
Mediestudiers årsbok 2024 : haltande affärsmodeller och nytt mediestöd

| Författare | |
|---|---|
| Medverkande | |
| Förlag | Institutet för Mediestudier |
| Genre | Media och kommunikation |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 120 |
| Vikt | 127 gr |
| Utgiven | 2024-12-05 |
| SAB | Bs |
| ISBN | 9789181112306 |
• Vita fläckarna: Ett knappt år med det nya mediestödet har redan satt sina spår på redaktionskartan: Tre tidningar som nekats stöd har lagts ner och gratistidningarna visar ett nymornat intresse för redaktionellt innehåll. • Annonsmarknaden: Kräftgången fortsätter för tryckta nyhetsmedier och tv-annonsering som backat med nästan en fjärdedel jämfört med året innan. • Public service: SVT erbjuder verktyg som skapar motståndskraft mot desinformation och hjälper publiken att orientera sig i en alltmer digital tillvaro. • Kommersiell tv: Strömningstjänsterna ökar konsumenternas valfrihet samtidigt som annonsintäkterna minskar. Ett rejält omtag i affärsmodellen är nu en ödesfråga för tv-branschen. • Publiken: Klyftan ökar mellan hur stadsbor och landsbygdsbor använder medierna. Det är några av de tydligaste trenderna för den svenska journalistiken som tecknas i Mediestudiers årsbok 2024.


























