Söndagstuggare: Håkan Lindgren om att marknadsföra sin bok på distans

Författaren Håkan Lindgren
Författaren Håkan Lindgren. Foto: Pressbild.

Att synas, det är väl alla överens om är det viktigaste när man ska marknadsföra sig? Men hur gör man det, särskilt när man bor långt ifrån den marknad där man vill bli sedd? Författaren Håkan Lindgren skriver om sina erfarenheter.

Sverige bjuder på mängder av lokala bokmässor och signeringstillfällen, här finns bibliotek och andra lokaler där man kan föreläsa, men om man själv inte är på plats, vad händer då, och hur gör man för att tillsammans med böckerna skapa sig ett varumärke?

Redan när min första roman kom ut 2015, bodde jag utomlands och har sedan dess försökt hitta vägar att synas hemma i Sverige. Med dagens utbud av sociala medier borde det inte vara svårt, kan man tycka, och sant är att dessa vägar ger fantastiska möjligheter. Samtidigt är flödet av liknande information som det man själv vill nå ut med, så enormt att det ändå kan vara svårt att slå igenom.

Kanske befinner man sig ändå på hemmaplan emellanåt? Jag har i alla år försökt vara med på Bokmässan i Göteborg och därutöver passat på att få till stånd signeringar de gånger jag varit hemma. Dessutom finns det ofta svenska nätverk av olika slag, för min del i Frankrike, såsom Svenska klubben i Paris, handelskammare och liknande, vilket alltid varit ett både bra och trevligt sätt att mötas och göra sig ett namn.

För det är ju just det, att alla potentiella läsare måste få veta vem man är. Så fort man syns, finns chansen att ytterligare någon upptäcker en, och att ens böcker blir lästa eller lyssnade på. Sedan gäller det förstås som i allt annat att hitta sin USP – sin ”unique selling point”, det vill säga vad som gör en själv och ens skrivande speciellt.

Jag har valt att lägga en liten summa pengar på reklam vid mina senaste böcker. Det finns förstås flera sätt att göra det, allt från Instagram- och/eller Facebook-annonser till annonsering i tidningar eller på internetsidor. Är man duktig, kan man själv göra en liten reklamfilm, annars finns det finfina egenföretagare som ordnar det för en relativt billig penning.

Ett annat sätt är försöka åstadkomma en happening av exempelvis releasefesten. Om man kan hitta en originell vinkel som gör att händelsen sticker ut, får kanske bilderna större genomslagskraft på nätet. Kanske kan man få dit någon gäst med bra nätverk, kanske en eller ett par influencer av något slag, som kan hjälpa till att sprida ordet. Det kräver förstås mer eller mindre att man har festen hemma i Sverige.

Bokbloggare är såklart ett utmärkt sätt att se till att boken blir läst och recenserad. Det är lätt att se hur många följare en bloggare har på Instagram, till exempel, så välj väl. Dessutom är det sedan enkelt att dela med sig av de förhoppningsvis positiva kommentarerna.

Summa summarum: det där med att marknadsföra sig själv och sina böcker när man är bosatt långt ifrån sin primärmarknad är inte alltid så lätt. Det kräver lite mer planering än när man är på plats, och det blir självklart svårare att utföra fysiska möten, men det finns vägar att gå och det finns hopp även då. Att jag nyss flyttat tillbaka till Sverige beror inte på mitt skrivande, men jag måste säga att det underlättar allt arbete när boken väl är ute. Nu ser jag verkligen fram emot att få vara en del av författar-Sverige, på betydligt närmare håll.

Om gästskribenten
Håkan Lindgren
är aktuell med sin femte roman, Skuggan av paradiset, en smått skruvad roman där frågan om hur miljön påverkar en människa löper som en röd tråd, liksom sökandet efter sina rötter.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

info@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL