Ersättningen per lyssnad (eller läst) bok på Storytel har sjunkit kraftigt jämfört med för fyra år sedan. Något som oroar förlagen - hur lågt kan den sjunka? Bildmontage: Boktugg. Bakgrundsfoto: iStock.

Oro hos förlag efter sänkt royaltynivå igen från Storytel

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Flera förlag är rejält nervösa efter att Storytel levererat royaltyredovisning för andra kvartalet. Det innebar nämligen att ersättningen per lyssnad bok var nere under 18 kr. Mer än en halvering på fyra år.

– Hittills har den sjunkande royaltynivån kompenserats av att Storytel fått fler kunder och därmed har vi haft fler lyssningar så att ersättningen ändå ökat för varje år. Men nu börjar royaltyn nå en kritisk nivå, säger en förlagschef till Boktugg.

Vi har pratat med ett halvdussin förlag av varierande storlek och alla bekräftar att royaltynivån har sjunkit för Q2 jämfört med Q1 i år. Vi har genom flera källor också lyckats få en bild av hur royaltyn förändrats de senaste fem åren.


ANNONS


Royaltyn baseras på nettoförsäljningen där man redan dragit av kostnader för betalningsavgifter och försäljningskostnader samt eventuella rabatter. Det här sistnämnda har upprört en del författare eftersom det i praktiken skulle innebära att provabonnenter (nya kunder kan prova tjänsten fritt i 14 dagar) då inte genererar någon royalty alls till den bok som kunden lyssnar på när det är gratis.

Storytels VD Jonas Tellander utvecklar i en separat artikel sina tankar och resonemang bakom den revenue share-modell som de valt att arbeta med.

Först ska sägas att alla förlag inte har identiska avtal eftersom Storytel har förändrat innehållet i sina avtal genom åren och dessutom har vissa förlag i kraft av sin storlek vid vissa tillfällen kunnat förhandla fram bättre avtal. Men för de allra flesta verkar det numera vara 50 procent av royaltyn till förlaget som gäller.

Inget av förlagen vill heller uttala sig officiellt, några med hänvisning till att de för diskussioner eller tänker göra det med Storytel under hösten. Vilket man kan förstå, ingen vill föra en förhandling med en journalist som mellanhand. Däremot tycker alla att det är bra att vi skriver om det för att det ska bli en diskussion kring ersättningsnivåerna i streamingtjänsterna innan det är för sent.

ANNONS

Mellan 2014 och 2018 har Storytel gått från 64 500 (Q1 2014) till 305 100 (Q1 2018) abonnenter i Sverige. Det är alltså helt andra summor totalt som utbetalas i royalty. Som jämförelse kan man titta på att Storytel 2012 betalade ut 17 Mkr till de förlag som var anslutna till tjänsten. Tre år tidigare var summan 2 Mkr. Idag finns det enskilda förlag som tjänar mer pengar än så på streaming. Jonas Tellander skriver att man 2018 kommer att betala ut 350 Mkr till förlagen.

Men för den som tittar på utvecklingen av royaltynivån så är det lite deprimerande. Alltså den faktiska ersättningen för varje lyssnad och/eller läst ljudbok.

Den totala royaltyn toppade just första kvartalet 2014 då den uppgick till hela 82,13 kr varav förlagen då fick 45–50 procent. Men sedan dess har användningen av tjänsten ökat i takt med att utbudet blivit större. Utgivningen av ljudböcker har ökat rejält på senare år. Till stor del tack vare att förlagen då kunde kalkylera med ett par tusen lyssningar à 30-40 kr.

Så här har royaltyn från Storytel utvecklats de senaste åren. Den undre delen är förlagens del som alltså för Q2-2018 minskade till 17,82 kr.

Men efter att royaltynivån sjönk kraftigt under 2015 och 2016 och sedan har sjunkit ytterligare något under 2017 och nu även i början av 2018, så har kalkylen förändrats. Så här har den totala royaltyn utvecklats: Q2-2014: 76,96 kr, Q2-2015: 59,00 kr, Q2-2016: 40,56 kr, Q2-2017: 40,13 kr, Q2-2018: 35,64 kr. Förlagen får alltså i de flesta fallen hälften (50 procent) av dessa belopp per lyssnad/läst bok.

– Någonstans finns ju en brytpunkt för när det blir allt svårare att få lönsamhet i en titel. Även om det blivit billigare att producera ljudböcker så är det ändå en investering som görs, säger en förläggare.

Förr talade man om budgetar på uppåt 100 tkr för en ljudboksproduktion, idag är det betydligt lägre. Men låt säga att ett förlag investerar 50 tkr i produktion och en någorlunda känd inläsare. Ofta får författaren 20-50 procent av royaltyn.

– Plötsligt kanske du måste ha 3000-3500 lyssningar för att nå breakeven på en titel. Det är långt ifrån alla som når den nivån, säger förläggaren.


ANNONS


En förlagschef menar att smärtgränsen egentligen är passerad, att ersättningen borde ligga på åtminstone 25 kr per lyssnad bok och egentligen ännu högre på nyare titlar.

– Nu ger det högre ersättning vid elektroniska bibliotekslån av ljudbok eller e-bok än från Storytel. Och då är biblioteket gratis för läsarna, konstaterar en annan mindre förläggare.

Det är ingen tvekan om att konsumenterna älskar prenumerationsmodellen och att lyssna på så mycket böcker de vill för en fast månadskostnad. Förlagen gillar att det blivit så stort och att det nu finns en modern marknad för ljudböcker. Men de älskar inte den nivå som royaltyn nu har sjunkit till.

En jämförelse av ersättningen per lyssnad ljudbok hos de fyra stora streamingtjänsterna. Med reservation för att vissa förlag har andra avtal med bättre eller sämre ersättning. De olika tjänsterna har även en del olika villkor för hur man mäter lyssning av en bok. Förlagen får exempelvis betalt när 1/5 av boken är lyssnad och full ersättning först när 100 procent har lyssnats.

Fotnot: De övriga streamingtjänsterna Bookbeat, Nextory och Bokus Play använder inte revenue share-modellen utan betalar en fastställd ersättning per bok. Enligt Boktuggs källor betalar BookBeat 40 kr/lyssning för nyare titlar (6 månader), 30 kr för titlar som är 6-18 månader gamla och 20 kr för titlar som kom ut för mer än 18 månader sedan.
Nextory betalar f-pris för nyare eböcker (6 månader) minus 20 procent och därefter 30 kr/läsning. På ljudböcker fast pris på 40 kr. Bokus Play har valt en annan modell då endast en titel ingår varje månad för de 89 kr man betalar för den billigaste tjänsten, men de har även en all-you-can-read-variant för 160 kr/mån. Bokus betalar förlagen 40 kr för nyheter, 25 kr för titlar som är 6-12 månader och slutligen 20 kr för titlar äldre än 12 månader. Även här får vi lägga in en brasklapp om att inte alla förlag har identiska avtal.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

Utgivningar idag: Bland ett 30-tal titlar fastnar vi för Bokhunden Edgar och tågmonstret av Ingrid Jönsson, Spöket av Aase Berg och Krig i Europa: Inblick, överblick, ögonblick av Sebastian Laneby.

🎂 Födelsedagar: Tove Jansson (1914-2001) var född den 9 augusti och sedan 2020 är det en inofficiell flaggdag i Finland, då Tove Jansson-dagen firas. Hon är framför allt känd för sina böcker och tecknade serier om mumintrollen, den första, Småtrollen och den stora översvämningen, utkom redan 1945. Förutom författare var hon illustratör, konstnär och serieskapare. Katarina Wennstam (född 1973) har födelsedag idag. Journalist, författare och debattör som senare i höst kommer med Dödsbädden, den tolfte boken i hennes Justitiaserie.

👩‍🍳 Den 9 augusti är tydligen Rulltårtans dag men även Internationella dagen för världens ursprungsfolk. Recept på rulltårta hittar du i böcker som Baka i långpanna deluxe av Frida Skattberg. Dagens andra boktips får då bli Ursprungsfolkens religioner – Land, minne, kultur av Daniel Andersson.



🚫 52 böcker. PEN America rapporterar att det största skoldistriktet i Utah har bannlyst 52 böcker av 41 författare som ska avlägsnas från biblioteken i distriktet. PEN ser det som en ”bekymrande eskalering i bannlysandet av böcker”. Bland de bannlysta böckerna finns exempelvis Den sommaren av Mariko Tamaki och Jillian Tamaki och en bok av David Levithan (som i flera böcker ifrågasätter föreställningar om kön, genus och sexualitet, och tänjer gränserna för hur det kan skildras i ungdomslitteraturen). 42 % av titlarna som plockats bort har HBTQ-karaktärer eller -teman.

🤟 Mer än Tiktok. Colleen Hoover dominerade USA-topplistan för första halvåret 2022 vilket förklaras av #BookTok på TikTok. Eller? Slate gör en djupdykning och finner att Hoover var stor på både Youtube och Instagram långt innan Tiktok dök upp. Hon bryter även mot ”regeln” att hålla sig till en genre – till skillnad från många andra bästsäljande författare. Romantik är dock en återkommande ingrediens i vad som summeras ”the everything bagels of popular fiction”. I september kommer hennes nya roman Minnen av honom på svenska – på Modernista.

Mikael Strömberg, författare. Foto: Eva Lindblad

✍️ Skrivkramp. Från en bok med skrivkramp, ett år med skrivkramp till ett riktigt flyt och nya böcker på gång – för första gången utan övernaturliga inslag. Mikael Strömberg vill kalla sig författare, inte skräckförfattare.

🧻 Dyrare papper. Ännu en våg av prishöjningar på papper kan komma att drabba bokbranschen. Två papperstillverkare, Mitsubishi HiTec Paper och Sappi Europe, aviserar prishöjningar i storleksordningen 8-15 % i september, skriver Printweek. Detta trots att de redan höjt priserna med 10-25 % tidigare i år. Återstår att se hur detta påverkar tryckpriserna för böcker.

🏆 Tyskt pris. Författaren Emine Sevgi Özdamar (född 1946 i Turkiet) är årets mottagare av Georg Büchner-priset, Tysklands finaste och största pris till ett författarskap med en prissumman på hela 50 000 euro. Det delas sedan 1923 ut av Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung. Emine Sevgi Özdamar kunde inte fortsätta som skådespelare i Turkiet efter militärkuppen 1971 och 1976 gick hon i exil. På svenska finns Özdamar utgiven på Rámus med Sällsamma stjärnor stirrar mot jorden i Anna Lindbergs översättning, en självbiografisk roman från 70-talets Berlin, om en delad stad, exilen från Turkiet, små- och stora kärlekshistorier och framförallt kärleken till teatern. Özdamar är den fjärde Büchnerpristagaren i Rámus utgivning efter Felicitas Hoppe, Jan Wagner och Terézia Mora. 

📦 Distributionsbråk. Flera danska förlag rasar mot prishöjningar som DBK gjort, skriver Bogmarkedet. DBK har dubbla roller, både bokdatabas och 3PL-tjänster (tänk som om Förlagssystem och Bokinfo var ett bolag) – monpol kaller kritikerna det. DBK höjdetitelavgiften för de förlag som inte nyttjar deras lagertjänster (från 2,50 till 9 kr/månad och titel) och sänkt den för sina 3PL-kunder (från 10 till 9 kr). Dessutom höjs uppstartsavgiften för nya förlag till hela 17 500 DKK (motsvarande 24 400 SEK). DBK drivs som en fond sedan 1894. Överskott delas ut som stöd till projekt som främjar läsning. 2021 gjorde DBK en vinst på 3,9 milj DKK och omsatte 129 milj DKK.


Uppdateras under dagen …