Lilla flickas förlag – på jakt efter starka berättelser som stannar kvar

I början av året startade Charlotte E Johansson bokförlaget Stimpla Publishing och övergav dagstidnings-branschen efter femton år. Förlaget är på jakt efter starka manus med berättelser som suger sig kvar hos läsaren och stannar kvar när pärmarna är hopslagna. Handlingar och karaktärer som aldrig ska glömmas bort.

Att starta ett förlag har varit en dröm för Charlotte E Johansson under flera år. Det som till slut gav henne den avgörande sparken i baken var en artikel om Pia Printz och hennes resa med David Nichols och boken En Dag. Enligt en artikel i Dagens Nyheter från 2011 berättar Printz om hur hon tröttnade på livet som tidningsjournalist, sa upp sig och började frilansa. På en semester köpte hon One Day och kände att det var precis en sån bok hon skulle vilja ge ut. Norstedts hade gett ut Nichols två tidigare böcker utan att de blivit någon succé. Ingen hade därför köpt rättigheterna, och det fanns då möjlighet för Printz. Resten är, som man brukar säga historia. Boken blev en succé och har även filmatiserats med bland andra Anne Hathaway.

Printz historia fick Johansson att tänka: ”Om jag skulle våga? Om jag skulle leta reda på ett manus som blåser mig av stolen och försöka jag med… Och så gjorde jag det.” Hon började leta efter det ”perfekta manuset” samtidigt som hon skaffade sig kunskap om förlagsbranschen, och till slut hittade hon det: The Farm av Tom Rob Smith, även det en författare vars tidigare böcker givits på svenska av Norstedts. Förhandlingar startade, och till slut hade Stimpla Publishing tagit över Tom Rob Smith från Norstedts. I maj i år var svenska Gården färdig. Boken kommer framöver att filmatiseras av BBC, och författarens debutbok Barn 44 har filmpremiär i april 2015 med svenskar som Noomi Rapace, Joel Kinnaman och Fares Fares i rollistan. Även regissören, Daniel Espinosa, är svensk. I dagarna blev det dessutom klart att Stimpla publishing kommer släppa en nyutgåva av Barn 44 med anledning av filmpremiären. (Den kom ut 2009 i pocket på Norstedts men är slutsåld).

På frågan om vad som gjorde att det var just Gården som grep tag om Johansson svarar hon: ”Jag fastnade för den suggestiva spänningen i Gården. För ovissheten som bara blir större ju längre en läser och för karaktärernas frustration som jag tycker skildras på ett sätt som berör och biter sig fast”. Boken köptes in av alla de centrala bokhandelskedjorna och Johansson hoppas att den första upplagan kommer vara slutsåld hos distributören innan jul. Även biblioteken har köpt in ett antal böcker och nätförsäljningen rullar på.

Nyligen släpptes förlagets andra titel: feel good-romanen Vad Milo såg av debutanten Virginia Macgregor. Romanen har hittills köpts in av två av de centrala kedjorna.

Avslutningsvis går vi tillbaka till rubriken. ”Lilla flickas förlag” är precis vad Stimpla Publishing betyder. Namnet Stimpla är myntat av Johanssons mormor. Det var ett smeknamn på både Johansson själv, hennes storasyster och deras mamma. Förlagsnamnet är en hyllning till mormodern. Men även till Johanssons mamma, hennes egen dotter och alla små flickor i världen.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

retired6@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL