ANNONS

Bokhandeln Solid State Books är en av indiebokhandlarna i USA som klätt in sina skyltfönster i kampanjmaterial för att uppmana kunder att handla böcker i sin lokala bokhandel och inte på Amazon. Bilder från Solidstates Instagram.

Boxed Out: Indiebokhandlare i USA driver gemensam kampanj mot Amazon

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Amerikanska bokhandlareföreningen lanserar en ny kampanj kallad Boxed Out. Flera bokhandlar i New York, Washington och Los Angeles täcker skyltfönstren med uppmaningar att handla lokalt – inte på Amazon.

Amazon har just nu sina Prime-dagar (13-14 oktober) i USA (och andra delar av världen, dock inte Sverige där lanseringen verkar dröja ytterligare ett tag). American Bookseller Association (ABA) lanserar samtidigt Boxed Out-kampanjen i samarbete med byrån DCX Growth Accelerator som blivit kända för marknadsföringsjippot Palessi där lågpriskedjan Payless öppnade en fejkad butik för lyxskor och lurade influencers att köpa lågprisskor för 600 dollar. Den här gången är det en lågprisjätte man protesterar mot.

Det är alltså ingen slump att kampanjen lanseras just nu.

– Mer än en indiebokhandlare i veckan har tvingats stänga sedan Covid-19-krisen började. Samtidigt kommer prognoser om att Amazon kommer att sälja för 10 miljarder dollar den 13 och 14 oktober under sin Prime Day-kampanj. Bekvämlighet har en kostnad och konsekvenser. Stängda indiebokhandlare representerar förlorade lokala jobb och lokala skatteintäkter, förlorade samhällscentra och förlorade möjligheter för läsare att upptäcka böcker och träffa andra läsare ansikte mot ansikte på ett meningsfullt sätt, säger Allison K Hill, VD för ABA, till Publishers Weekly.

Kampanjen uppmanar bland annat folk att köpa böcker ”utvalda av riktiga människor inte en läskig algoritm” och ”köpa böcker av människor som vill sälja böcker, inte kolonisera månen”.

Förutom att klä butiksfönster med budskap och travar med kartonger på trottoaren utanför körs kampanjen i sociala medier under hashtaggarna #boxedout och #shopindie.

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var positiv. Som du märkte slapp du betalvägg. Om du har möjlighet får du jättegärna bli Supporter (1 kr/dag) och stötta Boktugg så kan vi fortsätta skriva om böcker och bokbranschen. Det går även att swisha en tjuga eller mer.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL

Martin Johansson skriver barnböcker med feelgoodkänsla där allt kan hända

Semester och humor är de viktiga beståndsdelarna i barnboken Charlie och Tiger åker till Mallorca, skriven av Martin Johansson och illustrerad av Ted Johansson.

För några år sedan började en berättelse om katterna Charlies och Tigers äventyr att växa fram i huvudet på Martin Johansson. 

– Jag och mitt ex började skoja om hur det skulle vara om våra katter åkte på en egen resa. Klart de ska ner till Mallorca! Plötsligt hade jag en story. Den bygger egentligen på mina egna upplevelser från när jag reste med mina barn när de var yngre. Genom resor får man vara med om saker och skapa minnen, i familjen kan vi prata om våra resor än idag, berättar Martin. 

Det har blivit en del resor genom åren för Martin och hans familj, och nu använder Martin minnen och händelser från de egna resorna som grund till sina barnböcker. På Mallorca var han till exempel med sina tre barn när de var 8, 10 och 12 år gamla, och han har plockat in en del självupplevda upplevelser i den första berättelsen om Charlie och Tiger som tog form för några år sedan.

– Jag brukar ofta skoja om att jag hade en tvåa i svenska, säger Martin. Skämt åsido, jag har en otroligt livlig fantasi. Men det var ett ganska hårt jobb att skriva boken, det tog mig över ett år att bli klar. Det började med att jag pratade in berättelsen på min mobiltelefon.

Martin kontaktade illustratören Ted Johansson som har lång erfarenhet av bildberättande och bland annat tecknar för Bamse. 

– Jag berättade om min idé och vi började tillsammans skissa på karaktärerna. Vi gjorde den första boken tillsammans och han kommer att fortsätta illustrera de kommande delarna.

Charlie och Tiger åker till Mallorca släpptes i tryckt format år 2016, men ges den 15 juni 2021 ut som ljudbok och ebok av Lilla Hoi, ett imprint till Hoi förlag.

En uppföljare om när Charlie och Tiger åker till Afrika är redan klar och planeras att ges ut i slutet av 2021. Under sommaren kommer Martin att skriva på en tredje bok i serien som handlar om när katterna reser till Mars. 

(...) Läs hela artikeln »