ANNONS

Boxed Out: Indiebokhandlare i USA driver gemensam kampanj mot Amazon

Bokhandeln Solid State Books är en av indiebokhandlarna i USA som klätt in sina skyltfönster i kampanjmaterial för att uppmana kunder att handla böcker i sin lokala bokhandel och inte på Amazon. Bilder från Solidstates Instagram.

Amerikanska bokhandlareföreningen lanserar en ny kampanj kallad Boxed Out. Flera bokhandlar i New York, Washington och Los Angeles täcker skyltfönstren med uppmaningar att handla lokalt – inte på Amazon.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg med ett litet bidrag på 25 kr eller ett större på 500 kr – alternativt valfritt belopp. Vi tar även Swish. Du kan också prenumerera på Insider Basic från 350 kr/år.

Amazon har just nu sina Prime-dagar (13-14 oktober) i USA (och andra delar av världen, dock inte Sverige där lanseringen verkar dröja ytterligare ett tag). American Bookseller Association (ABA) lanserar samtidigt Boxed Out-kampanjen i samarbete med byrån DCX Growth Accelerator som blivit kända för marknadsföringsjippot Palessi där lågpriskedjan Payless öppnade en fejkad butik för lyxskor och lurade influencers att köpa lågprisskor för 600 dollar. Den här gången är det en lågprisjätte man protesterar mot.

Det är alltså ingen slump att kampanjen lanseras just nu.

– Mer än en indiebokhandlare i veckan har tvingats stänga sedan Covid-19-krisen började. Samtidigt kommer prognoser om att Amazon kommer att sälja för 10 miljarder dollar den 13 och 14 oktober under sin Prime Day-kampanj. Bekvämlighet har en kostnad och konsekvenser. Stängda indiebokhandlare representerar förlorade lokala jobb och lokala skatteintäkter, förlorade samhällscentra och förlorade möjligheter för läsare att upptäcka böcker och träffa andra läsare ansikte mot ansikte på ett meningsfullt sätt, säger Allison K Hill, VD för ABA, till Publishers Weekly.

Kampanjen uppmanar bland annat folk att köpa böcker ”utvalda av riktiga människor inte en läskig algoritm” och ”köpa böcker av människor som vill sälja böcker, inte kolonisera månen”.

Förutom att klä butiksfönster med budskap och travar med kartonger på trottoaren utanför körs kampanjen i sociala medier under hashtaggarna #boxedout och #shopindie.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6600 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL