Kinesisk eboksjätte vill ta in miljarder i börsnotering

China Reading, Kinas största eboksföretag, planerar att ta in 600-800 miljoner US-dollar (motsvarande fem-sju miljarder kronor) genom en börsnotering i Hong Kong. Företaget har 600 miljoner användare.

Den kinesiska eboksmarknaden växer och för att ge lite perspektiv på vilken marknad vi talar om så har China Reading, som finansieras av Tencent (som äger Kinas största sociala nätverk och även erbjuder annan underhållning på nätet). De har runt 600 miljoner registrerade användare fördelat på nio olika eboksplattformar.

Månadsavgiften ligger på under 15 kr men utöver det betalar användarna en rörlig avgift på 1-5 öre per tusen ord – utifrån hur mycket de läst under månaden. Prenumerationsintäkterna utgör 60 procent av intäkterna, skriver etnet.com.

Det är ganska logiskt att den kinesiska eboksmarknaden till stor del utgörs av långa följetonger där vissa kinesiska författare tjänar mångmiljonbelopp, något som Boktugg skrivit om tidigare.

Utbudet är enormt med tio miljoner titlar av fyra miljoner författare fördelade på 200 kategorier, skriver South China Morning Post. Företaget har tidigare sagt att de långsiktigt vill samla alla böcker som någonsin getts ut i världen och göra dem tillgängliga för sina användare.

TIPS: Boktuggs nyhetsbrev via epost till din inbox varje vecka – anmäl dig idag >>

China Reading bildades genom ett samgående mellan Tencent Literature och Shanda Cloudary 2015. Därmed skapade de en dominans på marknaden som är i nivå med vad Amazon har byggt upp i USA.

Företaget har nu inlett en process för att förbereda en börsnotering, som troligen sker på Hong Kong-börsen. Målet för hur mycket kapital som ska tas in kan landa på 600-800 miljoner US-dollar, motsvarande 5-7 miljarder kronor.

Redan 2013 uppskattades värdet på den kinesiska marknaden för läsning på mobiltelefoner till hela 1,47 miljarder yen (1,9 miljarder kronor), enligt rapporten The Publishing Landscape in China (2015). Då var antalet aktiva användare 434 miljoner.

Antalet engelsktalande ökar med runt 20 miljoner människor i Kina varje år vilket gör att det börjar bli en väldigt intressant marknad för amerikanska och engelska förlag, inte minst eftersom många kineser har en törst efter att upptäcka västerländsk kultur.

BookBeat, Storytel – en ny marknad för er?

Bilden, foto: Jacob Lund, Fotolia.