Källkritiskt förhållningssätt i förskolan

Källkritiskt förhållningssätt  i förskolan
Författare
Förlag Gothia Kompetens
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor166
Vikt330 gr
Utgiven2019-05-02
SABEab.01
ISBN 9789177411499
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
<SPAN lang=SV> <P dir=ltr align=left>Boken Källkritiskt förhållningssätt i förskolan vänder sig till förskollärare och barnskötare förskolan. Enligt förskolans läroplan, Lpfö 18, ska barnen ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik. Det räcker inte att arbeta med detta vid enstaka tillfällen –arbetet med att utveckla barns förmåga att söka ny kunskap och inta ett källkritiskt förhållningssätt behöver integreras i förskolans dagliga verksamhet.

<P dir=ltr align=left>

<P dir=ltr align=left>I ett samhälle där tillgången till medier och information ständigt växer påverkas barn, precis som vuxna, av den information som når dem. Källkritiskt förhållningssätt i förskolan belyser hur viktigt det är att vägleda barnen i medielandskapet och få dem att känna trygghet i att kunna samtala om vad de upplever både på och utanför internet.

<P dir=ltr align=left>

<P dir=ltr align=left>Om författaren

<FONT color=#333333 face=Calibri><FONT color=#333333 face=Calibri> <P dir=ltr align=left>Maria Heimer är skolbibliotekarie i Kävlinge kommun. Hon har tidigare arbetat som utvecklingspedagog och läromedelsutvecklare. Maria Heimer har skrivit böcker om informationssökning, källkritik och högläsning och är en flitigt anlitad föreläsare. 

</FONT></FONT></SPAN>