Analysbrevet
- ett kunskapsbrev om bokbranschen
Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.
Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.
Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 399 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 1099 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.
* Första kvartalet för 199 kr, därefter 399 kr/kvartal. Avsluta när du vill.
** Helårsprenumeration för 1099 kr, spara 497 kr jämfört med kvartalsprenumeration.
De senaste analysbreven ...
Hybridförlag tar betalt av författare – hur kan de gå med förlust?
Om författaren finansierar utgivningen av sin bok – då är det väl omöjligt för förlaget att gå back? Men riktigt så enkelt är det inte. Det finns flera anledningar till att hybridförlag får ekonomiska problem.
Det brittiska hybridförlaget Unbound gick i konkurs för en tid sedan och ett flertal författare förlorade pengar – i vissa fall pengar som samlats in via crowdfunding för att finansiera utgivningar.
Efter rapid-release: kan “hantverksförfattaren” bli nästa våg i Sverige?
Efter åratal av rapid release som mantra har amerikanska indieförfattare tröttnat och strävar istället mot att vara artisan authors, som på svenska skulle kunna översättas till hantverksförfattare. Där är det page reads på Kindle Unlimited som är giftet.
AI – förlagsverktyg eller förlagsersättare?
Analysbrevet har i en serie artiklar under våren tittat på AI-verktyg som kan användas för ljudböcker, illustrationer och översättningar. Men AI kan användas för oändligt mycket fler saker på förlagen. Frågan är om de också har potential att helt eller delvis ersätta förlagen?
Framtidens förlag via imprints eller inkubatorer?
Imprints och uppköp är de två metoder som förlagsjättarna främst förlitar sig på. Det finns exempel på succéer och floppar med båda metoderna. Kanske det är dags för bokbranschen att snegla mot inkubatorer som metod för att främja nya förlagsidéer?
Apple vs Spotify: Behövs återförsäljare av digitalt innehåll?
Apple får inte längre ta ut 30-procentig provision på den försäljning som sker inne i appar i App Store. En avgift som många bedömer som orimligt hög. En seger för Spotify, Audible och andra aktörer som säljer eböcker och ljudböcker i iOS-appar.
Second hand – en bokmarknad värd 400-700 Mkr
Hur stor är egentligen second hand-marknaden för böcker? I en rapport talades det om 1,36 miljarder kronor. Sanningen är kanske hälften av detta. Men det är fortfarande flera miljoner begagnade böcker som säljs årligen – utan att förlag eller författare får en krona.
Brytpunkten – då lönar sig eget förlag för författaren
Traditionell utgivning, hybrid eller eget förlag? Alla har sina för- och nackdelar. I slutändan handlar det dock om ekonomi och då går det (nästan) att räkna sig fram till brytpunkten då det blir mer lönsamt för författaren att välja hybrid eller framför allt eget förlag.
Författarna skriver följetonger – och drar in miljoner på Patreon
Det finns en parallell värld till den traditionella bokbranschen. Inte de nya ljudbokstjänsterna utan en flora av långa följetonger som publiceras direkt på webben i textform. Affärsmodellen är freemium där de författare som tjänar mest drar in flera miljoner per år –
Fyra udda insikter från Bokförsäljningsstatistiken 2024
Bokförsäljningsstatistiken 2024 bjuder på spännande insikter. Hur mycket påverkade statsstödet skolornas inköp av tryckta böcker – och vad händer 2025 när stödet ökar? Samtidigt står digitala format för två tredjedelar av volymen men bara en tredjedel av värdet. Är det då rätt strategi att övertyga den mest digitala generationen om att framtiden finns på papper?
Tidigare utgåvor av Analysbrevet
Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.
Det är inte okej att vara en sexistisk eller rasistisk fisk
Blåser förändringens vindar hårdare just nu, frågar sig många. Helt klart är att bokbranschen precis som resten av samhället måste förhålla sig till mycket mer än rasism och jämställdhet.
Varför skulle författare INTE välja egenutgivning?
Egenutgivning. Många har fördomar som säger att ingen väljer egenutgivning framför traditionellt förlag, eller att alla egenutgivna böcker håller lägre kvalitet och säljer sämre. Vi ställer istället frågan: Varför skulle författare
Konsten att sälja ett bokförlag – hur mycket är det värt?
Den här gången kommer Analysbrevet inte att handla om att sälja böcker utan om att sälja hela förlag. Det kan vara intressant för alla,
Print on demand: Styck-tryck & supply chain
POD som i print-on-demand, beställtryck eller kanske rentav styck-tryck. När allt fokus skiftar till digitala böcker är det lätt att glömma vikten av att erbjuda tryckta böcker under flera decennier framöver.
Världsbokdagen och andra dagar
Den 23 april varje år är det världsbokdagen. Men nästan varje dag på året är det någontings dag. En del av dem är väldigt bra dagar för att sälja böcker,
Författare och läsare möts online
Coronakrisen med Covid-19-pandemin har tvingat fram nya sätt att arbeta i många branscher. På ett sätt kan det kännas som att det stoppat en trend som pågått under lång tid där bokbranschen satsat allt mer på event,
Patreon – bygg ditt eget stödpaket
Förlag och författare har sällan byggt sin verksamhet enbart på bokförsäljning via återförsäljare. Egen webbshop och event har alltid varit viktiga. Men även att hitta andra intäktskällor.
Säljande bilder på allt & alla
Vems ansvar är det att det finns bra författarbilder? Kanske är den frågan anledningen till att många förlag inte har så bra bilder som de skulle kunna ha.
Big Data & bokbranschen
Varje gång någon läser eller lyssnar på en digital bok genereras data på återförsäljarens servrar. All denna data kan analyseras för att se mönster och insikter om hur böcker konsumeras.
META rätt så säljer du mer – om metadata för böcker
Det här Säljtugget kommer att handla om meta-data. Vet du redan exakt vad meta-data är kan du hoppa över förklaringen som följer här.
Metadata betyder rent språkligt data om data eller information om data.
Från blogginlägg till bok
Hur vet man om det finns en marknad för en boktitel? Det går förstås att studera andra titlar i ämnet, höra med återförsäljare hur dessa titlar gått.
De första läsarna avgör bokens öde
Prolog: Ett säljande namn
Jag har funderat i flera veckor på hur jag ska inleda detta första nyhetsbrev. Vi har redan en lista på mer än 25 ämnen att ta upp.
Det är inte okej att vara en sexistisk eller rasistisk fisk
Blåser förändringens vindar hårdare just nu, frågar sig många. Helt klart är att bokbranschen precis som resten av samhället måste förhålla sig till mycket mer än rasism och jämställdhet.
Varför skulle författare INTE välja egenutgivning?
Egenutgivning. Många har fördomar som säger att ingen väljer egenutgivning framför traditionellt förlag, eller att alla egenutgivna böcker håller lägre kvalitet och säljer sämre. Vi ställer istället frågan: Varför skulle författare
Konsten att sälja ett bokförlag – hur mycket är det värt?
Den här gången kommer Analysbrevet inte att handla om att sälja böcker utan om att sälja hela förlag. Det kan vara intressant för alla,
Print on demand: Styck-tryck & supply chain
POD som i print-on-demand, beställtryck eller kanske rentav styck-tryck. När allt fokus skiftar till digitala böcker är det lätt att glömma vikten av att erbjuda tryckta böcker under flera decennier framöver.
Världsbokdagen och andra dagar
Den 23 april varje år är det världsbokdagen. Men nästan varje dag på året är det någontings dag. En del av dem är väldigt bra dagar för att sälja böcker,
Författare och läsare möts online
Coronakrisen med Covid-19-pandemin har tvingat fram nya sätt att arbeta i många branscher. På ett sätt kan det kännas som att det stoppat en trend som pågått under lång tid där bokbranschen satsat allt mer på event,
Patreon – bygg ditt eget stödpaket
Förlag och författare har sällan byggt sin verksamhet enbart på bokförsäljning via återförsäljare. Egen webbshop och event har alltid varit viktiga. Men även att hitta andra intäktskällor.
Säljande bilder på allt & alla
Vems ansvar är det att det finns bra författarbilder? Kanske är den frågan anledningen till att många förlag inte har så bra bilder som de skulle kunna ha.
Big Data & bokbranschen
Varje gång någon läser eller lyssnar på en digital bok genereras data på återförsäljarens servrar. All denna data kan analyseras för att se mönster och insikter om hur böcker konsumeras.
META rätt så säljer du mer – om metadata för böcker
Det här Säljtugget kommer att handla om meta-data. Vet du redan exakt vad meta-data är kan du hoppa över förklaringen som följer här.
Metadata betyder rent språkligt data om data eller information om data.
Från blogginlägg till bok
Hur vet man om det finns en marknad för en boktitel? Det går förstås att studera andra titlar i ämnet, höra med återförsäljare hur dessa titlar gått.
De första läsarna avgör bokens öde
Prolog: Ett säljande namn
Jag har funderat i flera veckor på hur jag ska inleda detta första nyhetsbrev. Vi har redan en lista på mer än 25 ämnen att ta upp.