
Viljan att synas, vilan att se : medieumgänge och publik kultur kring 1900

| Serie | Stockholms monografiserie (212) |
|---|---|
| Författare | |
| Medverkande | |
| Förlag | Stockholmia förlag |
| Genre | Kulturhistoria och allmän humaniora |
| Format | Inbunden |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 277 |
| Vikt | 510 gr |
| Utgiven | 2010-12-09 |
| SAB | Oaa |
| ISBN | 9789170312250 |
Hur påverkar sättet att umgås med nya medier och kommunikationstekniker offentlighetens sociala former? Och hur kan relationer mellan medier och publiker undersökas i ett längre historiskt perspektiv? <br> Nya mötesplatser och sociala former uppstod när cykeln blev allt vanligare i slutet av 1800-talet och när den kommersiella nöjesindustrin etablerades under det tidiga 1900-talet. Det centrala temat i den här boken är att nöjesplatserna - i likhet med den nymodiga cykelfärden - lockade fram en socialitet som kretsade kring publikens egen synlighet i offentligheten, kring den växelvisa viljan att själv synas och se andra uppträda i offentligheten. Cykeln gav många kvinnor en större frihet och blev nytt sätt att röra sig och uppträda i det offentliga rummet. <br> Anders Ekström är idéhistoriker, verksam vid Avdelningen för teknik- och vetenskapshistoria vid KTH i Stockholm.
























