Urbana Infantil : stadsmiljö, pedagogik och kunskapssamhälle i metropolernas tidevarv 1900-1930

Urbana Infantil : stadsmiljö, pedagogik och kunskapssamhälle i metropolernas tidevarv 1900-1930
Författare
Förlag Sekel Bokförlag/Isell & Jinert
GenrePedagogik
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor173
Vikt322 gr
Utgiven2012-05-08
SABEm:k
ISBN 9789185767984
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Boken handlar om skolans urbanisering under 1900-talets första decennier och hur den moderna staden kom att prägla kunskapsideal,undervisningsmetoder, skolhusarkitektur och idéer om barns och ungdomars karaktärsförändringar. I centrum står storstadspedagogiken, en rörelse bland folkskollärare och läroboksförfattare i framför allt tyskspråkiga städer som Berlin, Bremen och Wien men med företrädare även i Chicago och New York. Rörelsen arbetade för reformer av stadsungdomars utbildning och för en samhällssyn som betonade vardagsdemokrati, sekularism och personlig självständighet. Staden ansågs utgöra ett habitat av värdefull kunskap och värdefulla relationer som krävde ny socialisering och förändrad inlärning av allt från läs- och skrivkunnighet till moraliska koder och förhållningssätt. "Urbana Infantil" är en bred, internationell studie som utifrån ett rikt material av skolböcker, föreläsningar, fotografier, stadsplaner och arkitektur berättar hur föreställningen av den moderna staden som ett kunskapssamhälle växte fram under 1900-talets början.