Oskar Källner: Noveller är ett sätt att hålla sig aktuell och hitta nya läsare

Det är svårt att tjäna pengar på noveller, enligt många förläggare och därmed är arvodena låga eller obefintliga i antologier.
– Jag ser novellskrivandet som ett sätt att bredda min läsekrets och hålla mig aktuell mellan böckerna, säger författaren Oskar Källner som regelbundet medverkar i novelltävlingar och novellantologier.

Oskar Källner debuterade med Drakhornet, en fantasy som utspelar sig i det tidiga 1800-talet, i Sverige där det fortfarande finns troll i underjorden och älvor i mörkret.
– Den kom ut 2011 och jag gjorde det på eget förlag. Jag hade haft manuset inne hos ett stort antal förlag och jag fick massor av refuseringsbrev, flera som var väldigt positiva, men fortfarande refuseringsbrev. Till slut tröttnade jag och gjorde det själv istället, säger Oskar.
Samma år utkom han även med andra delen i fantasyserien Skogens hjärta. Men sedan blev det betydligt svårare för honom att hänge sig åt stora projekt.
– Vi fick vårt andra barn och plötsligt fanns det ingen tid kvar förutom åt familjen. Idag har vi tre barn, men under åren har jag funnit ett sätt att hantera småbarnsåren och ändå skriva, nämligen noveller.
En novell tar inte lika lång tid, lika mycket energi och kräver inte lika stor överlåtelse som en roman. Ändå kan en novell innebära lika mycket berättarglädje och ge lika mycket gensvar från läsarna som en roman.
– 2013 vann jag hederspris i SF-bokhandelns och Bonniers imprintet Mix förlags stora SF-novelltävling. Tävlingen hade haft nära 400 deltagare och min novell Yi kom på delad andraplats och blev senare utgiven via Mix. Det är klart att det var en rejäl boost för mitt självförtroende att skriva på det där Bonnierskontraktet, speciellt då jag inte hade skrivit något på ett bra tag. Det gav mig blodad tand på noveller och sedan dess har jag vunnit ytterligare två novelltävlingar.
 
Vad kännetecknar en bra novell?
– Som det mesta inom skrivandet så finns det även här lite olika skolor på det. Det finns de som föredrar att skriva noveller som mer är likt lösryckta scener ur en större handling, ett betydelsefullt ögonblick där man som läsare får inblick om så bara för en stund. Andra, och jag tillhör den gruppen, föredrar att skriva noveller som har både början, mitt, och slut.
En novell kan alltså vara konstruerad narratologiskt precis som en mycket större roman, med tre akter och allt, men man är tvungen att hålla allt mycket tajtare och med färre berättarperspektiv och scener.
– Oavsett vilken variant man föredrar så tycker jag att en bra novell ska gripa tag, ge dig som läsare bilder och känslor, och att det finns ett djup så att det hänger kvar frågor efteråt. Jag älskar när folk som läst mina noveller avslöjar att de ibland gått och tänkt på dem i veckor efteråt. Då vet jag att jag har lyckats.
 
Totalt har Oskar Källner fått 16 noveller publicerade, varav 10 i diverse antologier och resten som e-noveller. Det kommer dessutom ytterligare en antologi till hösten, så snart är det en till.
– Jag släppte faktiskt min första novellsamling våren 2015 med namnet ”Munins skärvor” och till hösten kommer det en andra.
 
Det har kommit en hel del novellantologier de senaste åren, inte minst från små förlag. Boktugg har pratat med flera författare och upptäckt att det finns många olika varianter på ersättning. Alltifrån engångsarvode till royalty med eller utan förskott till vissa fall där författarna är med och finansierar utgivningen och i utbyte får tryckta exemplar av boken.
 
Vilka olika erbjudanden har du som författare träffat på?
– Det finns vissa antologier för vilka jag har fått ett förskott. De har då också behållit rättigheterna en viss tidsperiod. Däremot tror jag inte att någon av dem har kört med royalty. Jag vet att det finns de som gör det, men jag har inte varit med i någon av dem. De flesta förläggare tycker helt enkelt att det blir ett sådant väldigt bök med att administrera allt för små summor som ska delas på väldigt många. Och jag håller helt med.
– Sedan finns det de där man inte får betalt alls, men å andra sidan får man behålla rättigheterna till sin text och kan ge ut den på fler ställen eller som e-novell i egen regi.
– Det har funnits de som kört på modellen att alla författare är med och medfinansierar, antingen direkt med pengar eller genom att lova att köpa en viss del av upplagan. Jag har dock själv aldrig varit med i ett sådant projekt. Egentligen har jag väl inget emot affärsmodellen, så länge som alla medverkande är medvetna om vad de göra och hur mycket det kan kosta. För det finns inga garantier att få böckerna sålda sedan.
 
Vad tjänar man som författare på att delta utan arvode?
– För min del har det haft en nästan avgörande betydelse. Då jag fått så många noveller publicerade så har jag varit konstant aktuell de senaste tre åren. Det har varit en konstant ström av recensioner i olika tidningar och bokbloggar. Jag räknade för ett tag sedan och jag har klart över 100 recensioner och det jag har skrivit har sålt bra. Det har alltså utvidgat min författarplattform något enormt. Om jag inte hade slagit in på spåret att skriva noveller så hade jag antagligen varit tämligen bortglömd nu, missnöjd med att aldrig riktigt få tiden att räcka till att skriv klart alla tegelstensromanerna jag har i huvudet.
 
Istället för att administrera royaltyutbetalningar till 15-20 författare väljer en del förlag att låta överskottet gå till välgörande ändamål – har du deltagit i några sådana och vad är erfarenheten?
– Nej, det har jag faktiskt inte. Men det låter som en jättebra idé.
 
Digitalisering av noveller har man emellanåt pratat om som ett möjligt genombrott för novellen men än så länge verkar försäljningen blygsam och det finns en del trösklar i form av konverteringskostnader och minimipriser. Förlag som Novellix, Mix och Hoi satsade tidigt på e-noveller och allt fler satsar nu även på egenutgivning av e-noveller.
 
Har du själv läst eller gett ut e-noveller?
– Jag gillar att läsa e-noveller, jag tycker det är ett smidigt format. Jag har två e-noveller utgivna via Bonniers/Mix och via mitt eget förlag har jag gett ut sju e-noveller, men det kommer att bli fler inom en snar framtid.
– Det är sant att e-marknaden ännu inte riktigt har hittat sin form. Men jag tror på e-novellen som plattform och tror över lag att e-böcker har en lysande framtid. Det kanske tar en generation, men e-boken har så många fördelar att de kommer förr eller senare att ta över. Pappersböcker kommer alltid att finnas kvar, men kanske mer som de där stora vackra upplagorna som är fina att ha i hyllan. De kommer att vara mementon över den resa man gjort och en identitetsmarkör. Men pockets och andra pappersformat som är till för billig massdistribution kommer att konkurreras ut av e-boken.
 
Har du tips på några bra noveller eller novellantologier du vill rekommendera?
– Precis nyligen släpptes ”13 svarta sagor om superhjältar” en antologi där jag deltar med novellen Memento Mori. Temat för antologin är: Vad skulle hända om det fanns superhjältar i Sverige? Och som man kan höra på titeln så är det stundtals ganska mörka historier, fjärran från glammiga trikåer.
 
För den som vill läsa mer om Oskar Källner och hans skrivande besök hans hemsida Munins skärvor.
 
Foto: Angelica Klang
Ny novellantologi som Oskar Källner och flera andra författare medverkar i.
Ny novellantologi som Oskar Källner och flera andra författare medverkar i.

 

 

 

Munins skärvor, novellsamling av Oskar Källner

Munins skärvor, novellsamling av Oskar Källner