Sport management. Del 2, Styrning och samhällsengagemang inom svensk idrott

Sport management. Del 2, Styrning och samhällsengagemang inom svensk idrott
Medverkande
Förlag SISU Idrottsböcker
GenreSport, motion och friluftsliv
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor272
Vikt580 gr
Utgiven2019-11-26
SABRb
ISBN 9789177270522
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Styrning och samhällsengagemang inom svensk idrott. Idrottens landskap förändras. Två tendenser är särskilt tydliga – professionalisering och kommersialisering. I den här boken beskrivs bland annat hur dessa tendenser tar sig uttryck i relation till hur idrotten styrs. Sport management handlar om att planera, organisera, leda och utvärdera idrott. Sedan femton år tillbaka finns universitetsutbildningar som tar det här kunskaps- och forskningsområdet på största allvar. De flesta författarna i den här boken har varit med och byggt upp dessa utbildningar. De har också forskat och undervisat inom området och på så vis bidragit till fältets expansion och vetenskaplighet såväl i Sverige som internationellt. Boken är den andra i en serie om tre böcker om sport management i Sverige. Det är den andra aktuella boken om sport management på svenska. Det är också den andra boken som tar utgångspunkt i svenska förhållanden.