
Kläder, shopping och flärd : modebranschen i Stockholm 1945-2010

| Serie | Monografier utgivna av Stockholms stad |
|---|---|
| Författare | |
| Förlag | Stockholmia |
| Genre | Ekonomi |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 440 |
| Vikt | 760 gr |
| Utgiven | 2019-02-07 |
| SAB | Kv-c.55 |
| ISBN | 9789178190195 |
KLÄDER, SHOPPING OCH FLÄRD ger en helhetsbild av modebranschens komplexa förändring i Stockholm från andra världskriget fram till i dag. Det är berättelsen om boutiquer, om NK:s historia som modeledande varuhus och inte minst om Hennes & Mauritz betydelse för branschens utveckling. Boken är också den första sammanhängande studien över hur svensk beklädnadsindustri försvann och hur kedjeföretagen växte fram. Den röda tråden i framställningen utgörs av hur de centrala aktörerna inom tillverkning och handel med kläder i Stockholm arbetade med mode.
























