Ljudböcker som följetong är det nya svarta i bokbranschen

Storytel Original är först ut med ljudböcker i följetongsform. Eller rättare sagt med att relansera följetongen som format i bokbranschen. En spännande satsning som på flera sätt kan förändra branschen.

Idag skriver vi om lanseringen av Storytel Original och har även intervjuat en av de utvalda författarna som fått chansen att skriva en serie åt Storytel, Daniel Åberg.

Den här satsningen är intressant på många sätt. Inspirationen är givetvis tv-världens kamp mellan olika kanaler där Netflix chockade de gamla tv-bolagen genom att pumpa in 100-tals miljoner i att producera egna originalserier som sedan sändes exklusivt till abonnenter på Netflix. Storytel hoppas givetvis åstadkomma en liknande effekt.

Men Storytel förnyar samtidigt berättandet genom att de nya originalserierna produceras specifikt och enbart för ljudboksformatet. I alla fall initialt verkar det inte ens tänkt att de ska gå att läsa som ebok trots att Storytel har stöd för det i sin tjänst.
Edit: alla titlar ska släppas även som eböcker, det är bara vissa av de ännu ej utkomna titlarna som inte är konverterade ännu.

Författarnas namn syns inte på omslagen
När du tittar på de serier som hittills lagts ut på Storytel så finns endast seriens namn och inläsarens namn med. Inga författarnamn. Inte heller någon Storytel Original-label som man kanske hade förväntat sig.
En reflektion är att de författare som skrivit de fyra första Original-serierna som släpps idag är relativt okända (sorry Daniel). Det är knappast så att Storytel saknar ekonomiska muskler för att låta någon stor etablerad författare skriva en serie. Däremot kan jag tänka mig att det har varit enklare att styra och jobba med författare som inte har lika stora krav som säg … Camilla Läckberg.
Dessutom: ur författare och agenters perspektiv så är Storytel Original okänt territorium, det kan bli flipp eller flopp. En mindre etablerad författare har mindre att förlora.

Alla avsnitt släpps samtidigt
Av tradition har tv-serier visats med ett avsnitt i veckan och tittarna har snällt fått vänta en vecka på fortsättningen. Så var det också när Dickens och Jules Vernes med flera författare publicerades i veckotidningar på 1800-talet. Varje avsnitt avslutades med en cliffhanger som skulle tvinga läsaren att köpa tidningen veckan därpå.

Som TV-tittare har jag alltid tyckt att detta var frustrerande. Framför allt med den gamla tablå-tv:n där jag ofta missade ett eller flera avsnitt och sen var den serien förstörd. LOST exempelvis började jag följa på TV4 (?) men redan efter tre veckor så missade jag ett avsnitt. Då väntade jag istället tills DVD-boxen kom och alla säsongerna såg jag på DVD, starkt beroendeframkallande.

DVD-boxarna var föregångarna till Netflix-modellen att släppa en hel säsong samtidigt. När nu bokbranschen börjar med följetonger (eller återgår om man väljer att se det så) får det tidningen Wired att skriva om fenomenet som ”You may soon binge books like you binge Netflix”. Men flera skribenter påpekar att jämförelsen haltar eftersom det redan finns gott om ”binge-reading” i bokvärlden. De kallas böcker. Chris Meadows menar att förlagen delar upp romaner i fler delar och låter läsarna betala mer för det ”nya formatet”.

Farrar Straus and Giroux har under FSG Originals börjat experimentera med serialiserad fiction. Istället för att som idag låta läsarna vänta ett år (eller i värsta fall längre) på nästa del i en trilogi eller rentav sjuboksserie så publiceras flera under samma år.  Lian Hearns fantasyroman Emperor of the Eight Islands kom i slutet av april och redan före september ska ytterligare tre böcker i samma serie vara utgivna.

Redan 2014 provade de att ge ut Jeff VanderMeers Southern Reach-trilogi (Annihilation, Authority, and Acceptance) inom loppet av tre månader. Det blev en framgång då varje ny bok ökade intresset för de tidigare och både andra och tredje delen tog sig in på New York Times bestseller-lista.
Enligt FSG lämpar sig sci-fi och fantasy särskilt väl för serieformatet.

Serier – framtiden för bokbranschen eller?
Resten av bokbranschen studerar noga hur det går för Storytel. Det här med serier är som sagt inget nytt på flera sätt. Dels traditionen där Dickens, Dumas, Tolstoy och många andra författare skrev följetonger (som idag är kända som stora romaner) till tidningar med en ny del varje vecka eller månad. Dels i vissa genrer där långa serier av böcker är tradition. Ibland kan de läsas fristående, ibland är det en lång kronologisk berättelse.
Inom tv-världen händer det ofta att serier läggs ner efter en säsong (eller i extremfall mitt i en säsong) ifall tittarsiffrorna inte blir tillräckligt höga. Nu kostar en ljudboksserie inte lika mycket att spela in, men det är ingen vågad gissning att kraven ändå finns där.
En annan fråga är förstås vad som blir nästa steg – kommer karaktärerna och seriernas universum att ägas av författaren eller förlagen?

Exklusivitet – ett vapen i streaming-kampen
Storytel Original är precis som för tv-bolagen ett sätt att knyta kunder till sig. Nu är de allra första serierna ännu oprövade kort men någon eller några av dem kanske blir succér som får läsarna att längta efter nästa säsong.

Det är ingen vågad gissning att BookBeat Original ligger i pipeline för lansering senare i år – om inte Storytels satsning blir en fullständig flopp. Kanske Bonniers då dessutom adderar kändisfaktorn och använder en eller flera etablerade författare till sina serier.

När det sker så är vi framme vid samma situation som råder på tv-sidan. Som läsare/lyssnare/tittare räcker det inte längre med ett abonnemang. Du kan inte heller köpa serien fristående utan måste vara abonnent.

Bra eller dåligt kan förstås diskuteras. Men det här är en lansering som kan förändra hur vi ser på böcker i grunden.

Eller är framtiden istället ljudböcker på Spotify, som det experiment Universal och Piratförlaget just nu gör med Christoffer Carlssons bok Den enögda kaninen?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL