Läranderonder i skolan : skolutveckling med fokus på undervisning och lärande

Läranderonder i skolan : skolutveckling med fokus på undervisning och lärande
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor138
Vikt213 gr
Utgiven2021-06-01
SABEa
ISBN 9789177412557

<strong>L&auml;randeronder &auml;r ett arbetss&auml;tt f&ouml;r att f&ouml;rst&aring; ett problem p&aring; djupet och ett verktyg f&ouml;r att driva skolutvecklingen vidare. <em>L&auml;randeronder i skolan &ndash; skolutveckling med fokus p&aring; undervisning och l&auml;rande</em> &auml;r den f&ouml;rsta svenska boken om arbetss&auml;ttet. F&ouml;rfattare &auml;r Johanna Kjell&eacute;n, gymnasiel&auml;rare och bitr&auml;dande rektor.</strong>

Det kollegiala l&auml;randet ses idag ofta som en f&ouml;ruts&auml;ttning f&ouml;r skolutveckling. Men n&auml;r l&auml;rare f&ouml;rv&auml;ntas samarbeta alltmer kan nya utmaningar uppst&aring;. Vem ska leda alla dessa m&ouml;ten? Hur f&aring;r vi till en bra struktur? Hur undviker vi att tappa fokus eller samtala om s&aring;dant vi inte kan f&ouml;r&auml;ndra?

L&auml;randeronder &auml;r ett verktyg f&ouml;r att n&aring; fokus och &ouml;kad systematik i det kollegiala samarbetet. Med st&ouml;d av l&auml;randeronder kan verksamheten bygga en reflekterande och utforskande kultur d&auml;r man l&auml;r med och av varandra. Arbetss&auml;ttet bygger p&aring; en process d&auml;r l&auml;rare identifierar problem de vill unders&ouml;ka, bes&ouml;ker varandras klassrum, bearbetar observationerna och formulerar m&ouml;jliga v&auml;gar fram&aring;t. F&ouml;rfattaren menar att l&auml;randeronder kan haka i det systematiska kvalitetsarbetet och bidra till en samsyn i f&ouml;rb&auml;ttringsarbetet.

I boken visar Johanna Kjell&eacute;n p&aring; m&aring;nga olika s&auml;tt att genomf&ouml;ra l&auml;randeronder. Hon beskriver hur l&auml;rare kan utg&aring; fr&aring;n behoven och kulturen p&aring; den egna skolan och anv&auml;nda ronderna som ett viktigt redskap i utvecklingsarbetet.&nbsp;

I boken beskrivs arbetss&auml;ttets fyra centrala steg:

<ul> <li>Steg 1 &ndash; Identifiera och formulera ett problem i praktiken.</li> <li>Steg 2 &ndash; Genomf&ouml;ra observationer i klassrum.&nbsp;</li> <li>Steg 3 &ndash; Bearbeta och analysera observationerna.</li> <li>Steg 4 &ndash; Formulera n&auml;sta steg i arbetet.</li> </ul>

Boken <em>L&auml;randeronder i skolan</em> riktar sig till skolledare, l&auml;rare, specialpedagoger, skolchefer och tj&auml;nstem&auml;n p&aring; f&ouml;rvaltningsniv&aring; som har ett intresse av systematiskt kvalitetsarbete och skolutveckling genom kollegialt l&auml;rande.

Johanna Kjell&eacute;n &auml;r gymnasiel&auml;rare i ryska och franska, utbildad specialpedagog och arbetar nu som programrektor p&aring; V&auml;rmd&ouml; gymnasium. Hon har under en l&auml;ngre tid f&ouml;rdjupat sina kunskaper om l&auml;randeronder, bland annat genom utvecklingsinsatser i n&auml;ra samverkan med grundarna av l&auml;randeronder vid Harvard Graduate School of Education. Detta arbete utmynnade i hennes bok som beskriver hur man med st&ouml;d av l&auml;randeronder kan utveckla undervisningen och l&auml;randet i skolan.