Sex, såpor och svenska krusbär : television i konkurrens

Sex, såpor och svenska krusbär : television i konkurrens
Författare
Förlag Ekerlids
GenreMedia och kommunikation
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor395
Vikt820 gr
Utgiven2006-02-10
SABBub
ISBN 9789170920479
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
När TV3 startade nyårsafton 1987 inleddes en mentalitetsförändring som inte bara omfattade Tv utan hela det svenska folket. Den kommersiella televisionen ändrade raskt på normerna för vad som var tillåtligt, allmäntelevisionen tvingades hänga med och publiken var med på noterna. vad hände under de första omtumlande åren av konkurrens? Vi överöstes bland annat med trivialiteter, trams och tingeltangel, beskäftiga reklamavbrott och snurrande lyckohjul. Kändiskulturen spred sig. Dokusåpornas kameror väjde inte för någonting. Sex och våld blev mer säljbart än någonsin. Vem känner inte igen det mediala förfallet? Ja, vad hände egentligen med televisionen under de där åren? Var allt verkligen så fördummande, förnedrande och demoraliserande? Och hur gick det med kulturen och barnprogrammen, dokumentärerna och dramatiken?