Axiell Media (Elib) ökade omsättningen till 86,3 miljoner kr

Eva Houltzén, VD Axiell Media. Foto: Louise Nylund

Axiell Media (Elib) har lämnat in årsredovisningen för 2016. Omsättningen landade på 86,3 Mkr med en vinst på 125 Tkr. Tillväxten i försäljning var 10-60 procent i de olika kanalerna.

Eva Houltzén, VD för Axiell Media vill inte ge några nedbrutna siffror på eboksförsäljningen 2016 jämfört med 2015 per kanal, men rent generellt är det positiva tongångar.

– Under 2016 växte omsättningen rejält i både kommersiella kanaler och hos biblioteken, tillväxten är mellan 10 och 60% beroende på format och kanal. För nya kanaler dubbleras omsättningen många gånger om, så det lönar sig att vara aktiv i dessa kanaler. Eboksförsäljningen och ljudboksförsäljningen växer lika mycket i Axiell Media i de kommersiella kanalerna sammantaget, men vi kan se att prenumerationstjänsterna tar den största delen av tillväxten för ljudboken just nu. E-boken har en stark ställning på biblioteken och växer i styckförsäljning, men vi är övertygade om att e-boken har en spännande framtid även i prenumerationstjänsterna. Olika kanaler attraherar olika läsargrupper, och detsamma gäller för olika format, så det gäller som alltid att hitta sin läsare och den optimala mixen, säger Eva Houltzén.

Det är drygt två år sedan affären presenterades där de svenska bokförlagen sålde majoriteten av eboksdistributören Elib till Axiell Group och Elib blev Axiell Media AB (namnbytet skedde i april 2016). Tjänsteplattformen behöll dock namnet Elib. Ägarstrukturen för Axiell Media AB, som arbetat med att ta fram strategi och utveckla verksamheten under 2016, är till 70 procent av Axiell Group och de resterande 30 procenten lika delat (7,5 procent vardera) av Bonnierförlagen AB, Piratförlaget Holding AB, Stiftelsen Natur & Kultur och Norstedts Förlagsgrupp AB.

Axiell har ändrat period för bokföringsåret vilket gör att 2016 inte rakt av går att jämföra med tidigare år då det senaste verksamhetsåret omfattade maj-december 2015. Den perioden omsatte Axiell Media drygt 50 Mkr att jämföra med 70,4 Mkr under det hela verksamhetsår dessförinnan som avslutades 30 april 2015.

– Under 2016 har Axiell Media fortsatt att växa, bland annat genom de prenumerationstjänster som lanserades 2015. Tillväxten har också varit kraftfull i bibliotekssegmentet. En ny ljudboksapp för bibliotek lanserades för att förbättra tjänsterna för bibliotek och en anpassad e-boksläsare togs fram för Stockholms Stadsbiblioteks barntjänst Bibblix, skriver bolaget i årsredovisningen.

Axiell Media har under året också molnifierat samtliga tjänster för att kunna säkerställa en stabil serverdrift och skalbarhet.

Under hösten 2016 lanserade Axiell Media tjänsten MTM Direkt tillsammans med Myndigheten för tillgängliga medier. En tjänst som ska hjälpa MTM och förlagen med effektiv filhantering och stödja produktionen av tillgängliga digitala böcker.

I december startade Axiell Media en ny distributionstjänst i samarbete med den finska distributören Kirjavälitys. Tjänsten är utvecklad i samarbete med Adlibris som gör en stor satsning på den finska marknaden. Hundratals nya böcker tillgängliggörs – i huvudsak på finska. Axiell Media blickar tydligt utanför de svenska gränserna, inte bara på den nordiska marknaden.

Förhoppningen hos Axiell Media är att fortsätta växa under 2017. Nyligen öppnade Axiell Media upp en ny försäljningskanal genom ett avtal med Apple som innebär att förlagen kan sälja sina böcker via iBooks, något som Publit gjorde för flera år sedan. Frågan är hur det ser ut med andra kanaler och integrationer?

– Axiell Media distribuerar sedan länge till Storytel, och vi var med från utvecklingsskedet av BookBeat, så dessa kanaler finns hos oss från början. För över ett år sedan öppnade vi distribution till Google. Vår målbild är att erbjuda fler kanaler med bra försäljningspotential framöver. Marknaden är under stark utveckling och det finns stora möjligheter att utveckla erbjudandet till läsaren på flera sätt.

Hela Axiell Group omsatte 542 Mkr under 2016 med ett resultat på 21,5 Mkr.

Så hur ser det ut 2017? Det har skett en del personalförändringar runt årsskiftet.

– I slutet av 2016 förstärkte vi vår organisation väldigt kraftfullt, och lagt grunden för att fortsätta vidareutveckla vårt erbjudande nu när marknaden för den digitala boken tar fart och våra kunder och partners vill satsa, säger Eva.

Hur har 2017 börjat för er del, ser ni någon ökad försäljning av eböcker eller är det streamingtjänster som växer?

– 2017 börjar mycket starkt med rejäl försäljningsökning i alla kanaler och det gäller både e-boken och ljudboken, både styckförsäljning och prenumerationstjänster. Det är tydligt att det satsas både från förlagen och från återförsäljarna. Det är glädjande!

Finns det några planer på att erbjuda både eböcker och ljudböcker i strömmande format, likt de kommersiella streamingtjänsterna, för biblioteken?

– Axiell Media har redan idag läsare för både e-böcker och ljudböcker som används på biblioteken, där man läser strömmande. Det är t ex vår läsare som appen Bibblix använder sig av, säger Eva Houltzén.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL