Många barn tappar läsningen under sommaren. Inför sommarlovet lanserar Pressbyrån i samarbete med organisationen Ung Livsstil därför en ny digital tjänst för att väcka barns läslust. Läsbyrån med Digitala Tony – ett verktyg som hjälper barn att hitta rätt bok utifrån sina intressen och läsvanor. Inspirationen till verktyget är den uppskattade skolbibliotekarien Tony Melander från Uppsala.
Under sommarlovet vilar ett större ansvar på föräldrar att hålla liv i barnens läsning. Samtidigt visar färska studier att nästan hälften av alla elever tappar i läsförmåga under sommaren. För att hjälpa till och uppmuntra till mer läsning lanserar Pressbyrån den digitala sökmotorn, Läsbyrån, som riktar in sig på böcker till barn i åldrarna 10-12. Forskning visar att det är i denna ålder som risken för minskad läsning är som störst.
Verktyget bygger på hur ett verkligt boksamtal med den populära skolbibliotekarien Tony Melander i Uppsala brukar gå till. Tony har lång erfarenhet av att väcka barns läsglädje och har hjälpt tusentals barn att hitta vägen till läsning. I Läsbyrån får barn svara på frågor om vad de gillar och hur mycket de brukar läsa, vilket i sin tur genererar personliga och inspirerande boktips.
– Tony är en av Sveriges mest engagerade skolbibliotekarier och det kändes givet att han skulle vara med och forma verktyget. Med Läsbyrån har vi återskapat känslan av ett riktigt boksamtal där barn får känna sig lyssnade på och hitta rätt bok. Det blir dessutom den första riktiga sökmotorn för barn att söka litteratur, här får de hjälp att hitta något som faktiskt passar dem, säger Anna Nygren, grundare och vd för Ung Livsstil och samarbetspartner till Läsbyrån.
Under våren har tre skolor testat tjänsten med positiva resultat. Lärare rapporterar att flera elever direkt gick till skolbiblioteket för att låna boken de blivit rekommenderade.
Läsbyrån – ett initiativ för hela Sverige
Läsbyrån är en del av Vägen till Läsning, ett långvarigt initiativ från Pressbyrån för att främja barns läsning i hela landet. Tjänsten är kostnadsfri och riktar sig till både skolor, föräldrar och barn.
– Läsning är en av Pressbyråns hjärtefrågor. Vi vill bidra till att fler barn i Sverige upptäcker glädjen i att läsa och för oss handlar det inte om vad man läser, utan att man läser. I en tid när många skolbibliotekarier försvinner, trots kommande lagkrav, fyller verktyget ett viktigt tomrum – särskilt under sommaren då läsningen riskerar att svalna, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Pressbyrån.
Pressbyrån har sedan ett antal år samarbetat med Läsrörelsen, bland annat genom att ingå i Nätverket LÄSLOV. När det gäller satsningen Läsbyrån är Läsrörelsen en samarbetspartner som kommer att bidra till att sprida verktyget runt om i landet.
Läsbyrån med Digitala Tony är nu tillgänglig för alla här: https://lasbyran.se/
Om Anna Nygren, grundare och vd för Ung Livsstil:
Anna Nygren är livsstilspedagog med lång erfarenhet av att jobba med elevers livsstilsfrågor. Anna Nygren är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom livsstilsfrågor. Med en bakgrund som både gymnasie- och grundskollärare och med arbete inom både specialpedagogik och elevhälsa väcktes intresset för arbetet med elevernas livsstil. Efter utbildning inom bland annat sömn, stress, hjärna och beteende, psykiatri samt möten med tiotusentals elever, rektorer, lärare, elevhälsopersonal och föräldrar har Ung Livsstil tagit form.
Om Pressbyrån:
Pressbyrån har sedan år 1906 varit Sveriges mest omtyckta kiosk. Med sina cirka 310 butiker runt om i Sverige har Pressbyrån som mål att göra dagen lite bättre för alla som är på väg. Varje Pressbyrån ägs av en lokal franchisetagare och innehåller ett brett utbud av mat, dryck, fika och andra vardagsnödvändiga varor av hög kvalitet. Reitan Convenience Sweden AB är franchiseägare av Pressbyrån.