En himla många kanaler : flerkanalpublicering i svenska mediehus

En himla många kanaler : flerkanalpublicering i svenska mediehus
Serie Medier i konvergens
Medverkande
Förlag Nordicom
GenreMedia och kommunikation
FormatBoardbook
SpråkSvenska
Antal sidor175
Vikt332 gr
Utgiven2011-10-26
SABBs
ISBN 9789186523251
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Forskningsprojektet Flerkanalpublicering är ett försök att ta ett helhetsgrepp i beskrivningen av hur dagstidningar förvandlas till mediehus och av drivkrafterna bakom utvecklingen. Det är också ett försök att analysera hur de olika typerna av drivkrafter relaterar till varandra och hur detta förändrar strukturer och maktrelationer i medieföretagen. I kapitel 2 görs en genomgång av svensk och internationell forskning om flerkanalpublicering. I kapitel 3 redovisas mediehusens olika kanaler under 2009 utifrån en innehållsanalys av nyhetssajter och rapportering i branschpress. Dessutom presenteras de fem mediehus som är föremål för fallstudierna. I kapitel 4 analyseras mediehusens nätbaserade kanaler, främst utifrån de fem fallstudierna, och i kapitel 5 görs en särskild fördjupning i tv-strategier och rörlig bild i de fem mediehusen. I kapitel 6 analyseras teknikens roll som drivkraft, både internt inom medieföretaget och i samhället i stort. I kapitel 7 analyseras de ekonomiska drivkrafterna och gamla och nya affärsmodeller. I kapitel 8 diskuteras resultaten utifrån teorier om medieutveckling och vad utvecklingen innebär för medieföretagen som institutioner.