Är du debuterande författare eller har ni aktuella debutanter på ert förlag? Läs mer här om hur du gör för att skicka in och vilka kriterier som gäller.

Vår definition av debutant: En författare kan debutera två gånger i sitt liv: som skönlitterär och som facklitterär författare.

Du kan även hitta debutantporträtt här, i bokstavsordning A-Ö.

De senaste debutanterna

Marie Lindstedt Cronberg debuterar med barnboken "Vad åt vi då?" – om vår mat under fyra miljoner år

Jag är i grunden docent i historia och har alltid undrat och förundrats över vårt förflutna. Numera är jag pensionär. Det gör att jag kan ställa helt andra frågor till historien än jag brukat göra och jag kan skriva för andra grupper.

Som historiker har jag skrivit vetenskapliga böcker förstås, men nu ser jag min chans att hinna skriva för barn, något som jag alltid velat göra men aldrig hann.

När jag skriver tar jag gärna min utgångspunkt i historien och tycker att barnböcker gärna får vara riktigt spännande, väcka nyfikenhet och ge kunskaper.

Jag bor i vackra Dalby utanför Lund i en av landets äldsta ekobyar. Här odlar jag mina egna frukter, bär och grönsaker och vandrar dagligen i bokskogarna.

Jag älskar att läsa både facklitteratur och skönlitteratur men framför allt älskar jag att sitta uppkrupen i soffan och skriva.

Vad åt vi då?

Vad åt vi då?

När William blir stor vill han öppna en restaurang med mat från alla tider. Men vad åt vi egentligen på stenåldern? Och på medeltiden?  

William får hjälp av sin vän homininen, som är en urtidsmänniska. Homininen vet allt om vad vi har ätit och tar med William på en spännande tidsresa genom matens historia. Läs mer »

Louise Michaelsson släpper roman om chefer och juveler. Foto: Sofia Skarin

När Bokbussen stannade utanför Kiaby skola varannan torsdagseftermiddag tävlade min bästis och jag om att vara först ombord. Men till skillnad från min bästis vars föräldrar var lärare kommer jag inte från ett akademiskt hem. Men min pappa läste romaner och gick på bio, och min mamma musicerade och odlade sin trädgård.

Efter studier i socialantropologi och till kreativ producent, arbetade jag länge med teater, dans och symfonisk musik. Men mitt stora intresse är smycken som är långt mer än bara pynt eller statussymboler. Min instagram Ord och Juvel är plattformen från vilken jag bevakar och diskuterar verk av metallformgivare, smyckekonstnärer och gallerister i Sverige och internationellt.

Jag älskar antihjälten och bär porträtten av Bridget Jones, David Brent och Selina Meyer nära hjärtat. Därför lockades jag mer av att skriva om en antihjälte än om någon som gör allting rätt. Jag har haft roligt när jag skrivit och jag hoppas att det märks i Juvelmetoden.

Juvelmetoden

Juvelmetoden

När Veronika börjar som chef på ett studieförbund har hon högt ställda förväntningar – på jobbet men också på sig själv. Hon gör sitt bästa för att tillämpa det hon lärt sig av ledarskapslitteraturen men upptäcker snart att idealen krockar med verkligheten. Personalen fuskar, ljuger och tjallar på varandra. Läs mer »

Författaren Maria Lyly Corlin som boken Sökare 233 tillsammans med C N Persson

Vad gör man om passionen till böcker och läsandet har genomsyrat hela ens liv och man alltid har närt en dröm om att vara författare? Jo, man skriver sina egna böcker.
Jag heter Maria Lyly Corlin och sedan barnsben har böcker varit min största passion, och skrivandet har alltid varit en naturlig del av mitt liv – genom bloggande, i jobbet och nu som författare.​
I maj 2025 debuterar jag med Sökare 233, en mörk ung vuxen fantasy med inslag av romantik, som jag skrivit tillsammans med C N Persson. Boken utspelar sig på det mystiska forskningscentret Bêstia singularis, där Isa får praktik och dras in i en labyrint av sekretess och fara. Samtidigt följer vi Tristan, en så kallad “sökare”, vars uppdrag leder honom till en skrämmande verklighet. Tillsammans tvingas de navigera en dödlig katt- och råttalek, vilket väcker en oväntad dragning mellan dem.​
Att få debutera är en dröm som gått i uppfyllelse, och jag ser fram emot att dela min berättelse med läsarna.

Sökare 233 ges ut via Argentum förlag.

Sökare 233

Sökare 233

I skuggan av det hemlighetsfulla forskningscentret B stia singularis, där undersökningar av hjärnans mörka vrår på grovt kriminella pågår, lyckas Isa få praktik. Hon hamnar mitt i en labyrint av sekretess och mystik, där hennes nyfikenhet drar in henne i farligheter och leder till ödesdigra konsekvenser. Läs mer »

Författaren Emelie Ericsdotter släpper boken Vart du än går. Foto: Nils Karlsson

Att skriva är något som jag har tyckt mycket om sedan jag var barn. Det har varit min alldeles egna värld att vistas i och därför är det också en smula läskigt att släppa in människor till den. Men längtan efter att få underhålla, bjuda på spänning och oförglömliga karaktärer – är starkare än rädslan.

Min strävan efter att alltid bli lite bättre på det jag gör har hjälpt mig hit där jag är idag. Personlig utveckling ligger mig varmt om hjärtat och är en viktig ingrediens i mina texter.

Mitt mål som författare är att bredda utbudet inom svensk romance genom att erbjuda läsaren det bästa (enligt mig) av två världar – kärlek och spänning.

Jag har länge tyckt att det är obehagligt att synas och ta plats, men nu skjuter jag undan de oönskade känslorna och tänker lära mig att vara bekväm i det obekväma.

Vart du än går

Vart du än går

Action, hetta och farlig attraktion i en explosiv romance där gränsen mellan liv och död är lika tunn som den mellan lust och kärlek.

Alicia har levt i en lögn. Hennes make Pontus visar sig vara otrogen och djupt insyltad i kriminella affärer. Chockad och sårad flyr hon från en förödmjukande middag och söker tröst på Club Santos. Där möter hon Jason. Farlig. Intensiv. Läs mer »

Mångåriga journalisten och skribenten Hasse Gänger är skriv kriminalromanen SNART HAR DU INGEN LUFT KVAR.

När jag som ung ville hitta mitt eget skriftspråk sa min far sportjournalisten: ”Läs och läs och läs de du tycker skriver bra, till slut kommer det ut något som mest är bara ditt. Härma inte, då blir det inte så bra, rent av värdelöst!” Och jag läste och läste, skrev och skrev – och till slut bar mitt eget uttryck vid tangentbordet sig så bra att jag hamnade i dags- och veckotidningsvärlden.

Tidigt fick jag också lära mig att man som skribent bör veta vad man vill ha sagt, utan att skriva för mycket, för ivrigt, för krångligt. Ty även mellan orden, mellan meningarna, kan det finnas angelägenheter, ännu fler oumbärliga känslor och färger.

Jag har haft väldigt stor nytta av det.

Inte minst nu, när jag skrivit min första kriminalroman. Plötsligt rann den ur mig. En gudfruktig återbetalning för över 40 år med tidningsmedia?
Som alltid använde jag mitt eget språk och med samma syfte: Att skriva något som gör positiv skillnad, som är eget och märks och känns ordentligt. Och varför ska man skriva något som redan är skrivet?

SNART HAR DU INGEN LUFT KVAR
Undertitel: ”Pojkar är väldigt tjusiga. Men de är också jävligt äckliga”

Förlag: Attraktiv Media.
Utgiven: 2025–07–25

Om kriminalromanen:
Höstkylan viner över Kungsholmen i Stockholm. Ett förbryllande vansinnesmord skakar stadsdelen och det slutar inte där. Mitt i det allmänmänskliga prövas kriminalkommissarie Harry Munter och hans kolleger i ett sällsynt kusligt ärende där ingenting tycks vara som det brukar, och heller inte är det.

I en kvick, tankeväckande och annorlunda formulerad skildring fylld med ångest, kåthet och alldeles vanlig kärlek, villrådighet, tillvarons spontanitet, spruckna drömmar, munterhet och krossade hjärtan avslöjas lidelsens inte alltid oförvitliga karaktär.

Den mångårige och mycket framgångsrike deckarförfattaren Björn Helleberg har läst boken och säger så här om den:

“En mycket uppfriskande, spännande och underhållande berättelse med ett attraktivt driv och en stark avslutning med en överraskande mördare. Många intressanta betraktelser och färgstarka utvikningar, vilket känns välgörande.”

Snart har du ingen luft kvar

Snart har du ingen luft kvar

Höstkylan viner över Kungsholmen i Stockholm. Ett förbryllande vansinnesmord skakar stadsdelen och det slutar inte där. Mitt i det allmänmänskliga prövas kriminalkommissarie Harry Munter och hans kolleger i ett sällsynt kusligt ärende där ingenting tycks vara som det brukar, och heller inte är det. Läs mer »

Alltsedan jag var barn har jag använt litteraturen som en plats att fly till. Idag ser jag att mitt skrivande också fungerar så, som ett inre rum för process och bearbetning.

Att skriva poesi var inte självklart utan något som växte fram. Jag är konstnär och började skriva när jag utforskade performance som uttrycksform. På konsthögskolan där jag studerade var det inte många andra som arbetade med just performance, och jag fick hitta min egen väg till något som låg nära teater men som var mer öppet till formen. Jag skrev manus till mina verk och experimenterade med textmaterialet.

Precis som i min konst står maktbalans, sexualitet och kön i fokus i min bok. Idag ser jag hur dessa båda kreativa utlopp går hand i hand och att boken också kan läsas som ett slags scenisk gestaltning. Jag har inte försökt passa in i någon kategori utan har skrivit fram en form av prosalyrik som passar mig. Att äntligen se “Att gå.” ute i världen känns nu både overkligt och fantastiskt.

Att gå.

Att gå.

En kvinna kommer till ett rum och blir kvar där. De enda i rummet är han och hon. Tillsammans skapar de en egen verklighet av samförstånd och ytterst precisa ritualer. Rummets gränser utmanas, suddas ut och dras på nytt. Att gå. är en prosalyrisk skildring av makt, sexualitet och att navigera utifrån givna roller. Hanna Monola (f. 1989, Göteborg) är konstnär och författare. Läs mer »
Författaren och skådespelaren Vilgot Paulsen släpper sin debut, Gothia kupp, på Ordalaget Bokförlag.

Under en varm sommardag i Sheffield fick jag en idé. Jag och min flickvän, som dagen efter skulle bli min fästmö då jag friade i Liverpool, var på plats i denna engelska industristad för att bland annat titta på det svenska damlandslagets sista gruppspelsmatch i sommarens fotbolls-EM. Ett försnack som handlade om motståndarlagets magsjuka planterade ett litet frö, som sedan växte i takt med att jag vattnade det genom att smattra på mitt tangentbord. Hade jag vetat då hur svårt det skulle vara, hur många gånger jag skulle köra fast och tvivla, så tror jag inte att jag hade börjat. Nu när jag vet hur roligt det är tror jag aldrig att jag kommer sluta.

I och med mitt arbete som skådespelare så är jag van att arbeta med text. Men det har alltid varit någon annans text, inte min egen. Den har gången fick jag bestämma precis allting själv: vem som ska säga vad och när, vad karaktärerna tänker och vad som ska hända i nästa mening. Det var både underbart och läskigt. Underbart för att det var en sån frihet att styra berättelsen i den riktning jag ville, och för att det krävs så lite för att ge den liv. Inga scenografier eller ljusriggar, bara mina idéer och ett dokument. Läskigt för att det inte finns något att skylla på. Om någon inte gillar det kan jag inte gömma mig bakom dramatikern, regissören eller ensemblen. Och det kändes nytt och ensamt. Desto mindre ensamt blev det när samarbetet med förlaget inleddes. Äntligen fick jag bolla texten fram och tillbaka med någon annan än mig själv. Det gav mig verkligen en knuff att ta det hela i mål.

Att jag valde att skriva för slukaråldern trodde jag till en början var en slump, men jag förstår nu att det beror på att jag själv upptäckte läsandet ordentligt i den åldern. Jag har under skrivandets gång återvänt till mina gamla favoritböcker från mellanstadiet och förstår i efterhand hur mycket de fortfarande inspirerar mig. Och även om jag är fotbollsintresserad nu, är det ingenting mot vad jag var i den åldern. Eftersom berättelsen kretsar kring fotboll kändes det helt rätt att låta huvudpersonerna var i åldern jag själv var när mycket i mitt liv handlade om den där runda bollen och lagkamrater.

Nu återstår bara att låta boken möta läsaren. Också det känns ovant. Jag är van att titta min publik i ögonen, att befinna mig i samma rum när berättelsen framförs. När jag själv läser uppskattar jag dock känslan av att vara själv med min upplevelse. Och det ska ungdomarna som läser min bok också få vara, själva med sin upplevelse. Jag lovar att de ska slippa applådera åt mig när de är klara. Och jag kommer inte behöva memorera hela boken utantill. Bara en sån sak!

Gothia kupp

Gothia kupp

"Boken vänder sig både till bokslukare och sportintresserade... Bra och välskriven, även för en vuxen... Författaren lyfter många intressanta frågor."

Monica Lindgren, SVT Go'kväll

 

"Det här är en härlig blandning av fartfylld fotboll, trogen vänskap, bitter besvikelse, sommarlovsdramatik och ett dåligt beslut som får konsekvenser. Läs mer »

Författaren Cicki Granberg släpper boken "Barn behöver inte perfekta föräldrar - en hoppfull bok om föräldraskap". Foto: Jenny Puronne

Tankar och funderingar om hur man bemöter barn och ungdomar på ett sätt som stärker dem och ger dem förutsättningar att utveckla en god självkänsla har alltid funnits med mig i mitt arbete som lärare, skolledare och föräldra- och familjecoach. När jag sedan fick egna barn stärktes detta intresse än mer. I både mitt arbete och mitt föräldraskap har jag haft otaliga möjligheter att finslipa denna viktiga förmåga genom att prova, misslyckas, göra om, lära och utvecklas. Redan för 10 år sedan började jag funderar på att samla mina kunskaper i en bok för att kunna dela med mig av de erfarenheter jag gjort under årens lopp. När jag sedan för ett par år sedan bytte inriktning på mitt arbetsliv fick jag äntligen tid att ta itu med boken som funnits med där i bakhuvudet i så många år. Med utgångspunkt i mina bloggtexter och föreläsningar och med hjälp av två terminer på Jakobsbergs folkhögskolas skrivprojekt ”Berättande faktalitteratur” kunde jag börja arbeta på min efterlängtade bok.

Barn behöver inte perfekta föräldrar – en hoppfull bok om föräldraskap

Barn behöver inte perfekta föräldrar – en hoppfull bok om föräldraskap

Vill du bara läsa en bok om livet som förälder så är det DEN HÄR. Detta är en bok som har som målsättning att inspirera och uppmuntra föräldrar av idag till att sänka axlarna och våga vara lite mer good enough. Barn behöver verkligen inte perfekta föräldrar. De behöver modiga, autentiska vuxna som vågar visa sig sårbara och som tar ansvar för sina misstag. Läs mer »