen där svenska folket avgör vilken bok som ska utses till Årets Bok.” Det udda var att nämligen läsarna kunde rösta en gång per dag och lägga en ny röst på samma bok nästa dag. Vinnaren av det priset ska presenteras på Bokmässan. Behöver vi tillägga att alla de nominerade böckerna tillhörde utbudet i Bonniers Bokklubbar?

När nu Akademibokhandeln lanserar en egen omröstning sker det i sex kategorier:

  • ROMAN
  • DECKARE & SPÄNNING
  • FACKLITTERATUR
  • MAT & DRYCK
  • BARN & UNGDOM (från 7 år)
  • BILDERBOK (0–6 år)

Tydligt fokus på de bäst säljande segmenten? Kanske ska detta ses som en motvikt till Augustprisets ovilja att dela upp barnböcker för små barn och ungdomsböcker? Men framför allt är det uppenbart att det verkliga syftet är att samla epostadresser.

”Du kan bara rösta på böcker som uppfyller kriterierna för Läsarnas val 2016: boken ska vara en originalutgåva, utgiven i Sverige 2015-11-01 t.o.m. 2016-10-31 samt ha svenska som originalspråk. Röstningen är öppen för alla och du kan rösta en gång per person och kategori.”

Det är snabbt och enkelt. Akademibokhandeln har byggt det hela på ett förtroende och tanken att de som röstar ska uppge sin riktiga epostadress för att kunna vara med i utlottningen av ”tio gyllene bokpaket” baserat på motiveringar. Men det här innebär också att de riskerar samma problem som Boktipset med fuskröster. Det finns inte ens någon spärr mot att skriva in en icke fungerande epostadress. Det kan de visserligen sortera bort senare, men det innebär också att den som skriver fel på sin adress och anger gamil.com istället för gmail.com får sin röst ogiltigförklarad medan den som skrivit ett program som skapar 1000 falska epostkonton och röstar på samma bok kommer att få sina röster räknade och påverka omröstningen.

Vad gör Akademibokhandeln om någon ser till att en bok som får Nya Tiders medverkan på Bokmässan att blekna vinner omröstningen genom en massiv mobilisering eller smarta scripts? Eftersom vinnaren avslöjas först i december så kan man förstås bakom kulisserna se till att det inte blir någon obskyr egenutgiven publikation som aldrig hade köpts in av Akademibokhandeln. Men då är det inte längre Läsarnas val?

Den uppenbara risken är förstås att vinnaren blir den som kan mobilisera sina läsare via sociala medier. I det läget kommer förstås unga författare med många följare på Twitter, Facebook och Instagram att sopa banan med Jan Guillou och Leif GW Persson.

Tanken är god med priser där folket utser vinnarna. Men då måste man också göra det betydligt svårare att fuska genom att exempelvis verifiera med en kod via mobiltelefon. Då hade Akademibokhandeln dessutom fått in mobilnummer till en massa nya potentiella kunder. Nu är risken stor för platt fall och badwill.

Vad tycker du?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL