Bokus får Svenska SEO-priset 2020 – så förbereder de sig för Googles nya uppdatering

Bokus är en av vinnarna av Svenska SEO-priset 2020.

Bokus är en av vinnarna i Svenska SEO-priset 2020. Förra året vann Akademibokhandeln.se så det kan inte vara en slump. Vi frågade Jonas Weibull om hur de förbereder sig för Googles nya algoritmer.

Det går bra för Bokhandelsgruppen (Akademibokhandeln och Bokus) i olika tävlingar. Nyligen fick de pris för bästa video i Publishingpriset 2020. Förra året vann Akademibokhandeln.se Svenska SEO-priset, och i veckan var det Bokus tur att ta emot samma utmärkelse, i kategorin Böcker & tidningar.

Svenska SEO-priset vill uppmärksamma duktiga sajter och e-handlare som lyckats synliggöra sin sajt genom organiskt sök med hjälp av SEO. Juryn, bestående av ett antal personer kunniga inom SEO, utser Sveriges topprankade finalister inom 25 olika kategorier. Finalisterna tas fram genom en publik nominering, och genom att juryn tittar på organisk synlighet och tillväxt i söket.

Ni vann ju även förra året med Akademibokhandeln.se – hur skiljer sig dessa sajter åt, är det samma tekniska plattform och design eller hur drivs dessa för att skilja sig åt?
– Den stora skillnaden skulle jag vilja säga ligger i webbplatsernas syften: Bokus.com är en renodlad nätbokhandel medan Akademibokhandeln.se har flera uppgifter att fylla, framför allt att skapa en sömlös upplevelse mellan online och fysisk butik. Vad gäller det tekniska så skiljer sig gränssnitten åt medan den underliggande plattformen är ungefär densamma, säger Jonas Weibull, e-handelschef på Bokhandelsgruppen sedan mars i år. Han tillägger:

– Att Bokhandelsgruppen tilldelas SEO-priset inom kategorin böcker och tidningar två år i rad tror jag har att göra med att vi genom åren har byggt förmågor att hantera och presentera stora mängder titlar och artiklar på ett användar- och sökmotorvänligt sätt och vårt fokus på läsupplevelse och läsglädje.

Något som diskuterats flitigt den senaste tiden i SEO-kretsar är att Google nu förvarnat om en större förändring i hur de rankar webbsidor som kommer att implementeras i maj 2021.

Givet att Bokhandelsgruppen har välkända varumärken, domäner som har varit aktiva länge och starka länkprofiler (stor auktoritet och stort förtroende i Googles ögon) så kommer de långt på grundläggande SEO, menar Jonas, alltså genom att säkerställa att:

  • webbplatserna är tillgängliga och begripliga för sökmotorerna
  • webbplatserna laddar tillräckligt snabbt
  • innehållet har ett grundläggande sökordsfokus

– Många gånger tycker jag att man underskattar vikten av det grundläggande, vardagliga arbetet – nötandet – som måste pågå hela tiden, säger Jonas.

En stor utmaning för alla aktörer på marknaden är att vi hämtar produktbeskrivningar från samma källor – Bokinfo för svenska titlar och olika distributörer av både fysiska och digitala titlar.

– Google, liksom besökare, premierar unikt innehåll och därför har vi de senaste åren fokuserat på att skapa unikt och värdefullt innehåll på produktnivå, exempelvis i form av recensioner för Bokus och tips från personalen för Akademibokhandeln.

Så vad är det egentligen Google kommer att premiera framöver? Googles ”Page Experience Update” kan betraktas ur två perspektiv, menar Jonas:

  1. Som en naturlig konsekvens av att konsumenter ställer högre krav på användarupplevelse. Ur det perspektivet är det något som vi fokuserar på sedan länge och arbetar med varje dag.
  1. Som en game changer för SEO där de traditionella rankingfaktorerna relevans och popularitet fullt ut kompletteras med användarupplevelse som rankingfaktor.

– Här följer vi ”Core web vitals”-rapporten i Google Search Console med stort intresse och försöker förstå hur Google bedömer vår användarvänlighet och hur vi kan påverka den bedömningen. Mobilanpassning, laddningstid och HTTPS är ju redan nu rankingfaktorer och det är svårt att förutsäga vilken inverkan den här utökningen av söksignaler för sidupplevelse till att omfatta Core Web Vitals (laddning, interaktivitet och visuell stabilitet) kommer att innebära, säger Jonas och fortsätter:

– Vad gäller sökresultatsidorna så tror jag inte förändringen kommer att ha någon betydande, direkt inverkan på ranking, men sannolikt kommer Google att lägga till etiketter (liknande dem för laddningstid och mobilanpassning, till exempel ”Slow” eller ”Mobile-friendly”) på sökresultaten vilket kommer att ha en inverkan på CTR (vilket i sin tur kan ha inverkan på ranking).

Han berättar att enligt en undersökning gjord av Screaming Frog är det få webbplatser som i dagsläget får godkänt för samtliga mätetal.

– Vilket jag upplever ger stöd åt min bedömning, samtidigt som att jag tror att påverkan på ranking kommer att öka successivt. En konkret förberedelse vi gör på Bokhandelsgruppen är att fokusera extra mycket på hur vi kan förbättra användarupplevelsen för mobilbesök (vilket ju Google också gör).

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL