När trycks den sista papperskatalogen med böcker?

Höstens böcker och andra kataloger - utrotningshotade?
Papperskatalogen har en lång tradition i bokbranschen - men kanske har de snart spelat ut sin roll? Foto: iStock.

Branschbibel kallades katalogerna för tio år sedan. Förlagen talar om höst- och vårlistor. Hur ser framtidens bokkataloger ut?

Kataloger. En gång i tiden hade vi telefonkataloger, de är sedan länge borta. Både de tryckta från Televerket och de där som vi själva skrev in telefonnummer i. Eller har du kanske forfarande en fysisk telefonbok?

En del kataloger överlevde ytterligare en generation, som Biltemas och Ikeas kataloger. Och visst finns det andra som trycker kataloger. 

Boktugg Medium - välj din egen prenumerationsavgift från 200 kr per år!
99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att prenumerera.


Från katalog till listor

Men i många branscher är katalogerna sedan länge ersatta av databaser där man söker och filtrerar. Och i de fall som man faktiskt har kataloger för att ge översikt och guidning till ett sortiment så har det också förvandlats till webbsidor eller möjligen blädderbara pdf:er.

I bokbranschen har de tjocka katalogerna från Svensk Bokhandel länge varit heliga, fyllda med annonser från ett hundratal förlag. Liksom de enskilda förlagens egna kataloger. Men de senaste åren har något hänt. Det finns fortfarande många tryckta kataloger kvar, vilket är logiskt eftersom pappersboken fortfarande dominerar.

Men allt fler förlag förflyttar sitt fokus till digitala kataloger. Som kan distribueras och spridas till lägre kostnad och som det dessutom går att driva trafik (locka läsare) till. Även mindre förlag har då råd att göra en katalog och sprida den. 

Kortare ledtider

Bokbranschen har fortfarande långa ledtider, traditionen av att planera sina höst- och vårlistor långt i förväg. Inte sällan upp till två år på de största förlagen. En bok kräver sin tid med alla olika utgivningssteg: manus, redigering, korrekturläsning, formgivning och parallellt med detta marknadsarbete med införsäljning till fysisk bokhandel.

Och det är just här som vi ser ett skifte. Att vissa böcker behöver komma ut snabbare på marknaden, medan något är aktuellt och hett. I det läget är en katalog med lång framförhållning plötsligt lite opraktisk. Med en digital katalog kan förlaget till och med i efterhand byta ut eller lägga till en sida med en ny titel som släppts efter deadline för den tryckta katalogen.

På samma sätt är frågan om de traditionella höst- och vårlistorna (och de inofficiella vinter- och sommarlistorna) kommer att överleva klimatförändringarna. Man kan förstås fråga sig om tryckta kataloger är klimatsmart. 

Mindre säsongsvariationer

Men framför allt försvinner säsongerna när en stor del av bokkonsumtionen blir digital och därmed jämnar ut försäljningstopparna under året. Är det vettigt att ge ut en så stor andel titlar i augusti-september om prenumerationstjänsterna är större än till och med julhandeln?

Däremot kan det förmodligen även i framtiden vara klokt att släppa kassakor (bästsäljande deckarförfattare och kändisbiografier) och presentböcker inför julhandeln.

Kommer framtidens kataloger varje månad? Och framför allt, kommer de att tryckas på papper? Det är bara en av många frågor som bokbranschen grubblar över just nu. Eller får vi ens statiska tjocka kataloger eller blir det istället nischade digitala kataloger för varje genre?

Förresten, Ikea-katalogen i fysisk form kom ut för sista gången för ett år sedan, i slutet av 2020 meddelades att den läggs ner efter 70 år. Biltema däremot är (med deras egna ord) “ett av de få företag som håller fast vid den fysiska katalogen”.

Fotnot: Denna artikel publicerades i Boktuggs Nyhetsbrev #331 som kom ut fredag 10 september. Missa inte framtida nyhetsbrev – prenumerera gratis.

Boktugg Medium - välj din egen prenumerationsavgift från 200 kr per år!
99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att prenumerera.


Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Jan Lidbeck med ny bok om döden och medvetandet

Vad händer när jag dör och vart tar mitt medvetande vägen? Försvinner det bara? Trots att vi egentligen vill undvika dessa frågor är det många av oss som dagligen tänker på dödens obegriplighet.

J.M. Evyson släpper ny novellsamling: 21 sällsamheter & verkligheter

I 21 vardagsnära noveller med inslag av magisk realism utforskas vad det innebär att vara människa. Genom teman som relationer, HBTQ+, liv och död, artificiell intelligens och myternas roll i vår tillvaro möter vi karaktärer vars subjektiva upplevelser blir nyckeln till en värld där allt inte är som det först verkar.

Nyutgivning av bästsäljaren Halvblod

Lagom till första advent ger Mörkersdottir förlag ut en lyxig nyutgåva av den populära romantasyn Halvblod, skriven av Sofie Makolli (tidigare Trinh Johansson).

Serien gavs ut första gången 2011 och har sålt i över 10 000 exemplar.