ANNONS

Är det ett förlag, ett hybridförlag eller en egenutgivartjänst?

Dags att prova dina vingar som författare? Då är det bra att kunna skilja på egenutgivning, hybridförlag och traditionella förlag. Illustration: nuvolanevicata/iStock.

Det råder stor förvirring kring skillnaden mellan traditionella förlag, hybridförlag och egenutgivartjänster. Vi listar frågorna som ger dig svaret.

Till att börja med så behöver vi förklara att det finns en skala från egenutgivning till traditionellt förlag med många olika varianter. Låt oss säga att vi har egenutgivning till vänster och traditionella förlag till höger och alla varianter på egenutgivartjänster och hybridförlag däremellan.

En ren egenutgivning bygger på att författaren är sitt eget förlag och antingen utför momenten själv eller anlitar underleverantörer (frilansare eller företag).

En egenutgivartjänst erbjuder vissa eller alla de tjänster som behövs för att ge ut en bok. Ibland tar den rollen som förlag rent formellt genom att tillhandahålla ISBN-nummer. Vissa egenutgivartjänster är inriktade mer på tryck och distribution än kvalitetssäkring av text och form.

ANNONS

Traditionella förlag betalar författaren för rättigheterna att ge ut dennes verk i bokform (som numera omfattar digitala bokformat) och finansierar hela utgivningen och marknadsföringen. Förlaget tar därmed största delen av vinsten – om det blir någon.

Ett hybridförlag är en hybrid mellan egenutgivning och traditionella förlag som i teorin ska vara det bästa av två världar: kvalitetssäkring i alla steg som ett traditionellt förlag och samtidigt frihet för författaren att vara delaktig. Författaren finansierar utgivningen i utbyte mot större del av vinsten – om det blir någon.

Enkelt, eller hur? Bortsett från att det dyker upp en rad förlag som kallar sig för traditionella men egentligen agerar som hybridförlag och kräver att författaren medfinansierar utgivningen. Och att det dyker upp en rad egenutgivartjänster som kallar sig hybridförlag men egentligen aldrig refuserar ett enda manus.

Så hur ska en författare veta om det förlag som vill ge ut ens bok är ett hybridförlag eller ett traditionellt förlag – eller rentav en egenutgivartjänst?

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.

25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Kameleontförlag kanske är en beskrivning av de förlag som växlar mellan hybridmodellen och traditionella villkor. Detta gör det än svårare för författare att veta vilken typ av förlag de fått kontakt med.

Här är frågorna du behöver ställa:

1. Vem finansierar utgivningen?
Ett traditionellt förlag betalar alla kostnader. Så fort författaren är med och finansierar hela eller delar av utgivningen är det ett hybridförlag eller en egenutgivartjänst som du har kontakt med.

2. Vem fattar utgivningsbeslutet?
Ett traditionellt förlag bestämmer helt och hållet vilka böcker de vill ge ut eller inte ge ut. Nästan alla manus som kommer in refuseras. Ibland för att man redan ”fyllt sin lista” och ibland för att man inte tycker att det håller kvalitetsmässigt eller kommersiellt.

Ett hybridförlag (i dess äkta definition) ska refusera alla manus som de anser inte håller kvalitetsmässigt eller kommersiellt. Men till skillnad från traditionella förlag finns inga begränsningar av antalet titlar på deras lista – eftersom det är författaren som finansierar. Förlaget fattar utgivningsbeslutet, men författaren måste acceptera villkoren och betala för utgivning.

En egenutgivartjänst refuserar ytterst sällan ett manus de får in eftersom det är författaren som fattar utgivningsbeslutet. Enda undantaget är om de anser att manus bryter mot lagar eller på något annat sätt skulle innebära problem eller badwill för företaget.

3. Får författaren ett förskott?
Ett traditionellt förlag betalar alltid förskott. Men ibland är det ärligt talat inte särskilt stort, framför allt för helt digitala utgivningar. Storleken på förskottet bestäms av författarens marknadsvärde och därmed bokens förväntade försäljning.

Ett hybridförlag betalar inget förskott – det är ju författaren som finansierar utgivningen.

4. Vem sköter marknadsföringen?
På ett traditionellt förlag sköter förlaget marknadsföringen och bekostar annonsering. Men idag förväntar sig de flesta förlag att författaren själv är aktiv på sociala medier och deltar i olika aktiviteter som intervjuer, signeringar och författarsamtal.

På ett hybridförlag hjälper förlaget författaren med PR och marknadsföring i varierande grad. Vissa förlag tar fram kataloger och gör annonsering för alla sina titlar. Vanligt är att förlaget skapar möjligheter till marknadsföring som författaren får bekosta.

Egenutgivartjänster erbjuder ibland författaren att köpa till marknadsföring. Många av dem har även egna shopar och marknadsför titlar i sociala medier – vilket samtidigt är marknadsföring för företagets tjänster.

5. Vem sköter införsäljningen?
Med införsäljning menas att presentera böckerna för återförsäljare i form av bokhandelskedjor och numera även prenumerationstjänsterna.
Det här har länge varit de traditionella förlagens hemmaplan, det är här de faktiskt gör nytta genom sin trovärdighet och sina kontakter. Men de seriösa hybridförlagen arbetar sig in även hos Akademibokhandeln och Ugglan. När det gäller nätbokhandeln är det ofta upp till förlaget själv att driva på försäljningen, oavsett om det är hybridförlag eller traditionellt förlag vi pratar om. Att kunna tapetsera hela Adlibris startsida med sin bok tillhör undantagen.

I många fall är det dock författaren (på hybridförlaget) som får ta på sig ansvaret för att sälja in boken till sin lokala bokhandel.

Med en egenutgivartjänst är det helt och hållet författarens ansvar att sälja in till bokhandel och andra återförsäljare.

6. Hur ser intäktsfördelningen ut?
På ett traditionellt förlag förekommer idag ett flertal varianter på hur royalty räknas fram. Dels finns den klassiska procenten på fpris, men i takt med allt fler digitala format blir det vanligare att lägga alla försäljningsintäkter i en klump och sedan beräkna royaltyn på denna. Det finns även vinstdelningsavtal, framför allt för bästsäljande författare, där kostnader för produktion och marknadsföring räknas av varefter förlag och författare delar lika (eller någon annan fördelning). Förlaget tar nästan alltid den största delen av vinsten eftersom de tagit risken.

På hybridförlag är ett av argumenten gentemot författaren att denne får största delen av vinsten då författaren finansierat. Vanlig kritik mot detta (inte minst från traditionella förlag och Författarförbundet) är att det därför inte finns något incitament från hybridförlaget att faktiskt sälja några böcker – de tjänar ju pengar på utgivningen. Men detta är inte riktigt sant. Även om det är vanligt att författaren får 70-80 procent av försäljningsintäkterna så är en bok som säljer bra lönsam även för hybridförlaget. Dessutom är en bok som säljer bra reklam, det lockar fler författare.

Egenutgivartjänster tar ibland ut procent på försäljning. Dessutom kan de tjäna pengar genom marginal på tryckpriset. Här gäller det helt enkelt att jämföra och ta in offerter för att avgöra.

TIPS: Senaste numret av Magasinet Boktugg ute nu!

Hitta alla tidigare utgåvor av Magasinet här!

Så vad ska jag välja – traditionellt, hybridförlag eller egenutgivning?

Det korta svaret: Det som känns bäst för just dig.

Det lite längre svaret: Du ska vara medveten om att ett förlag inte ger ut din bok för att vara snälla, oavsett förlagsform. De gör det för att de vill tjäna pengar på den. Ett traditionellt förlag kan visserligen unna sig att ge ut en bok som de tycker är viktig även om de vet att den kanske går med förlust. En del av dessa titlar får produktionsstöd från Kulturrådet vilket räddar kalkylen för förlaget. Det är dock inga pengar du får ta del av som författare.

Hybridförlag går inte heller att dra över en kam. Hur kritiskt granskar de egentligen inkomna manus? Lockas de att erbjuda utgivning till författare som de vet inte kommer att kunna sälja så mycket att det blir vinst? Här gäller det att hybridförlag är ärliga i sin dialog med författaren. Dels när det gäller alla kostnader som kan tillkomma och dels när det gäller möjligheter och risker rent ekonomiskt.

Här är en enkel grundregel: Investera aldrig pengar i en bokutgivning som du inte har råd att förlora. Oavsett om du ger ut på hybridförlag eller som egenutgivare (med eller utan egenutgivartjänsters hjälp). De allra flesta böcker som ges ut i Sverige går med förlust. Och om de går med vinst så gör de sällan det första året.

Med det sagt kan man ha en mer nyanserad syn på motiven hos författare till att vilja ge ut sin bok. Även om det rent ekonomiskt skulle vara en förlust så ska du i de allra flesta fall få ut andra värden. Med bra redaktörer/förläggare lär du dig mer om hantverket. Du får glädjen att kalla dig författare och få läsare till din bok. Oavsett om dessa räknas i hundratal eller tusental.

Om man som hobbyförfattare jämför sig med vänner som är skidåkare eller golfspelare så är det kanske inte en förlust när man investerat ett antal tiotusentals kronor i en bokutgivning. Hur många hobbies finns det inte där utövarna gladeligen spenderar tiotusentals kronor varje år utan att förvänta sig att tjäna pengar på det?

Med det sagt så är det bra att veta sin nivå. Om du precis lärt dig spela golf och har högsta handicap kanske du inte ska betala dyra pengar för att åka och spela på en mästerskapsbana i Skottland. Tyvärr är det lite svårare att avgöra vilken nivå man befinner sig på som författare då det inte finns något handicapsystem som speglar det litterära hantverket.

Däremot hoppas jag att den här artikeln ger dig vägledning när det gäller att avgöra var på skalan mellan egenutgivning och traditionellt förlag det förlag du väljer befinner sig. Precis som golfare och skidåkare emellanåt överskattar sig egen förmåga gör även vissa förlag det.

Transparens: Artikelförfattaren är en av grundarna till Hoi Förlag (ett av de första förlagen som använde begreppet hybridförlag) och var VD fram till 2016. Jag är fortfarande passiv delägare i Hoi Förlag, men har inte insyn i det dagliga arbetet på förlaget.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6200 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se