
Kampen om utbildningsprogrammen : skolradion och utbildningsradion 1925-200

| Serie | Skrifter om utbildningsprogram |
|---|---|
| Författare | |
| Förlag | Arkiv förlag/A-Z förlag |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 302 |
| Vikt | 450 gr |
| Utgiven | 2005-08-01 |
| ISBN | 9789188830227 |
I denna studie diskuterar Ingrid Lindell hur utbildningsprogramverksamheten påverkade utvecklingen av välfärdssamhället och vilken roll den spelade som politiskt fenomen. Ett centralt tema är Skolradions och Utbildningsradions dubbla uppgift -- att utbilda och att folkbilda -- från Radiotjänsts grundande fram till 2000-talets första år. Vidare undersöks hur dels uppdraget, dels synen på utbildningsprogram i etermedierna har förändrats sedan 1920-talet. Några viktiga linjer som följs är var utbildningsprogrammen organisatoriskt ansågs höra hemma och vilka samhällsförändringar som avsatte spår i diskussionerna.























