Storytels streamingintäkter för Q1-2022 nådde nästan 700 Mkr

Ingrid Bojner tillförordnad VD på Storytel sedan februari 2022. Foto: Pressbild.

Storytels streamingintäkter för det första kvartalet 2022 landade på 699 Mkr, i linje med prognos. Audiobooks.com bidrog starkt men även utan förvärvet var organisk tillväxt 19 procent.

– I januari 2022 slutförde Storytel sitt förvärv av Audiobooks.com, som markerade vårt inträde på den amerikanska marknaden. Genom att gå in och utöka vår närvaro på engelsktalande marknader understryker vi vår strategi att lansera och växa vår tjänst på mer etablerade ljudboksmarknader. Den organiska tillväxten är god i både Nordics- och Non Nordics-segmenten och jag är glad att vi har passerat 2 miljoner betalande abonnenter. Det är en stor milstolpe på vår tillväxtresa, säger Ingrid Bojner, tillförordnad VD för Storytel, i ett pressmeddelande.

Den årliga tillväxten var +35 % (+33 % med konstant växelkurs). Justerat för förvärvet av den amerikanska streamingtjänsten Audiobooks.com, var den organiska tillväxten +19 % jämfört med motsvarande kvartal 2021.

Men faktum är att streamingintäkterna i Norden var lägre under Q1-2022 än under Q4-2021. Även om det kan bero på att årets första kvartal är två dagar kortare så innebär det noll tillväxt i intäkter. Däremot fick man 13 000 fler abonnenter i Norden under Q1 så det kan även handla om kampanjer med längre provperioder.

Faktum är att det finns en formulering i det finstilta som flaggar för att tillväxten är något mindre: ”Definitionen av betalande abonnenter har justerats under det första kvartalet och inkluderar nu alla betalande abonnenter, där abonnenter med kraftig rabatt tidigare exkluderats (ingen effekt på intäkter, adderar ca 14 300 abonnenter).” Det är alltså av 266 400 nya abonnenter.

  • Streamingintäkterna för Nordics-segmentet blev 459 MSEK, vilket var inom det prognosintervallet.
  • Genomsnittligt antal betalande abonnenter i Norden under Q1 var 1 061 000.
  • Streamingintäkterna för Non Nordics-segmentet ökade med 108 % – från 115 MSEK i Q1 2021 till 240 MSEK under första kvartalet 2022, vilket innebär att Non-Nordics stod för en tredjedel av Storytels totala streamingintäkter i kvartalet.
  • Förvärvet av Audiobooks.com bidrog avsevärt till denna utveckling genom intäkter på 82 MSEK samt en ARPU för Non-Nordics som ökade till 81 SEK, jämfört med 66 SEK under motsvarande kvartal förra året.
  • Det genomsnittliga antalet betalande abonnenter i Non Nordics-segmentet var 990 000, en ökning med 406 900 betalande abonnenter, jämfört med första kvartalet 2021.

Det många frågar sig är förstås hur kriget i Ukraina slår mot Storytel som pausade sin ryska verksamhet i början av mars.

”Första kvartalet 2022 inkluderade också ett mindre intäktsbortfall till följd av Storytels kommunicerade paus i sin ryska verksamhet i mars”, skriver Storytel.

Återstår att se hur aktiemarknaden tolkar rapporten. En slutsats vi skulle kunna dra är att non-Nordics sannolikt kommer att passera Norden i storlek – räknat på antalet abonnenter – under Q2. Skillnaden mellan de båda segmenten är nu endast 71 000 abonnenter.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL