Författaren Daniel Åberg har gjort succé med serien Virus på Storytel Original. Foto: Sara Arnald.

Hallå där, Daniel Åberg som ska undervisa författare i att skriva bättre ljudböcker

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Författaren Daniel Åberg har haft stora framgångar med ljudboksserier på Storytel. I höst ska han dela med sig av sina hemliga knep – han ska nämligen lära ut ljudboksskrivande på Skrivarakademin.

Vi har tidigare berättat om Daniel Åberg som en av de första författarna på Storytel Original och en av dem som lyckats allra bäst och skrivit flera säsonger av sin serie Virus. Han vet uppenbarligen ett och annat om vad som funkar i ljudböcker – och nu ska han lära ut dessa hemligheter.


ANNONS


Berätta lite hur det kom sig att du blev kursledare?
– Jag hade en diskussion i fjol med utbildningens huvudlärare Elin Grelsson Almestad om att komma och göra en gästföreläsning hos dem på Skrivarakademin om ljudboksskrivande, men i stället frågade hon mig i våras om jag ville bli lärare för ett helt delmoment på en av deras utbildningar. Det lät som en rolig utmaning, så jag tackade ja! 

Berätta lite om kursen, vem arrangerar och vad får studenterna lära sig?
– Det är som sagt på Skrivarakademin, som är en del av Folkuniversitetet, deras ettåriga skrivarlinje på distans. Min delkurs heter kort och gott ”Att skriva för ljud”. Om jag förstått det rätt så har de inte haft någon enskild lärare för just ljud på de ettåriga linjerna förut utan det har bakats ihop med delkursen i manusskrivande för film och tv, så det känns roligt att få vara pionjär. 
– Vad jag ska lära ut? Alla mina tricks! Jag ska försöka summera det viktigaste av det jag lärt mig främst genom snart fyra år av rätt intensivt ljudboksskrivande, men jag tar även med mig lärdomar från ett drygt decennium som idog ljudbokslyssnare.  

Om du snabbt ska ge råd till författare som vill skriva om inte direkt för ljud så i alla fall att det funkar för ljud?
– Börja lyssna själv! Det brukar ju sägas att man för att bli en bra författare också måste läsa mycket för att lära sig hantverket. Det rådet tycker jag gott att författare som vill att det de skriver ska fungera på ljudboksmarknaden också borde ta till sig. Jag möter rätt ofta författare som uttrycker en önskan om att ”funka som ljud”, bara för att i nästa sekund säga att de själva är totalt ointresserade av ljudböcker och aldrig skulle kunna förmå sig att lyssna. Jag tycker det är en ganska slapp inställning, milt uttryckt.

En del menar att ljudboksframgångarna kommer att leda till mer ytliga böcker för att mer komplexa berättelser inte funkar som ljudbok. Vad tycker du?
– Jag håller inte med om det, det är klart att komplexa böcker också fungerar att lyssna på. Men med det sagt finns det ändå skillnader. Exempelvis skulle jag säga att när man lyssnar på en komplex berättelse är man mer beroende av att författaren på ett naturligt sätt kan hantera hur man påminner och repeterar.

ANNONS

Och med det menar han inte att ljudbokslyssnare skulle vara dummare än pappersboksläsare och inte komma ihåg något, utan det handlar snarare om ren teknik.

– I en pappersbok är det enkelt att bläddra tillbaka till ett särskilt parti om man till exempel behöver påminnas om vem i hela friden det är som dyker upp i berättelsen igen efter att ha varit frånvarande i tvåhundra sidor, men i en ljudbok låter det sig inte lika enkelt göras, tvärtom är det rätt svårt. Det handlar alltså inte om att man måste skriva ytligt, utan snarare om att man inte kommer undan lika lätt med att som författare vara lat. När man skriver för ljud måste man hela tiden vara på alerten och lägga sig vinn om att man fortfarande har läsaren med sig, säger Daniel Åberg.

Har du själv några favoritförfattare som du tycker funkar väldigt bra som ljudböcker?
– Jag har svårt att spontant komma på några personliga favoriter, men en bok jag lyssnade på i somras och tyckte fungerade ypperligt som ljudbok var Camilla Stens Staden. Den hade en väldigt tydlig framåtrörelse där växlingarna mellan nu- och dåtid hela tiden drev på berättelsen och gjorde den svår att pausa.

– Fast i och för sig, om jag ändå ska försöka tala om favoritförfattare inom ljud så vill jag nog lyfta fram några författare som läser in sina böcker själva och hjälpta av sin … ja, estradförmåga kanske, verkligen lyckas krydda helhetsupplevelsen. Mikael Niemi är en sådan författare, Torgny Lindgren var det, och även Håkan Nesser, som dock tyvärr verkar ha slutat läsa in sina ljudböcker själv. De här tre gubbarna är väl egentligen allihop författare som inte borde fungera i ljudformat eftersom deras romaner gärna fladdrar iväg med stickspår som inte för handlingen framåt, men de läser så himla bra att man aldrig vill sluta lyssna ändå.

Daniel skriver för fullt på den tredje och avslutande säsongen av Storytel Original-serien ”Smittad”, som i sin tur är en fortsättning på den fyra säsonger långa ”Virus”.

– Planen var egentligen att skriva alla ”Smittad”-säsongerna i tät följd och vara klar i våras, men så fick jag frågan om att skriva Storytels första sommarföljetong, så då pausade jag mellan tvåan och trean och skrev ”Nära gränsen” under våren, som publicerades med ett avsnitt om dagen under hela juli. Som det ser ut nu blir jag klar i november, och sedan får vi se vad jag ska ta mig för.

Är du författare på heltid eller?
– Jag är väl i princip författare på heltid numera, med lite avstickare till sånt som ligger nära, jag skriver litteraturkrönikor i Västerbottens-Kuriren var tredje vecka och har en del ljudboksrelaterade föreläsningar och samtal inbokade under hösten. Plus att jag ju då ska börja undervisa, som sagt!

Nyfiken på utbildningen? Här hittar du mer information som Skrivarakademin.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

Utgivningar idag: Bland ett 30-tal titlar fastnar vi för Bokhunden Edgar och tågmonstret av Ingrid Jönsson, Spöket av Aase Berg och Krig i Europa: Inblick, överblick, ögonblick av Sebastian Laneby.

🎂 Födelsedagar: Tove Jansson (1914-2001) var född den 9 augusti och sedan 2020 är det en inofficiell flaggdag i Finland, då Tove Jansson-dagen firas. Hon är framför allt känd för sina böcker och tecknade serier om mumintrollen, den första, Småtrollen och den stora översvämningen, utkom redan 1945. Förutom författare var hon illustratör, konstnär och serieskapare. Katarina Wennstam (född 1973) har födelsedag idag. Journalist, författare och debattör som senare i höst kommer med Dödsbädden, den tolfte boken i hennes Justitiaserie.

👩‍🍳 Den 9 augusti är tydligen Rulltårtans dag men även Internationella dagen för världens ursprungsfolk. Recept på rulltårta hittar du i böcker som Baka i långpanna deluxe av Frida Skattberg. Dagens andra boktips får då bli Ursprungsfolkens religioner – Land, minne, kultur av Daniel Andersson.



🚫 52 böcker. PEN America rapporterar att det största skoldistriktet i Utah har bannlyst 52 böcker av 41 författare som ska avlägsnas från biblioteken i distriktet. PEN ser det som en ”bekymrande eskalering i bannlysandet av böcker”. Bland de bannlysta böckerna finns exempelvis Den sommaren av Mariko Tamaki och Jillian Tamaki och en bok av David Levithan (som i flera böcker ifrågasätter föreställningar om kön, genus och sexualitet, och tänjer gränserna för hur det kan skildras i ungdomslitteraturen). 42 % av titlarna som plockats bort har HBTQ-karaktärer eller -teman.

🤟 Mer än Tiktok. Colleen Hoover dominerade USA-topplistan för första halvåret 2022 vilket förklaras av #BookTok på TikTok. Eller? Slate gör en djupdykning och finner att Hoover var stor på både Youtube och Instagram långt innan Tiktok dök upp. Hon bryter även mot ”regeln” att hålla sig till en genre – till skillnad från många andra bästsäljande författare. Romantik är dock en återkommande ingrediens i vad som summeras ”the everything bagels of popular fiction”. I september kommer hennes nya roman Minnen av honom på svenska – på Modernista.

Mikael Strömberg, författare. Foto: Eva Lindblad

✍️ Skrivkramp. Från en bok med skrivkramp, ett år med skrivkramp till ett riktigt flyt och nya böcker på gång – för första gången utan övernaturliga inslag. Mikael Strömberg vill kalla sig författare, inte skräckförfattare.

🧻 Dyrare papper. Ännu en våg av prishöjningar på papper kan komma att drabba bokbranschen. Två papperstillverkare, Mitsubishi HiTec Paper och Sappi Europe, aviserar prishöjningar i storleksordningen 8-15 % i september, skriver Printweek. Detta trots att de redan höjt priserna med 10-25 % tidigare i år. Återstår att se hur detta påverkar tryckpriserna för böcker.

🏆 Tyskt pris. Författaren Emine Sevgi Özdamar (född 1946 i Turkiet) är årets mottagare av Georg Büchner-priset, Tysklands finaste och största pris till ett författarskap med en prissumman på hela 50 000 euro. Det delas sedan 1923 ut av Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung. Emine Sevgi Özdamar kunde inte fortsätta som skådespelare i Turkiet efter militärkuppen 1971 och 1976 gick hon i exil. På svenska finns Özdamar utgiven på Rámus med Sällsamma stjärnor stirrar mot jorden i Anna Lindbergs översättning, en självbiografisk roman från 70-talets Berlin, om en delad stad, exilen från Turkiet, små- och stora kärlekshistorier och framförallt kärleken till teatern. Özdamar är den fjärde Büchnerpristagaren i Rámus utgivning efter Felicitas Hoppe, Jan Wagner och Terézia Mora. 

📦 Distributionsbråk. Flera danska förlag rasar mot prishöjningar som DBK gjort, skriver Bogmarkedet. DBK har dubbla roller, både bokdatabas och 3PL-tjänster (tänk som om Förlagssystem och Bokinfo var ett bolag) – monpol kaller kritikerna det. DBK höjdetitelavgiften för de förlag som inte nyttjar deras lagertjänster (från 2,50 till 9 kr/månad och titel) och sänkt den för sina 3PL-kunder (från 10 till 9 kr). Dessutom höjs uppstartsavgiften för nya förlag till hela 17 500 DKK (motsvarande 24 400 SEK). DBK drivs som en fond sedan 1894. Överskott delas ut som stöd till projekt som främjar läsning. 2021 gjorde DBK en vinst på 3,9 milj DKK och omsatte 129 milj DKK.


Uppdateras under dagen …