
Mediestudiers årsbok 2023 : annonsras och sparpaket

| Författare | |
|---|---|
| Medverkande | |
| Förlag | Institutet för Mediestudier |
| Genre | Media och kommunikation |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 92 |
| Vikt | 82 gr |
| Utgiven | 2023-12-13 |
| SAB | Bs |
| ISBN | 9789180598002 |
• Inflation, ras på annonsmarknaden och ökade kostnader på alla områden har slagit hårt mot mediebranschen 2023.
• Tappet på annonsmarknaden är det kraftigaste sedan finanskrisen 2009 och en central förklaring till den ekonomiska krisen.
• Antalet lokalredaktioner är i princip oförändrat jämfört med förra året. Samtidigt skapar den pressade ekonomin oro inför 2024.
• Krig, desinformation och propaganda ställer nya krav på mediernas källkritik och etiska kompass.
• Årets snackis är artificiell intelligens – påverkar det journalistiken?
Det är några av de tydligaste trenderna för den svenska journalistiken som tecknas i Mediestudiers årsbok 2023.
























