Du visar för närvarande Möt Åke Edwardson (Spänning #12)
För trettio år sedan tilldelades Åke Edwardson Svenska Deckarakademins debutpris för Till allt som varit dött (1995). Foto: Daniel Wester.

Möt Åke Edwardson (Spänning #12)

BOKTUGG SPÄNNING

Bäst i Norden. I år blev det norsk seger i det nordiska priset Glasnyckeln till bästa kriminalroman. I skrivande stund är Eva Fretheims Fuglekongen inte utgiven på svenska, men kanske blir den det snart?

En spänningsförfattare som gått ur tiden är Frederick Forsyth känd för sina thrillers byggda på omfattande research, ofta med förankring i verkligheten.

Klankrock. I april 2025 kom Klan av Emmy Walt. I augusti kommer Klanen av Armen Doslic och Tony Johansson, första delen i Malmö-trilogin och en månad senare kommer Klanen av Pascal Engman, första delen i Klanenserien. Mycket klaner blir det.

För ett par år sedan blev den danska tv-serien ”Kastanjemannen” en stor framgång världen över. Nu kommer fortsättningen ”Kurragömma”. Först som bok av författaren Søren Sveistrup, och under 2026 även som tv-serie på Netflix. Läs TT-intervju med honom här.

J.K. Rowling har skrivit sju böcker i serien om Harry Potter och magiskolan Hogwarts men hon är även krimförfattare. I höst släpper hon sin åttonde bok i serien Cormoran Strike. Givetvis under pseudonymen Robert Galbraith.

I veckan kom även två klassiker ut på nytt (Modernista, översättare Sven-Ingmar Pettersson): den tredje och fjärde novellsamlingen: Sherlock Holmes återkomst av Arthur Conan Doyle (1859-1930) där mästerdetektiven återvänder från de döda efter striden med Moriarty vid Reichenbachfallen. Även Sherlock Holmes hågkomster av Arthur Conan Doyle ges ut på nytt. Båda samlingarna innehåller berättelser som inspirerat många deckarförfattare de senaste hundra åren.

I detta Spänningsbrev möter vi Åke Edwardson i en långintervju där han berättar om hur han började skriva. Dag Öhrlund berättar i en kortintervju om inspirationen till hans senaste deckare i Ewert Truut-serien. Och så tipsar vi om ett tjog nya spänningsromaner som precis kommit ut.

/Sölve Dahlgren, chefredaktör


För trettio år sedan tilldelades Åke Edwardson Svenska Deckarakademins debutpris för Till allt som varit dött (1995). Foto: Daniel Wester.

INTERVJUN

Åke Edwardson om mat, miljöer och serien som tog slut två gånger

Det har gått trettio år sedan Åke Edwardsson belönades med Svenska Deckarakademins debutpris. Två gånger har han fått pris för Årets bästa svenska deckare. Nu är han aktuell med 14:e (och sista?) boken i Erik Winter-serien. 

För trettio år sedan tilldelades Åke Edwardson Svenska Deckarakademins debutpris för Till allt som varit dött (1995) och under åren har två av hans senare böcker tilldelats akademins pris för Årets bästa svenska deckare. Den populära kommissarie Winter-serien har sålt i 7 miljoner exemplar på 27 språk och seriens första tio böcker har adapterats som tv-serie. Nu avslutar Åke Edwardson för andra gången sin Winter-serie. Boktuggs Kerstin Bergman har träffat honom i Göteborg för att tala om serien, dess många transformationer och ett spännande författarskap.

Vi ses en solig försommardag på ett av Åke Edwardsons stamhak vid Mariaplan, en italiensk restaurang som drivs av en gammal vän. Efter en god lunch och trevligt småprat inleder vi intervjun med att återvända till 1990-talet och debuten.

En framgångsrik start med amerikansk inspiration

”Efter Sjöwall och Wahlöö var vi några som drog igång deckargenren på allvar igen där på nittiotalet, lyfte genren igen. Jag var en del av det och vi fick stora framgångar, även internationellt”, berättar Åke Edwardson. Själv debuterade han strax efter att Henning Mankell och Håkan Nesser publicerat sina första böcker om Kurt Wallander och van Veeteren.

Det var tydligt att Maj Sjöwall och Per Wahlöös Martin Beck-romaner hade satt en tydlig standard för den svenska deckarens form, men trots att de övriga skrev polisromaner valde Åke till en början att sätta Jonathan Wide, en före detta polis som numera arbetar som privatdetektiv, i centrum för sina två första böcker. 

Han avslöjar att han länge hade haft en idé om att skriva något skönlitterärt och alltid själv läst amerikanska hårdkokta deckare, böcker av författare som Raymond Chandler och Ross Macdonald. De skrev alltid om privatdetektiver. I början av 1990-talet läste han James Ellroys The Big Nowhere (1988, sv. Den stora tomheten) och den blev ett slags katalysator. 

”Hans sätt att skriva, soundet, var så annorlunda. Desperat. Jag drogs åt att beskriva samhället utifrån det hopplösa och det blev kicken som gav mig inspiration att skriva Till allt som varit dött (1995)”, förklarar Åke. ”Det gick bra. Sen skrev jag en till och med tvåan kände jag att jag hade hittat mitt sätt att skriva.”

Två böcker på Tre Böcker och en dag som förändrar förutsättningarna

Åke Edwardson startade på det lilla Göteborgs-förlaget Tre Böcker och han berättar att förläggaren där, Lena Pilborg, satsade på hans första manus när ingen annan ville det. 

”Hon gillade historien och dessutom att det handlade om Göteborg. Då fanns det nästan inget som gjorde det inom deckargenren och det motiverade mig att skriva vidare om staden.”

Men på ett litet förlag var det svårt att på allvar nå ut med böckerna. Åke berättar om en dag 1996 då han var i Stockholm och undervisade om skrivande. Han hade gått in i en bokhandel och konstaterat att hans nya bok inte fanns i sortimentet.

”Senare samma dag ringde Dan Israel som tidigare gett ut två böcker av mig på Ordfront, böcker om skrivande och journalistik som jag skrivit tillsammans med några journalistkollegor. Men nu hade han börjat som förläggare på Norstedts och han bjöd mig till förlaget. Vi sågs där och gick in till förlagschefen Lasse Bergström som sa att de ville ge ut mig. Jag påpekade att problemet var att jag saknade tid att skriva. Då frågade de hur mycket jag behövde för att skriva för dem. Jag sa att det krävdes motsvarande den lön jag hade och de sa okej. Sedan den dagen 1996 är jag heltidsförfattare”, skrattar Åke.
(…)


AKTUELLA SPÄNNINGSTITLAR

Parabellum av Theo Gabay & Morgan Jensen (Bokförlaget Nona) – tredje delen i serien om Becker & Kempe, där en journalistmord leder till en högerextrem dödslista och ett Sverige i gungning.

Blindskär av Magnus Abrahamsson (Bokfabriken) – fjärde delen i serien Mord på Norröra där Elsa Kahn jagar en seriemördare samtidigt som hennes eget förflutna flåsar henne i nacken.

Konstnären av Dag Öhrlund (Lind & Co) – i elfte delen om Ewert Truut får kommissarien sitt mest motbjudande fall hittills när en styckmördare slår till mot både polis och toppolitikerns son.

I skuggan av ett arv av Helena Adrian (Visto förlag) – en psykologisk thriller där en advokat med skamfilad moral och en ung arvtagerska dras in i ett spel av lögner och manipulation.

Mörkerfolk av Malin Hedin (Norstedts) – psykologisk spänning när Christelle tar jobb på en avlägsen gård för att återfå vårdnaden om sitt barn, men tvingas konfrontera mörka hemligheter under ytan.

Hög fart och fläkt i Pursutti av Martina Hansen (Lava förlag) – en fartfylld och annorlunda spänningsroman där mystiska bilförare går upp i rök och samhällskritiken ligger under motorhuven i staden där snobbar styr och arbetare kämpar.

Nattyxne av Hällpetters Maria Bergström (Bokfabriken) – i andra delen om Anders Marée skakas Dalarna av vargdebatt och hämndlystna mord, där en gammal oförrätt driver en mördare till rättvisans yttersta gräns.

Den smutsiga floden av Åke Edwardson (Albert Bonniers Förlag) – Erik Winter är tillbaka i den fjortonde och avslutande delen, där en serie brutala överfall i Göteborg väcker minnen från ett olöst fall sju år tidigare.

Livegen av Karolina Orrhede (Jomiax) – i fjärde delen i Råådeckarna dras Kamran Ghaemi och Liv Eggne in i ett dödligt spel med kopplingar till incelrörelsen, ett mord på en folkhögskolestudent och ett hot mot en världsartist.

Pusselmakaren av Henrik Fexeus (Bookmark Förlag) – andra delen i Mementoserien där David och Florence jagas av sitt förflutna samtidigt som mystiska hot hotar att slå sönder deras liv.

När stjärnorna faller av Mari Jungstedt (Albert Bonniers Förlag) – tredje delen i Málagasviten, där en svensk kvinna mördas brutalt i Marbella och både journalistik och polisarbete blottlägger lyxlivets mörka baksida.

Filmmordet i Cornwall av Fiona Leitch (HarperCollins Nordic, övers. Jesper Larsson) – tredje delen i Mat och mord i Cornwall-serien där Jodie Parker hamnar mitt i ett nytt mordmysterium på en filminspelning i pittoreska Penstowan.

Mannen som försvann i en mardröm av Fredrik Hultin (Modesty Publishing) – en gotländsk strand, ett spårlöst försvinnande och en trio sanningssökare leder till en thriller där spåren pekar mot världspolitikens mörka rum.

Ett orimligt straff av Carin Hjulström (Bonnier Bookery) – sjunde delen i Säbyholms gröna fingrar, där en möjlig klanupplösning och ett mystiskt dödsfall flätas samman med arvstvister och brott i natursköna Bro.

Björnen av Susan Casserfelt (Pia & Co) – andra delen i Jämtlandsmorden där ett poddgrävande försvinnande väcker liv i ett decenniumgammalt mysterium om död, dimma och en glupsk björn.

Stockholmsmorden av Lars Bill Lundholm (Lind & Co) – i sjätte delen om kommissarie Axel Hake leder jakten på en försvunnen polis från Hötorget till storpolitik, herrgårdar och ett brutalt mord i huvudstadens hjärta.

Sektor 14 av Roger Skagerlund (BoD) – ett mystiskt ljus över fjällen förvandlar en militärövning till en mardröm i denna nervkittlande thriller där något okänt jagar en isolerad jägarsoldatspluton.

Rakel av Satu Rämö (Bokförlaget Forum, övers. Ann-Christine Relander) – i fjärde delen av Hildur-serien ställs brottsutredaren inför ouppklarade familjehemligheter och ett nät av mysterier i ett somrigt men skuggat Ísafjörður.

Kurragömma av Søren Sveistrup (Albert Bonniers Förlag, övers. Djordje Zarkovic) – andra delen i serien om Thulin & Hess, där ett försvinnande visar sig kopplat till en gammal mardröm från en skolresa och en sjuk lek som aldrig tog slut.


Författaren Dag Öhrlund. Foto: Foto: Josephine Alexis Öhlund.

HALLÅ DÄR …

Dag Öhrlund som är aktuell med Konstnären

Dag Öhrlund debuterade som deckarförfattare 2007 med Mord.net (B. Wahlström, med Dan Buthler), första delen i serien om Jacob Colt som efter tre böcker gick upp i serien om Christopher Silfverbielke (med Dan Buthler). Idag skriver tre serier: om Kommissarie Ewert Truut, om Domaren Suzanne Eriks (med Niclas Franklin) och om privatdetektiven Chris Russel (med Felix Åberg). Hittills har han publicerat trettioen deckare och ungefär lika många andra böcker som sålt i över 3–4 miljoner exemplar i åtta länder, bara Truut-serien har sålt i 1,3 miljoner exemplar. Nu släpper Dag Konstnären (Lind & Co), elfte delen i serien om Ewert Truut. Boktuggs Kerstin Bergman ställde ett par korta frågor:

Hur fick du idén till den nya boken och kan du berätta något om skrivandet av den?
”För ett antal år sedan blev mitt barn svårt våldtaget – något av det värsta även en förälder kan genomlida. Dessutom har jag många vänner med olika sexuella läggningar och har under åren fått höra vilka vidrigheter de utsätts för av andra människor. Jag har aldrig förstått – och kan inte acceptera – att människor ska gräva i och ha synpunkter på andras sexualitet eller könsidentitet, därav bokens tema. Jag har velat skriva om det i många år men inte kunnat hantera det känslomässigt förrän nu.”

Kan du tipsa om någon bra spänningsroman du läst (eller lyssnat på) nyligen på svenska?
”Nej, jag läser inget på svenska då jag inte vill bli påverkad av mina många duktiga kollegor. När det gäller spänningsgenren håller jag mig huvudsakligen till amerikanska författare, inte minst Chris Carter.”


🤟 Tack för att du prenumererar …

… det gör oss glada. Vi hoppas att du gillade intervjun. Har du förslag på vilka författare vi ska intervjua framöver så svara på enkäten nedan. Där finns även ett fält där du kan fylla i ett namn på en författare du vill läsa mer om.

Och du får väldigt gärna tipsa dina vänner som gillar spänningsgenren om att bli prenumeranter precis som du. Skicka dem denna länk:

Förresten, du har väl en prenumeration på Boktugg Inspiration så att du kan läsa långintervjuerna? Annars skaffa en idag!