Främlingskap och främmandegöring : förhållningssätt till skönlitteratur i universitetsundervisningen

Främlingskap och främmandegöring : förhållningssätt till skönlitteratur i universitetsundervisningen
Författare
Medverkande
Förlag Bokförlaget Daidalos
GenrePedagogik
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor544
Vikt1289 gr
Utgiven2009-03-27
SABEpabg
ISBN 9789171732835
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Boken är ett resultat av forskningsprogrammet Främlingskap och främmandegöring, som studerat den akademiska undervisningen i litteratur och litteraturhistoria inom lärarutbildningen, grundutbildningar i moderna språk och i litteraturvetenskap. Den övergripande frågan är vad som krävs av litteraturundervisning för att den ska ta vara på och öppna studenterna för skönlitteraturens möjligheter att både göra det egna främmande och ge insikter i det främmande »andra». Syftet är att bidra till kunskapen om hur skönlitteratur används – och skulle kunna användas – dels i moderna erna språk, där studenterna läser texter på det »främmande» språket, och dels i ämnet litteraturvetenskap, där texter från »främmande» kulturer i mycket hög grad redan är tolkade och översatta – såväl språkligt som kulturellt. Hur kan en undervisning som vill utveckla ett akademiskt, nyanserat och framför allt själv reflekterande läsande konkret se ut?