Social, kognitiv och kommunikativ utveckling : Om observationsinlärning och imitation hos förskolebarn

Social, kognitiv och kommunikativ utveckling : Om observationsinlärning och imitation hos förskolebarn
Författare
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenreSamhälle, politik och debatt
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor160
Vikt200 gr
Utgiven2025-05-26
ISBN 9789151118581

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Imitation och v&aring;r f&ouml;rm&aring;ga att l&auml;ra genom observation utg&ouml;r ofta f&ouml;rbisedda redskap f&ouml;r inl&auml;rning, social utveckling och kulturell &ouml;verf&ouml;ring. En stor del av v&aring;rt l&auml;rande sker faktiskt inte via spr&aring;ket utan i st&auml;llet &auml;r imitation och observation de potenta krafterna bakom barns l&auml;rande och utveckling.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Redan ett tre m&aring;nader gammalt barn l&auml;r sig genom observation, och imitation och minne kan till exempel kopplas till den tidiga spr&aring;k- och kommunikationsf&ouml;rm&aring;gan. Sp&auml;dbarnets f&ouml;rm&aring;ga att h&auml;rma &auml;r ocks&aring; kopplad till social kompetens. Imitation och observationsf&ouml;rm&aring;ga &auml;r allts&aring; viktigt f&ouml;r barns utveckling och dessa f&ouml;rm&aring;gor formar oss fr&aring;n den allra f&ouml;rsta b&ouml;rjan och fortsatt genom livet.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >I den h&auml;r boken presenteras ett utvecklingspsykologisk-pedagogiskt perspektiv med fokus p&aring; den sociala, kognitiva och emotionella utvecklingen. Boken ger bland annat en f&ouml;rdjupad f&ouml;rst&aring;else av hur barns minnes- och inlevelsef&ouml;rm&aring;ga utvecklas liksom hur deras temperament (personlighet) p&aring;verkar inl&auml;rningsf&ouml;rm&aring;gan.</span></span></span></span></span></span>
&nbsp;