Apple vs Spotify: Behövs återförsäljare av digitalt innehåll?

Ett strömmande hav av böcker. Men vilken roll spelar fyrar och bojar? Illustration: ChatGPT. Prompt: Boktugg.

Apple får inte längre ta ut 30-procentig provision på den försäljning som sker inne i appar i App Store. En avgift som många bedömer som orimligt hög. En seger för Spotify, Audible och andra aktörer som säljer eböcker och ljudböcker i iOS-appar. Det väcker frågan: hur högt påslag är det rimligt att Spotify och Audible själva gör när de i praktiken säljer digitala varor? Var går gränsen mellan distributör och återförsäljare?

En lång strid verkar gå mot sitt slut. För den som inte följt med så har bråket handlat om att Apple krävt 30 procent på all försäljning. Inte bara köpen av appar utan köpen inne i appar. Det är logiskt på ett sätt – Spotify är ju en gratis app. Trots att den laddas ner 600 miljoner gånger får Apple inte ett öre i provision. Alltså är det väl rimligt att Apple får del av de miljardintäkter som Spotify får av sina kunder?

För att läsa denna artikel krävs en prenumeration på Boktugg AnalysLogga in eller teckna en prenumeration.

1-2 ggr per månad kommer ett nytt Analysbrev där vi går på djupet i en trend eller tittar på hur bokbranschen fungerar ur olika perspektiv.

Intressant läsning för dig som jobbar i bokbranschen, är journalist eller drömmer om att jobba med böcker.

Du får dessutom tillgång till arkivet med de senaste årens utgåvor av Analysbrevet.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.