Analysbrevet

- ett kunskapsbrev om bokbranschen

Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.

Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.

Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 399 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 1099 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.

* Första kvartalet för 199 kr, därefter 399 kr/kvartal. Avsluta när du vill. 
** Helårsprenumeration för 1099 kr, spara 497 kr jämfört med kvartalsprenumeration.

De senaste analysbreven ...

Hybridförlag tar betalt av författare – hur kan de gå med förlust?

Om författaren finansierar utgivningen av sin bok – då är det väl omöjligt för förlaget att gå back? Men riktigt så enkelt är det inte. Det finns flera anledningar till att hybridförlag får ekonomiska problem.

Det brittiska hybridförlaget Unbound gick i konkurs för en tid sedan och ett flertal författare förlorade pengar – i vissa fall pengar som samlats in via crowdfunding för att finansiera utgivningar. 

Läs hela »

AI – förlagsverktyg eller förlagsersättare?

Analysbrevet har i en serie artiklar under våren tittat på AI-verktyg som kan användas för ljudböcker, illustrationer och översättningar. Men AI kan användas för oändligt mycket fler saker på förlagen. Frågan är om de också har potential att helt eller delvis ersätta förlagen?

Läs hela »
Begagnade böcker.

Second hand – en bokmarknad värd 400-700 Mkr

Hur stor är egentligen second hand-marknaden för böcker? I en rapport talades det om 1,36 miljarder kronor. Sanningen är kanske hälften av detta. Men det är fortfarande flera miljoner begagnade böcker som säljs årligen – utan att förlag eller författare får en krona.

Läs hela »

Fyra udda insikter från Bokförsäljningsstatistiken 2024

Bokförsäljningsstatistiken 2024 bjuder på spännande insikter. Hur mycket påverkade statsstödet skolornas inköp av tryckta böcker – och vad händer 2025 när stödet ökar? Samtidigt står digitala format för två tredjedelar av volymen men bara en tredjedel av värdet. Är det då rätt strategi att övertyga den mest digitala generationen om att framtiden finns på papper?

Läs hela »

Tidigare utgåvor av Analysbrevet

Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.

Varför skulle författare INTE välja egenutgivning?

Egenutgivning. Många har fördomar som säger att ingen väljer egenutgivning framför traditionellt förlag, eller att alla egenutgivna böcker håller lägre kvalitet och säljer sämre. Vi ställer istället frågan: Varför skulle författare 

Print on demand: Styck-tryck & supply chain

POD som i print-on-demand, beställtryck eller kanske rentav styck-tryck. När allt fokus skiftar till digitala böcker är det lätt att glömma vikten av att erbjuda tryckta böcker under flera decennier framöver.

Världsbokdagen och andra dagar

Den 23 april varje år är det världsbokdagen. Men nästan varje dag på året är det någontings dag. En del av dem är väldigt bra dagar för att sälja böcker,

Författare och läsare möts online

Coronakrisen med Covid-19-pandemin har tvingat fram nya sätt att arbeta i många branscher. På ett sätt kan det kännas som att det stoppat en trend som pågått under lång tid där bokbranschen satsat allt mer på event,

Patreon – bygg ditt eget stödpaket

Förlag och författare har sällan byggt sin verksamhet enbart på bokförsäljning via återförsäljare. Egen webbshop och event har alltid varit viktiga. Men även att hitta andra intäktskällor.

Säljande bilder på allt & alla

Vems ansvar är det att det finns bra författarbilder? Kanske är den frågan anledningen till att många förlag inte har så bra bilder som de skulle kunna ha.

Big Data & bokbranschen

Varje gång någon läser eller lyssnar på en digital bok genereras data på återförsäljarens servrar. All denna data kan analyseras för att se mönster och insikter om hur böcker konsumeras.

Från blogginlägg till bok

Hur vet man om det finns en marknad för en boktitel? Det går förstås att studera andra titlar i ämnet, höra med återförsäljare hur dessa titlar gått.

De första läsarna avgör bokens öde

Prolog: Ett säljande namn

Jag har funderat i flera veckor på hur jag ska inleda detta första nyhetsbrev. Vi har redan en lista på mer än 25 ämnen att ta upp.

Varför skulle författare INTE välja egenutgivning?

Egenutgivning. Många har fördomar som säger att ingen väljer egenutgivning framför traditionellt förlag, eller att alla egenutgivna böcker håller lägre kvalitet och säljer sämre. Vi ställer istället frågan: Varför skulle författare 

Print on demand: Styck-tryck & supply chain

POD som i print-on-demand, beställtryck eller kanske rentav styck-tryck. När allt fokus skiftar till digitala böcker är det lätt att glömma vikten av att erbjuda tryckta böcker under flera decennier framöver.

Världsbokdagen och andra dagar

Den 23 april varje år är det världsbokdagen. Men nästan varje dag på året är det någontings dag. En del av dem är väldigt bra dagar för att sälja böcker,

Författare och läsare möts online

Coronakrisen med Covid-19-pandemin har tvingat fram nya sätt att arbeta i många branscher. På ett sätt kan det kännas som att det stoppat en trend som pågått under lång tid där bokbranschen satsat allt mer på event,

Patreon – bygg ditt eget stödpaket

Förlag och författare har sällan byggt sin verksamhet enbart på bokförsäljning via återförsäljare. Egen webbshop och event har alltid varit viktiga. Men även att hitta andra intäktskällor.

Säljande bilder på allt & alla

Vems ansvar är det att det finns bra författarbilder? Kanske är den frågan anledningen till att många förlag inte har så bra bilder som de skulle kunna ha.

Big Data & bokbranschen

Varje gång någon läser eller lyssnar på en digital bok genereras data på återförsäljarens servrar. All denna data kan analyseras för att se mönster och insikter om hur böcker konsumeras.

Från blogginlägg till bok

Hur vet man om det finns en marknad för en boktitel? Det går förstås att studera andra titlar i ämnet, höra med återförsäljare hur dessa titlar gått.

De första läsarna avgör bokens öde

Prolog: Ett säljande namn

Jag har funderat i flera veckor på hur jag ska inleda detta första nyhetsbrev. Vi har redan en lista på mer än 25 ämnen att ta upp.