Barns delaktighet och inflytande : hållbar utveckling i förskolan

Barns delaktighet och inflytande : hållbar utveckling i förskolan
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor96
Vikt167 gr
Utgiven2022-10-12
SABEab.01
ISBN 9789177413295

<strong>Skapa f&ouml;ruts&auml;ttningar f&ouml;r barns delaktighet och inflytande i f&ouml;rskolan</strong>

Barn har r&auml;tt till delaktighet och inflytande i f&ouml;rskolan, det s&auml;ger b&aring;de lagen och styrdokumenten. F&ouml;r att skapa f&ouml;ruts&auml;ttningarna f&ouml;r delaktighet och inflytande kr&auml;vs &ouml;kad reflektion i f&ouml;rskolans systematiska kvalitetsarbete med s&auml;rskilt fokus p&aring; h&aring;llbar utveckling. Men hur g&ouml;r vi och var b&ouml;rjar vi?

Boken uppmuntrar till att skapa f&ouml;ruts&auml;ttningar f&ouml;r barns delaktighet och inflytande i f&ouml;rskolan &ndash; genom reflektion, h&aring;llbart t&auml;nkande och inte minst mod.

I boken lyfter f&ouml;rfattaren <em>Marie Kvarnryd</em> fram viktiga faktorer f&ouml;r att skapa f&ouml;ruts&auml;ttningar f&ouml;r barns delaktighet och inflytande: inlyssnande f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt, reflektion, spr&aring;kets betydelse, f&ouml;rskolans organisation och f&ouml;rskoll&auml;rarens medvetenhet kring strategiskt och kommunikativt handlande. Utifr&aring;n erfarenheter som pedagogista och m&ouml;ten med f&ouml;rskoll&auml;rare och rektorer samt med f&ouml;rankring i forskning ger f&ouml;rfattaren konkreta verktyg att anv&auml;nda i verksamheten, till exempel ett pedagogiskt &aring;rshjul.

<em>Barns delaktighet och inflytande</em> tar bland annat upp likv&auml;rdig f&ouml;rskola, j&auml;mst&auml;llt deltagande, pedagogisk dokumentation, interkulturellt f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt och estetikens spr&aring;k. Varje kapitel f&ouml;ljs av ett praktiskt avsnitt med reflektionsfr&aring;gor och ett processarbete med observationer och uppgifter att genomf&ouml;ra i verksamheten.

Boken v&auml;nder sig till yrkesverksamma inom f&ouml;rskola och kan ocks&aring; anv&auml;ndas inom f&ouml;rskoll&auml;rar- och barnsk&ouml;tarutbildningar.&nbsp;

<em>Marie Kvarnryd</em> &auml;r legitimerad f&ouml;rskoll&auml;rare, pedagogista och universitetsadjunkt vid M&auml;lardalens Universitet. Hon undervisar p&aring; f&ouml;rskoll&auml;rarprogrammet, p&aring; uppdragsutbildningar och inom Samverkan f&ouml;r b&auml;sta skola (SBS) f&ouml;r Skolverket. Till grund f&ouml;r boken ligger hennes studie Att skapa f&ouml;ruts&auml;ttningar f&ouml;r barns delaktighet och inflytande &ndash; en studie om f&ouml;rskoll&auml;rares strategiska och kommunikativa handlande.