fbpx

Akademibokhandeln och Adlibris kan båda vinna Retail Awards 2019

Retail Awards. Foto: Pressbild, Market.

För två år sedan vann Akademibokhandeln pris som Årets butikskedja. Nu är de nominerade till priset Årets lojalitetsprogram i Retail Awards 2019 för Akademibokhandelns vänner. Även Adlibris kan vinna pris för Årets logistiksatsning.

Den 13 maj är det galakväll för Retail Awards 2019 då det ska delas ut priser i en mängd olika kategorier. Akademibokhandeln vann Årets butikskedja 2017 och i år är företaget nominerade för sitt arbete med kundklubben Akademibokhandelns vänner. I klassen Årets lojalitetsprogram konkurrerar Akademibokhandeln med Apoteket och Netonnet.

– Det blir väldigt positivt i hela organisationen att vi uppmärksammas på detta sätt. Det är ett kvitto på att allt arbete och slit har varit värt det och det skapar en intern stolthet att vara en del i denna framgång, säger Cecilia Helsing, marknadschef på Akademibokhandeln.

ANNONS

Juryns motivering till att Akademibokhandeln blir en av finalisterna: Med tydlighet och långsiktighet hyllar Akademibokhandeln ordet läsglädje i en bransch fylld av prispress och nätkonkurrens. Det har gett resultat. Akademibokhandelns Vänner har i dag drygt två miljoner medlemmar som alla har tillgång till ett brett utbud av erbjudanden, förmåner och evenemang som på olika sätt hyllar läsandet. Klubben fångar, engagerar och skapar ambassadörer som främjar både återväxt och läsglädje. Kan det bli bättre?

Vad tror du det är juryn fastnat för denna gång i ert arbete med lojalitetsprogrammet?
– Jag tycker att juryn uttryckt det väldigt bra i sin motivering. Det jag personligen skulle vilja lägga till är att vi arbetat med medlemsklubben integrerat i hela företaget. Allas hjärtan klappar för Akademibokhandelns Vänner oavsett om man arbetar i butik, på marknadsavdelningen, inom kategori eller på IT.

Vilka effekter ser ni av Akademibokhandelns vänner?
– Medlemsklubben och alla fördelar som finns inom den bidrar till en ökad lojalitet hos våra medlemmar. Vi ser tydligt att medlemmar kommer oftare och handlar för mer än de som inte är medlemmar. Våra medlemmar är också väldigt engagerade i allt ifrån tävlingar, förhandsläsning och evenemang – alltså sådant som skapar värde men som inte är rena rabatter. Medlemsklubben bidrar också till att vi kan lära oss av våra kunder och på så sätt skapa ett ännu bättre kunderbjudande. Dessutom är det en effektiv marknadsföringskanal för e-post, SMS och postala utskick.

Hur går det med Bokus Play-rekrytering av Akademibokhandelns vänner, är det en utmaning att få butikspersonal att sälja en digital tjänst som indirekt konkurrerar med försäljning av fysiska böcker?
– Vi vet att många av våra kunder redan konsumerar böcker på flera olika sätt – läser pappersböcker ibland och lyssnar på ljudböcker ibland. Därför är det väldigt positivt för våra butiksmedarbetare att nu även kunna erbjuda ett ljudboksabonnemang till våra kunder. Vi ser inte Bokus Play som en konkurrent utan snarare att vi nu har ett ännu bredare erbjudande att möta våra kunder med. Med Bokus Play blir Akademibokhandelns kunderbjudande helt enkelt komplett, säger Cecilia Helsing och tillägger:

– Samtidigt ska vi vara ärliga och säga att det är en förändringsresa vi står inför. Det är ett långsiktigt arbete att integrera Bokus Play som en naturlig del i Akademibokhandelns erbjudande. Något som både kräver uthållighet, nytänkande och internutbildning.

Hur många medlemmar har kundklubben idag?
– Nästan 2,1 miljoner.

Även konkurrenten Adlibris är nominerade – i kategorin Årets logistiksatsning. Det kan låta lite märkligt med tanke på de problem som Adlibris hade i julhandeln 2018 men de nomineras för Adlibris Go, tjänsten som ska leverera inom 60 minuter i Stockholms innerstad. På temat släkten är värst: Adlibrisgrundaren Pär Svärdsons bolag Apotea är nominerade i samma klass.

Boktuggs nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad om de senaste trenderna. Vi tar dig med bakom kulisserna i bokbranschen. Kostnadsfritt.
Vi delar aldrig din epostadress med tredjepart. Avsluta när du vill.

Finalister Retail Awards 2019

Årets globala satsning: Filippa K, Happy Socks och Sandqvist

Årets ledare: Niclas Eriksson, vd, Elgiganten, Charlotte Nordén, vd, Cellbes och Nanna Hedlund, vd, Polarn o Pyret

Årets omniupplevelse: Kicks, H&M och Synsam Group

Årets retailkoncept: Nordiska Galleriet, Clas Ohlson Lab Store och Samsung Experience Store

Årets e-handel: Care of Carl, Skincity och Ideal of Sweden

Årets hållbara retailföretag: Naturkompaniet, Apoteket AB och Ica Gruppen

Årets logistiksatsning: Apotea, Kicks och Adlibris Go

Årets butikskedja: Willys, Synsam och Polarn o Pyret

Årets lojalitetsprogram: Akademibokhandelns vänner, Apoteket AB och Netonnet

Årets arbetsgivare: Hemtex, Elgiganten och Ica Kvantum i Flen

Årets tillväxtföretag: Ideal of Sweden, Foreo och Steamery

Årets butikssäljare: Kajsa Bygård, Alewalds i Stockholm, Emelie Rommedahl, The Body Shop Drottninggatan i Stockholm och Josef Dayne, Jysk i Uddevalla

Årets butik: Känsla och smak, Stockholm, Aim’n, Halmstad och Ingrids dammode, Umeå




❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Stäng meny