[vc_section][vc_row][vc_column][thb_gap height=”60″][vc_single_image image=”20917″ img_size=”full” alignment=”center”][thb_gap height=”60″][vc_custom_heading text=”Marknadsför nya böcker och författare effektivare med vår hjälp” font_container=”tag:h1|text_align:left”][/vc_column][/vc_row][/vc_section][vc_row][vc_column width=”1/2″][thb_gap height=”60″][vc_column_text]

Varje månad utkommer mer än tusen nya böcker i Sverige. Mindre än en tiondel av dem kommer att recenseras någonstans och ännu färre får chansen att synas redaktionellt.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”20818″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][thb_gap height=”50″][vc_column_text]Som förlag och som författare måste du marknadsföra din bok till de viktiga målgrupperna som påverkar bokförsäljningen.

Journalister
Du vill att journalister ska upptäcka din bok för de ska vilja recensera den alternativt intervjua författaren och indirekt skriva om boken eller bjuda in till tv-soffor och radioprogram.

Bibliotekarier
De svenska biblioteken köper in böcker för hundratals miljoner varje år. Inköpen påverkas både av låntagares önskemål och bibliotekariernas erfarenhet och intresse.

Bokhandlare
Även om de allra flesta inköp numera görs centralt i kedjorna är det viktigt att få enskilda medarbetare i bokhandeln att upptäcka din bok. Kedjorna köper in tusentals titlar centralt varje år och de lokala bokhandlarna kan omöjligt hålla koll på alla.

Storläsare
Det är klart att man vill nå ut till alla potentiella läsare. Men det är bättre att sikta på dem som köper och läser flest böcker. Storläsare är de som läser minst en-två böcker i månaden och därmed ständigt är på jakt efter nya böcker. Och nya författarskap. De som läser böcker mer sällan kommer att fråga sina vänner storläsarna om boktips.

[/vc_column_text][thb_gap height=”50″][vc_btn title=”Jag vill gärna annonsera på boktugg.se!” style=”classic” color=”purple” size=”lg” i_icon_fontawesome=”fa fa-thumbs-o-up” add_icon=”true” link=”url:http%3A%2F%2Fwww.boktugg.se%2Fannonsering%2F|||”][thb_gap height=”50″][vc_column_text]

Men vad händer sen då?

Nu har du definierat de viktigaste personerna i Sverige att nå ut till med information om din bok. Nu är nästa fråga var du hittar dem.

Lyckligtvis finns de samlade på ett ställe – nämligen oss hos!

Boktugg tar sina läsare med bakom kulisserna i bokbranschen och bland läsarna finns bokhandlare, förlagsfolk, bibliotekarier, författare, journalister och storläsare. Ja, just det du läste rätt. Boktugg täcker in alla de viktiga målgrupperna plus alla som jobbar på förlag och som är eller drömmer om att bli författare.[/vc_column_text][thb_gap height=”50″][vc_single_image image=”20822″ img_size=”full” add_caption=”yes”][thb_gap height=”50″][vc_column_text]

Marknadsför din bok med banners

Nästa fråga är förstås hur du ska marknadsföra din bok på Boktugg. Det enklaste är att jobba med banners som kan produceras i form av en enkel JPG-bild eller en animerad GIF-bild.

Banners har två syften. Först och främst ska den fungera som ren reklam för att öka igenkänningen av bokens titel och omslag. Läsarna på sajten kommer att registrera den undermedvetet varje gång de ser bannern.

I andra hand ska bannern fungera som en klickmagnet så att de som blir verkligt intresserade kan klicka på den för att få veta mer om boken.

Då uppstår frågan – vart ska jag länka den? Det absolut enklaste är Boktuggs egna boksidor som innehåller kataloginformation om boken samt köplänkar till nätbokhandlarna. Du kan också välja att skapa en egen landningssida för boken på sin egen sajt eller på en fristående webbplats skapad speciellt för den enskilda titeln. Eller länka till förlagets webbplats/webbshop.

[/vc_column_text][thb_gap height=”50″][vc_btn title=”Hjälp mig marknadsföra min bok!” style=”classic” color=”purple” size=”lg” i_icon_fontawesome=”fa fa-thumbs-o-up” add_icon=”true” link=”url:http%3A%2F%2Fwww.boktugg.se%2Fannonsering%2F|||”][thb_gap height=”50″][vc_column_text]

Marknadsför din bok med sponsrade artiklar

Ett alternativ till att skapa en helt egen webbplats för en bok, något som kräver en hel del jobb, är att låta Boktugg skriva en artikel om boken. En sponsrad artikel som därmed blir annonsmärkt men som för läsarna får ett mycket högre värde än en vanlig annons.

Vår skribent gör en intervju med författaren (eller annan lämplig person) och skriver en artikel vinklad på boken som ska marknadsföras.

Vi jobbar med två olika format:

Boktipsartiklar som är fokuserade på en bok eller en serie böcker. Debutantartiklar som handlar mest om författaren och dennes allra första bok, debutboken. Båda dessa kostar 2500 kr/artikel och då ingår skribentens jobb. Förlag/författare står för bilden.

Köper man sedan bannerplats kan man länka till boktips/debutantartikeln.

[/vc_column_text][thb_gap height=”50″][vc_column_text]

Marknadsför din bok i nyhetsbrev

Boktuggs nyhetsbrev startade 2016 och har sedan dess växt för varje vecka. Där sammanfattar vi det viktigaste som hänt under veckan som gått. Nyhetsbrevet når ut till över 4400 personer, varav många bokhandlare, journalister och bibliotekarier förutom givetvis förlagsfolk.[/vc_column_text][thb_gap height=”50″][vc_btn title=”Ja, jag vill annonsera!” style=”classic” color=”purple” size=”lg” i_icon_fontawesome=”fa fa-thumbs-o-up” add_icon=”true” link=”url:http%3A%2F%2Fwww.boktugg.se%2Fannonsering%2F|||”][thb_gap height=”50″][/vc_column][vc_column width=”1/6″][thb_gap height=”50″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]