Daniels Visioner och Apokalypsen : tre tolkningsteorier

Daniels Visioner och Apokalypsen  : tre tolkningsteorier
Författare
Medverkande
Förlag Vingården förlag & IBE-förlag
GenreReligion
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor192
Vikt550 gr
Utgiven2005-10-02
ISBN 9789197447423
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Förord av Teol dr Alf Lindberg:

Den som haft tillfälle att lite närmare studera den rikhaltiga litteratur som finns angående Bibelns profetior om denna tidsålders avslutning, har snart kommit underfund med att enigheten om hur de skall tolkas och utläggas ingalunda varit total.

Detta förhållande har naturligt nog orsakat osäkerhet såväl bland gemene man som mellan olika trosriktningar och kyrkor. Tråkigt nog har det väl på sina håll också fört med sig att all sådan förkunnelse kommit att mötas med misstro. Mot denna bakgrund är det utomordentligt glädjande att ta del av en framställning liknande den som bibelläraren Nils Ibstedt nedtecknat i ovanstående bok. Som framgår av dess titel utgör dess grund de två apokalyptiska böckerna:

Daniels bok och Uppenbarelseboken

Lugnt, metodiskt och sakligt och hela tiden förankrat i den profanhistoriska ramen, för Ibstedt handlingen framåt. Genom att låta hela framställningen flyta fram genom en diskussion mellan tänkta medlemmar i en studiecirkel, låter han olika tolkningar och uppfattningar komma till tals, utan att man för den skull tappar greppet om vad som är författarens egen tolkningslinje. Det är enligt min mening ett fruktbart pedagogiskt grepp, som inte så ofta tillämpas men som – liksom i detta fall – kan visa sig mycket givande och fruktbart. Nils Ibstedt är ju också konstnär, och han har låtit det komma till synes i tidsenliga och fantasieggande teckningar av människor, landskap, djur, byggnader, etc. vilket bidrager till att göra varje aktuellt avsnitt levande.

Det vore utomordentligt glädjande om denna bok skulle vinna allmän spridning och komma till flitig användning både för enskilt studium och bland dem som förkunnar Skriftens sanningar, men också i form av studiecirklar i församlingarna. Ibstedt behandlar högaktuella frågor och förhållanden för vår tid, och han gör det på ett sätt som inger förtroende för Skriftens undervisning på detta område. Det är mig en glädje att rekommendera denna bok.

Alf Lindberg (Teol. dr)

Ovanstående rubrik samt en utomordentligt vacker framsida, som för tanken till Livets flod, väckte omedelbart min nyfikenhet, när boken kom som en gåva från Nils Ibstedt någon gång på sensommaren.

Eftersom jag nyligen läst debutböckerna om Kungasönerna och även skrivit om dem, visste jag att Ibstedt är mycket påläst och pedagogisk, inte minst när det gäller den eskatologiska framtiden. Samtidigt kom tanken . "Vad mer finns att säga om Daniels bok?" Efter några sidors läsning, förstod jag att författaren närmat sig de svåra frågorna på ett nytt sätt" med varje vision debatterad i dialogform mellan representanter för tre olika tolkningar, "epifanesteorin, romteorin och adventsteorin.", tre talande namn, som förmodligen är myntade av författaren, eftersom de inte finns på webben.

KUNSKAPEN ETT STYCKVERK !! I Kor.13.9

"Vad som förbryllar mig mest är att varje förespråkare för en teori har så starka argument att jag ofta tycker att den siste talaren har rätt "

Ovanstående citat kommer från Stefan, en nykristen man i Ibstedts bok, som studerar Daniels bok i en mindre studiecirkel , som endast består av en cirkelledare, Stefan och 3 personer, som alla förespråkar en speciell teori eller vision. Två av dem menar att Daniels profetior redan är uppfyllda historiskt sett. De kallar sin vision epifanesteorin respektive romteorin. Den tredje menar att uppfyllelsen ligger i framtiden, den så kallade adventsteorin. Det är alltså två mot en. Detta kompenseras av att adventsteorin, som är författarens egen, får ett stort utrymme i dialogen och ofta draghjälp av cirkelledaren.

De tre experterna är ibland fräna mot varandra, precis som i verkliga livet, men oftast framförs argumenten på ett kärleksfullt sätt, som lockar även läsaren att se på andras uppfattningar med ödmjukhet och respekt. För den läsare, som verkligen är intresserad av profanhistoria och av vad profetiorna säger om framtiden är boken en guldgruva, vare sig han läser den i sin ensamhet eller studerar den i en studiecirkel.

Boken avslutas med ett appendix på 16 sidor, Talvärden i Bibeln, där talsymboliken från 1 till 153 behandlas. Enbart den delen av boken är värd bokens pris.

Inger Lindau