Adlibrisgruppen köper Type & Tell – en logisk affär?

Johan Kleberg, fd VD Adlibris, CC BY-ND 3.0

Det blir Adlibris som köper Type & Tell, Bonniers tjänst för egenutgivning. En intressant strategisk intern affär som ska stärka Adlibris inför Amazons ankomst till Sverige.

Det har surrats om en försäljning alternativt avveckling av Type & Tell ända sedan bolaget bestämde sig för att stänga ner den brittiska verksamheten. Det har dock inte funnits någon jättestor lista på spekulanter. Marknaden för egenutgivartjänster och hybridförlag i Sverige är fortfarande spretig och består främst av mindre bolag utan finansiella muskler att ta över ett bolag som (sannolikt) gått med förlust sedan start. Av tradition vet vi dessutom att ”interna startups” i storbolag alltid har större kostnader än dem som startats i en källare.

Idag meddelade Adlibrisgruppen att de förvärvar självpubliceringstjänsten Type & Tell från Bonnier Books Nova. ”Förvärvet är ett led i Adlibrisgruppens ambition att fortsätta driva bokbranschen framåt och utveckla kunderbjudandet för böcker”, skriver bolaget.

Adlibrisgruppen driver framför allt Adlibris, nordens största e-handel inom böcker med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Man har sedan tidigare lanserat initiativ som läsplattan Adlibris Letto, butikskonceptet Adlibris Marknad, appen Adlibris Express och nu senast tjänsten Adlibris Go som erbjuder leverans inom 60 minuter i Stockholms innerstad. Genom förvärvet av Type & Tell blir nu även egenutgivning en del av Adlibrisgruppens kunderbjudande.

– Egenutgivning är någonting vi länge sneglat på eftersom det är ett fantastiskt sätt för författare att snabbt och enkelt nå ut med sin bok till läsaren. Type & Tell har en av marknadens smidigaste lösningar för detta. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla erbjudandet inte minst med närmare koppling till Sveriges största säljkanal för böcker. Vi vill också säkerställa ett avsevärt billigare erbjudande för kunderna när det gäller att få boken tryckt, säger Johan Kleberg VD Adlibrisgruppen i ett pressmeddelande.

Egenutgivning, eller självpublicering som Bonniers har envisats med att försöka döpa om det till i Sverige, har vuxit starkt de senaste åren. Tittar man på USA står det för en betydande del av försäljningen och tillväxten är tydlig även i Sverige där en av åtta böcker 2017 var egenutgivna.

– Vi ser en stor potential inom egenutgivning för såväl nya som etablerade författare, utvecklingen där kontakten mellan säljare och kund i allt större utsträckning sker utan mellanhänder via digitala plattformar är tydlig och som e-handelsbolag är det självklart att vi vill vara en del av den trenden, säger Johan Kleberg.

Bonniers har med Type & Tell byggt en digital självpubliceringstjänst som gör det möjligt för alla att på ett enkelt sätt skapa, publicera och sälja sina böcker. Företaget grundades 2015, man har sedan dess etablerat ett hyggligt starkt varumärke gentemot egenutgivare och har idag 5 000 registrerade användare, enligt egen uppgift.

I och med förvärvet flyttas Type & Tells verksamhet in i Adlibrisgruppen. Övertaget av verksamheten sker den 1 september 2018.

Så vad innebär detta för egenutgivare? Ja, det som blir verkligt intressant att se är om de nu kommer att erbjudas marknadsföringsmöjligheter inom Adlibris på samma sätt som Amazon. Type & Tell fann sig aldrig riktigt hemma hos Bonnierförlagen, troligen för att det i mångas ögon fortfarande är fult med egenutgivning. Samtidigt lyckades man inte dra nytta av de tusentals refuserade manus som varje år kunde utgöra potentiella kunder för Type & Tell.

När bolaget nu placeras under Adlibris paraply öppnas andra möjligheter. Att konkurrera med både Bonnierförlag och andra om författare, att driva försäljning av egenutgivna böcker inom Adlibris. Samtidigt är risken förstås att Type & Tell blir ett väldigt litet perifert projekt inom Adlibris som tidigare exempelvis misslyckats med att skapa en ljudbokstjänst vilket ledde till att BookBeat placerades utanför Adlibris väggar.

För att Type & Tell ska lyckas krävs att de får mandat och resurser att konkurrera ut de traditionella förlagen. Kanske får de det nu?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL